Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum/Bærum kommunes hurtiglader i Sandvika

Startet av tk74, onsdag 10. juli 2013, klokken 22:07

« forrige - neste »

Homecast

Sitat fra: elbilertilalle på søndag 13. september 2015, klokken 19:09
Hva om jeg bruke motstander (3x 2000W varme elementer) på hver fase i serie med trafoen for å etablere magnetfeltet også bypasse disse med kontakter etter 1 sec? Med andre ord: myk oppstart. Da burde jeg kunne beholde C sikring og nettselskapetet er fornøyd. Hva tror dere?
Høres ut som om det hadde vært billigere og enklere å få tak i trafo for formålet og ikke masse hjemmemekk og tull.. sjekk salto sine lavtaps trafoer feks
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

#136
Sitat fra: elbilertilalle på søndag 13. september 2015, klokken 14:30
Fikk tak i en brukt 25kVA transformator (http://www.noratel.com/produkter/p/3lt-250-1/detail/). Jeg har 63A hovedsikring og egen 16mm^2 kurs til garasjen hvor transformatoren står.

Det jeg lurer på er:
1. Forstår jeg det riktig at jeg trenger a 63A Kat.D sikring på denne kursen for å takle oppstart strømmen? Eller burde man bruke motstander for å begrense oppstart strømmen i starten før man kobler disse ut med en kontaktor?

2. Burde jeg ha jordfeilbryter / jordfeilautomat både foran og bak transformatoren? Eller er det nok med en bak av Type B?

Takk
En del av Noratels transf. har innebygget startstrøm begrensning. Skjekk med Noratell startstrøm for den typen du har.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elbilertilalle

Har snakket med elektrikkern min og han tror det blir vanskelig pga startstrømmen. Han tror jeg må ha en treg 80A sikring på hovet inntaket for å takle startstrømmen (og jeg har 63A i dag).
Men han bekrefter også at hvis jeg hadde en soft start, så ville det fungerer helt fint.

Så jeg må finne ut om en soft start løsning med kontaktor blir rimeligere enn en helt ny trafo.
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

nortrahof

En såpass stor trafo i forhold til inntakssikring og en vanlig husinstallasjon er det normalt ikke tatt høyde for.
Softstarter kan kanskje hjelpe - avhengig av type. "Vanlige" softstartere er beregnet for å hjelpe i gang motordrifter med lang oppstartstid (flere sekunder). På trafolaster vil strømmen være veldig høy den første perioden (noen mS) av vekselstrømmen.
Det finnes måter å konstruere trafoer på for å redusere startstrømmen. - Har hørt at dette går på bekostning av virkningsgrad? (For eksempel har en ringkjernetrafo større startstrøm og virkningsgrad enn en tilsvarende blikkkjernetrafo.)
- Har også vært ute for at jordfeilsvern har reagert på slik innkobling av trafolaster.

Be elektrikeren din om å diskutere en løsning med nettleverandøren. Elektrikere sitter oftest ikke med full info om hva nettet er dimensjonert for.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Griffel

Jeg tror nok problemet overvurderes, og at elektrikker har rett i at en 80A treg sikring eller en mykstart mekanisme klarer biffen. Kanskje er treg 63A tilstrekklig, om tilførselskabel er lang eller nettet er svakt.

Mykstart av transf. er gjerne en liten transf. i parallel som magnetiserer den store et par perioder før den kobles inn. (spenning og vektorgrupper må derfor stemme). Det er ikke vanlig å bruke slikt på så små transformatorer det er snakk om her.

Startsrøm på transf. har med magnetisering og hysterese å gjøre så dette er ganske komplekst siden strømmstøtet er bestemt av transformatorens restmagnetisering (hysterese) fra det øyeblikket den ble slått av, i forhold til hvor en befinner seg på sinuskurven når spenningen igjen slås på. Strømstøtet varer noen perioder men er selvfølgelig størst i første halvperiode.

Så rart det kanskje kan høres er startstrømmen på en transformator i tomgang større enn for en som har en belastning. En ladetransf. vil jo alltid starte ubelastet så det hjelper ikke her.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leif1

Jeg har en saltovariant i garasjen. 10kW. Softstarteren er hysterisk enkel. To stk kontaktorer, hvorav den første magnetiserer spolene via ei motstandsblokk. Den andre kontaktoren styres direkte av nr 1. Tidsforskjellen mellom disse er så liten at det knapt går an å registrere den. Men fungere gjør det.
Konvertitt fra S til X

elbilertilalle

#141
Det er akkurat det jeg også planlegger å bruke. Kan du fortelle litt mer om din motstandsblokk? Hva bruker du for noe?

Noe sånt? http://www.ohmite.com/cat/res_tap1000_2000.pdf Men det blir fort 2000 NOK per fase...
Billigere er dette: http://www.biltema.no/no/Bygg/Vifte/Varmevifte-2000023452/ :-)
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Leif1

@elbilertilalle: Sendte deg en pm. Syns ikke jeg kan legge ut dette offentlig.
Konvertitt fra S til X

Thor2014

Sitat fra: Leif1 på onsdag 16. september 2015, klokken 09:18
@elbilertilalle: Sendte deg en pm. Syns ikke jeg kan legge ut dette offentlig.
Hvorfor ikke?
Problemstillingen er jo interessant

elbilertilalle

#144
For dem som lurer hvordan det gikk med å soft starte den 25kVA transformator: http://dehnes.com/electronics/2015/10/11/22kW_charger_and_transformer_soft_start.html

:-)
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Trustno1

Sitat fra: elbilertilalle på søndag 11. oktober 2015, klokken 20:15
For dem som lurer hvordan det gikk med å soft starte den 25kVA transformator: http://dehnes.com/electronics/2015/10/11/22kW_charger_and_transformer_soft_start.html

:-)

Smart løsning :)

Mye mer komplekst enn hva jeg kunne tenke meg å sette opp selv for å øke ladehastigheten (32A enfas holder lenge for mitt bruk) men uansett intressant å se hvordan du har fått dette til å fungere

paraflyver

Hei,

Jeg er interressert i en trafo, har du fått noe mere greie på priser og levering?

Bjørn

Sitat fra: paraflyver på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:22
Hei,

Jeg er interressert i en trafo, har du fått noe mere greie på priser og levering?

finn.no fr trafo, og feks Nimber for frakt.

her er bare et eksempel.. jeg har en slik som enda er til salgs.. den fungerer fint for dem som ikke trenger mer enn 12kw (enkeltlader)

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64674568&searchclickthrough=true&searchQuery=trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA