Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilder av Model 3

Startet av Redleaf2012, søndag 20. desember 2015, klokken 01:29

« forrige - neste »

Redleaf2012

Vi leier i et helt nytt kontorbygg. Parkeringsanlegget i kjelleren administreres av et kommersielt firma. De nekter å sette opp ladestasjoner.  Kan de nekte det?  Huseier mener dette er parkeringsfirmaets anliggende, og gjør ingenting. Vi har tatt det opp flere ganger med både huseier og parkeringsselskapet, men kommer ingen vei. Er noen av dem påkrevd å tilby elbil lading?  Dette er altså et helt nytt bygg (2014-2015).

v-i-c

Sitat fra: Redleaf2012 på lørdag 14. november 2015, klokken 09:30
Vi leier i et helt nytt kontorbygg. Parkeringsanlegget i kjelleren administreres av et kommersielt firma. De nekter å sette opp ladestasjoner.  Kan de nekte det?  Huseier mener dette er parkeringsfirmaets anliggende, og gjør ingenting. Vi har tatt det opp flere ganger med både huseier og parkeringsselskapet, men kommer ingen vei. Er noen av dem påkrevd å tilby elbil lading?  Dette er altså et helt nytt bygg (2014-2015).

Vel da er det bare å si opp leiekontrakten, med den begrunnelse at parkeringsforholdene ikke møter forventningene.
Det er nok ledige kontorlokaler rundt om.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

tutti


jkirkebo

Sitat fra: Redleaf2012 på lørdag 14. november 2015, klokken 09:30
Vi leier i et helt nytt kontorbygg. Parkeringsanlegget i kjelleren administreres av et kommersielt firma. De nekter å sette opp ladestasjoner.  Kan de nekte det?  Huseier mener dette er parkeringsfirmaets anliggende, og gjør ingenting. Vi har tatt det opp flere ganger med både huseier og parkeringsselskapet, men kommer ingen vei. Er noen av dem påkrevd å tilby elbil lading?  Dette er altså et helt nytt bygg (2014-2015).

Det er normalt ingen krav til ladestasjoner. Eneste måten å få til dette på er at dere som leietakere setter krav til huseier om ladestasjoner. Huseier må, om de ikke kan installere dette selv, i så fall kreve dette videre av parkeringsfirmaet, som evt. vil fakturere huseier for dette.

Slike krav stilles selvsagt best før husleiekontrakten underskrives, etter at dere har flyttet inn har huseier mye sterkere kort på hånden mhp. å kreve høyere leie.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

als77

Tror ikke det er noe lovkrav om å engang tilrettelegge for lading av elbiler.
Elbilrevolusjonen har kommet bardus på både lovmakere og utbyggere, slik at de få prosjektene som faktisk tar høyde for elbilene får omtale i media. Med de fordyrende tiltakene som ble innført i TEK10 (som det slakkes litt på), med tanke på energiforbruk og krav til alternativer til kun elektrisk oppvarming, så er det rart at loven ikke krever at i det minste en viss andel skal kunne lade elbilene sine.
Pr i dag er det dermed opp til hver enkelt utbygger å tilrettelegge for elbil eller ikke. Siden det koster penger så blir svært mange prosjekt svært lite fremtidsrettet :(

Bjølseth1

Det er eier av P-huset som bestemmer dette, eier kan gi P-selskap lov til å sette opp hvis P-selskapet tar utgiftene til installering samt strømkostnadene.
Jo hei å det går

acenta

THE

Jeg jobber i staten, Statens vegvesen, og vi flyttet inn i nybygde/renoverte lokaler i høst. Som en del av ombyggingen er også parkeringsanlegget nytt. Det er her en bevisst politikk at det IKKE er lagt til rette for elbillading, hverken for ansatte eller gjester.

Det skal visstnok være føringer fra Vegdirektoratet som gjør at det ikke blir anlagt ladeplasser i tilknytting til vegvesenet sine bygg. Internt i vegvesenet er det også en ganske så negativ holdning til elbiler, så tror ikke det er noen mulighet for at det blir anlagt ladeplasser i nær framtid heller. Litt synd egentlig når det står en splitter ny 400V nettstasjon midt på parkeringsplassen hos oss.

I god norsk standard er dobbeltmoral utbredt. Staten vegvesen prater med fine ord og vendinger om miljø, men i praksis er det lite fokus på miljø hvis det ikke er pålagt etaten å ta miljøhensyn fra høyere hold.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Falsum

Det du sier om Statens Vegvesen og Veidirektoratet er intet mindre enn hårreisende og relativt skandaløst hvis dette er riktig. Er det bare en mistanke du har, eller har dere fått høre "føringer" fra ledelsen om dette?

På generelt grunnlag kjenner jeg ikke til noe pålegg om ladestasjoner, så dette må være en rent leietagerdrevet etterspørsel. Så lenge man påpeker dette som et behov eller krav ved inngåelse av leiekontrakter, vil utleiere og parkeringsfirmaer kjenne på presset og før eller siden legge stadig mer til rette for dette. Hvis ikke blir lokalene deres mindre attraktive på markedet. Dersom man akkurat har en nysignert leiekontrakt er det litt verre (og tyder på litt slurv i arbeidet med leiekontrakten), men det skader ikke å ta det opp for å understreke behovet og etterspørselen, eventuelt diskutere prising av en slik oppgradering (spleiselag mellom byggeier og leietager?).

v-i-c

Noen steder legges det inn krav i reguleringsplanner om at det skal legges tilrette for elbil ladning.

Slike krav kan gi konfilkter. se f.eks.

http://www.ostlendingen.no/elverum/nyheter/elverum/trosser-krav-om-ladestasjon-for-elbil/s/2-2.2757-1.5800806
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

tutti

#9
Sitat fra: THE på mandag 16. november 2015, klokken 08:57
Det skal visstnok være føringer fra Vegdirektoratet som gjør at det ikke blir anlagt ladeplasser i tilknytting til vegvesenet sine bygg. Internt i vegvesenet er det også en ganske så negativ holdning til elbiler, så tror ikke det er noen mulighet for at det blir anlagt ladeplasser i nær framtid heller. Litt synd egentlig når det står en splitter ny 400V nettstasjon midt på parkeringsplassen hos oss.

I god norsk standard er dobbeltmoral utbredt. Staten vegvesen prater med fine ord og vendinger om miljø, men i praksis er det lite fokus på miljø hvis det ikke er pålagt etaten å ta miljøhensyn fra høyere hold.
Dette gjelder nesten alle statlige sektorer for øyeblikket.

Staten mener altså at det er greit å spare noen tusen på en ladekontakt når man først bruker 100 000 til 300 000 på en nye parkeringsplasser (ja, det er svindyrt å bygge nye plasser de fleste steder).

I Oslo kommune har miljøpartiet gått et skritt til og nå skal de legge ned flere hundre ladeplasser i Oslo sentrum og nekte elbiler å kjøre her. De nyeste ladeplassene under festningen i Oslo er ikke en gang offisielt åpnet. Forstå den som kan.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA