Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny eGolf - Jippi?? vel.......

Startet av Panduck, torsdag 10. desember 2015, klokken 09:31

« forrige - neste »

Panduck

http://www.osloby.no/Tidenes-prissjokk-for-pendlerne-fra-arsskiftet-8232256.html

Om dette skulle skje vil jeg ikke ha noe annet valg enn å kjøre elbilen min til Oslo hver dag.  Å skaffe seg en billig elbil vil bli langt mer attraktivt for mange som nå tar tog til Oslo. Dette er IKKE måten jeg ønsker at elbilsalget skal øke på!

tutti

#1
Dette er en maktkamp mellom to kollektivselskaper i forbindelse med en stor statlig omorganisering. Ingenting nytt under solen.

Ruter liker ikke å ha kollektivkonkurrenter i Oslo-området. Når nå NSB skal gi fra seg alle vognene og verkstedene i 2017 så vil Ruter nok gjerne slå kloa i disse.

Taffelman

Men det er klart det påvirker elbilsalget.

Dette samme gjør innspill som dette: "Foreslår å tidoble bompenger for dieselbiler"

http://www.osloby.no/Hoy-bompris-billigere-enn-dieselforbud-8229252.html

X75D
TM3 LR AWD

v-i-c

En masiv overgang til elbil vil bare gi mer trafikk-kaos på veiene inn til Oslo.

I dag kan reise til og fra en arbeidsplass i Oslo ta ca 60-90 minutter (når det ikke er forsikelser)
Hjem -- gå -- Buss -- Tog -- Buss/Trikk/T-bane -- gå -- Jobb
Med elbil tar samme reise 30-45 min (når det ikke er blå lys og kolisjon langs veien)

Det å spare ca 2 timer hver dag har en verdi for mange.

Dersom prisen på reisen med buss/tog/trikk/t-bane går opp i kostnad,
Vil forskjellen mellom å kjøpe de nødvendige månedskort og kjøpe en elbil og betale forsikring bli mindre.

Mange kan da velge vekk kolektiv og ta elbil.

Veinettet rundt Oslo klarer ikke en stor økning i trafikken i kjøring til og fra jobb.

Alle gjør jo sin egen avveining mellom tid til reise og kostnad for ulike varianter
Kolektiv kontra elbil er et reelt valg for mange.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Taffelman

Problemet med å pendle kollektivt er at kapasiteten er sprengt for lenge siden. Når man må stå som sild i tønne fra Skøyen til Lillestrøm, så fungerer det ikke, det er rett og slett uakseptabelt.
X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Taffelman på søndag 08. november 2015, klokken 13:13
Problemet med å pendle kollektivt er at kapasiteten er sprengt for lenge siden. Når man må stå som sild i tønne fra Skøyen til Lillestrøm, så fungerer det ikke, det er rett og slett uakseptabelt.

Skøyen-Lillestrøm tar bare 20 minutter, og har 10-minutters frekvens. Man må nok regne med å stå på innerstrekningene i kollektivtrafikken i rush i de aller fleste større byer i verden. Jeg var i Berlin denne uka og det var passe fullt der også i morgenrushet, selv om det kom nye togsett etter bare 2-3 minutter de fleste steder.

Forøvrig går da svært mange av på Oslo S, så at det ikke skal være mulig å kapre en sitteplass på Oslo S synes jeg er rart.

Hvor lang tid tar det forøvrig å kjøre Skøyen-Lillestrøm i rush, jeg tipper en god del mer enn 20 minutter?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Taffelman

Jeg kjører ikke så mye tog, så jeg har ikke grunnlag for å si at det er like kaotisk hver dag, men de gangene jeg har forsøkt har det vært slik.

Men konseptet med å stå ute å fryse og vente tog som gjerne er forsinket, for så å stå stabla som kyr på en dyretransport og holde seg fast for harde livet , og i tillegg betale masse penger for det...

Nei, da velger jeg heller en god og varm bil med favoritt kanalen på radioen, en varm og god kaffekopp og kø-assist som guider meg gjennom byen, selv om det tar litt lenger tid.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA