Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: senking av model s med senke stag,erfaringer?

Startet av dosmont, onsdag 23. desember 2015, klokken 18:53

« forrige - neste »

dosmont

En problemstilling jeg har tenkt litt på.
Jeg kjører til for eksempel Trondheim, en tur på ca 130km for meg.
I utgangspunktet ikke behov for lading for og komme meg hjem igjen, men med litt marginal batterikapasitet for hjemturen, så velger jeg å superlade på Lade.
Da kommer problemstillingen.
Jeg har kjørt til Trondheim, bilen og batteriet er varm og den blir forlatt i flere timer.
Når jeg da skal dra, er batteriet helt klart kaldt la oss si det er 0c ute og bilen har stått i 3,5 timer.
Hvis jeg nå bare tar bilen til Klett for superlading, vil jeg ikke få mye kw ut av laderen tipper på ca 22kw (erfaring).
hvis jeg starter forvarming av bilen, hvor mye hjelper det, og er det en ide og sette ned varmen i cupeen for og ikke sløse med energien som allerede er på batteriet?
For hvis tempraturen i cupeen blir nådd slutter da bilen å forvarme batteriet?
Hvor lang tid trenger bilen på å forvarme ved ca 0c, for å få en akseptabel ladehastighet ved ca 30% soc ?
har 85kw.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

RaBalder

Batteriet skal være svært varmt dersom man skal få full "guffe" på superlader.


For ditt tilfelle ville jeg helt klart forsøkt å lade ved ankomst til Trondheim etter å ha kjørt i drøye 100 km.
Forvarming vil hjelpe på tur ut av byen, men blir ikke det samme som en 100km kjøretur.


"Akseptabel ladehastighet" er også et subjektivt begrep som det ikke finnes noe fasit-svar for.

dosmont

#2
70-100 kw anser jeg som bra. Under 50kw uakseptabelt, dette ved lading under 50% soc.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

RaBalder

Ta en titt på videoen til Bjørn.

Han har målt ved varmt batteri 85kWh batteri.

  • 55% soc 70kW
  • 50% soc 75kW
  • 40% soc 90kW
  • 30% soc 105kW
  • 20% soc 115kW

Dvs. starter du hjemmefra med 90%, så er du i nærheten av 50% i Trondheim. Sansynligvis har du mer på batteriet.
Da skal du slite for å få en ladefart på 70 kW hvis du lar batteriet bli kaldt.

Eip

Sitat fra: dosmont på tirsdag 17. november 2015, klokken 18:52
En problemstilling jeg har tenkt litt på.
Jeg kjører til for eksempel Trondheim, en tur på ca 130km for meg.
I utgangspunktet ikke behov for lading for og komme meg hjem igjen, men med litt marginal batterikapasitet for hjemturen, så velger jeg å superlade på Lade.
Da kommer problemstillingen.
Jeg har kjørt til Trondheim, bilen og batteriet er varm og den blir forlatt i flere timer.
Når jeg da skal dra, er batteriet helt klart kaldt la oss si det er 0c ute og bilen har stått i 3,5 timer.
Hvis jeg nå bare tar bilen til Klett for superlading, vil jeg ikke få mye kw ut av laderen tipper på ca 22kw (erfaring).
hvis jeg starter forvarming av bilen, hvor mye hjelper det, og er det en ide og sette ned varmen i cupeen for og ikke sløse med energien som allerede er på batteriet?
For hvis tempraturen i cupeen blir nådd slutter da bilen å forvarme batteriet?
Hvor lang tid trenger bilen på å forvarme ved ca 0c, for å få en akseptabel ladehastighet ved ca 30% soc ?
har 85kw.

Rangemode off. Så aktiverer du forvarming
Da skal batteriet aktivt varmes opp til 10grader celsius (max 6kw)
Over 10 grader er jeg noe usikker  hva som skjer men den aktive skal kutte ut og kanskje de siste gradene kommer vel kjapt ved lading av selve pakken?
VIN: 509XX PD

dosmont

Der har vi problemet :)
Da vet jeg det til neste gang.
synd at torcsleep tilsynelatende er koblet mot rangmode knappen.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Hodetelefoner

Hva slags bil har du? Har du en P85D P90D så kan du aktivere max battery power 30min før avreise. Da blir batteriet halvvarmt og du vil få god hastighet. Jeg gjør dette ofte  når jeg har overnattet på steder uten annen lademulighet enn 13A. Da får jeg god hastighet på chademo og SC (hvis det er en SC i nærheten).
Men det beste for batteriet er jo at man slipper å varme det opp sånn. Finn en lademulighet på destinasjonen. Er det flaut å spørre så kan man trøste seg med at dette ikke blir uvanlig de neste årene :D
Det er en del folk som bruker SC daglig fordi det ikke er lademulighet på jobben etc. det er IKKE sånn SC nettverket er ment for å brukes. (det finnes selvfølgelig tilfeller hvor folk har lang reise vei.. men på soli og lier ser man ofte lokale folk fylle på vei hjem)
En Chademo adapter er også en god investering hvis man ofte er utpå små turer. Jeg har brukt min veldig mye.

dosmont

Det står hvilken bil jeg har i signaturen min + at jeg skrev det i første innlegg ;)
Jeg har normalt kjørt uten rangemode på, men skulle teste noe en dag og glemte å sette tilbake :(
Bilen ble kaldere og begrensningene på regen varte lenge, samt skulle klatte på litt etter en helg i Trondheim for og komme meg hjem, da fikk jeg bare 22kw.
Jeg har prøvd det med å forvarme batteriet før kjøring, fikk da 56kw på 48%, og det på rangemode, så det kan bare bli bedre.
Jeg suprer bare når jeg må.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA