Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2016 Leaf lansert

Startet av TorS, torsdag 26. november 2015, klokken 13:55

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: JorgenM på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:51
Tviler på at BMW ønsker at brukerne enkelt kan sammenligne kWh med andre i3-eiere og alle klagene det kunne medføre :)

Ser man antall tilgjengelige HK på fossilbiler? ;)
Nei, men man ser antall liter drivstoff (på noen ihvertfall) - det er nemlig det som er ekvivalenten til kWh (altså gjenværende energimengde, ikke motoreffekt) ;)

JorgenM

Joda vet det, men tankvolum er alltid konstant og tåler dermed sammenligning.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Beckern

De får utfordring med opplæring av eiere ja.
De har bommet litt ved at de til enhver tid regner:
100% = Hvor mye vi klarte å dytte inn før en av cellene nådde maks spenning ved siste lading.

De fleste andre bruker vel 
100% = Hvor mye energi batteriet inneholder når alle celler har maks spenning.

Det siste tallet vil som regel/alltid være det samme og lettere tåle sammenlikning.

LMOR

De har vel heller ikke samme dynamikken som i3, og dermed ødelegges batteriet raskere?

Det å vise en fluktuerende maks kapasitet vil ikke fungere. Det er bare noen av oss her inne som er opptatt av dette. Hvis alle så dette, ville mange stresse BMW når den går opp og ned. Det er vanskelig nok å forstå at rekkevidden endres hver dag. (Det gjør den på en fossilbil også, men de fleste bileiere er ikke opptatt av det)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: LMOR på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:58
De har vel heller ikke samme dynamikken som i3, og dermed ødelegges batteriet raskere?

Det å vise en fluktuerende maks kapasitet vil ikke fungere. Det er bare noen av oss her inne som er opptatt av dette. Hvis alle så dette, ville mange stresse BMW når den går opp og ned. Det er vanskelig nok å forstå at rekkevidden endres hver dag. (Det gjør den på en fossilbil også, men de fleste bileiere er ikke opptatt av det)

Neppe. De truer ikke inn 100% i utide akkurat.
Det kan visstnok ta timer å lade Soul EV fra 99 til 100%.
Hva de andre gjør vet jeg ikke. Kraftigere balansering kan jo være et alternativ.
Jeg tar det for gitt at ingen overlader noen celler eller lar celler gå under minimumsspenningen. Tvert om tror jeg alle ligger godt innefor disse. Med garantier og rykte å ta vare på ville alt annet vært idiotisk.
Mtp holdbarheten er nok forskjeller i varmestyring en viktig del og den skal jo være god i BMW.

LMOR

#20
Du sier altså at de andre merkene også endrer nivået for 100% slik i3 gjør?

Var ikke klar over det, og det er også første gang jeg hører/leser det.

Det du beskriver på Soul viser at de ikke gjør det. Siden i3 kan bruke opp til 12 timer etter "fulladet" på å gjenvinne maks, ville det bety at en Soul med normalt bruk sjelden når 100%. Hvis ikke tøyer de grensen mer enn i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA