Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Salvesen, torsdag 03. desember 2015, klokken 22:04

« forrige - neste »

Salvesen

Har jo vært en del klager om at P85D ikke klarer å gi ut det den lover, altså rundt 700hk. Men såvidt jeg har skjønt kan en få en fiks hos tesla ved å bytte sikringer og skifte SW slik at den faktisk klarer å utnytte alle kreftene. Har forstått dette koster rundt 100 000?

Men, på 70D ligger det jo også ganske mye ubrukte krefter. Om jeg ikke tar helt feil er det vell rundt 245 pr motor, mens de reklamerer med rundt 330 totalt sett. Så, er det noen som har sjekket for samme "fiks" på S70D og evt hva det koster?

Det er for all del ikke nødvendig, men spennende om de faktisk kan tilby mer krefter om en ønsker det :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Hodetelefoner

Hjelper ikke med ny sikring og sw på P85D nei. Batteriet er ikke kraftig nok i dag. Vi trenger noen kw  til :)

Salvesen

Sitat fra: KristofferH på fredag 30. oktober 2015, klokken 16:01
Hjelper ikke med ny sikring og sw på P85D nei. Batteriet er ikke kraftig nok i dag. Vi trenger noen kw  til :)

Hm, da er det gjerne noen som har forsnakket seg en annen plass da :) Men da er jo saken grei!
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Powerflux

Det er vel 90 kW versjonen du tenker på!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Salvesen

Sitat fra: Powerflux på fredag 30. oktober 2015, klokken 16:07
Det er vel 90 kW versjonen du tenker på!!

Ja ante meg at dette var løsningen, men personen som sa det mente på at det bare var HW og SW fiks som skulle til uten batteribytte. Tydligvis ikke :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

turfsurf

Sitat fra: Powerflux på fredag 30. oktober 2015, klokken 16:07
Det er vel 90 kW versjonen du tenker på!!

90kW er ikke mye rart med effekt. P90 leverer vel godt over 500kW...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

N00b

Nei det er ingen som har fått hentet ut godt 500 kw fra batteri, langt mindre etter inverter har tatt sitt tap.
Til dette er spenningsfallet for stort ved slike enorme belastninger. 
Det er ikke bare et spørsmål om større sikring, det nærmer seg fort den absolutte grense for hva disse batteriene greier levere selv i korte øyeblikk.

Tesla klarer aldri levere over 700 hk som de lovde P85D bilene først.

bosonic

Begrepsforvirringen fortsetter....
Når dere snakker om batteristørrelse så for all del husk å ta med hele benevnelsen: kWh eller kWt. Dette forteller hvor mye energi som batteripakken inneholder. Det har ingen ting med hvor mye effekt (kW) som batteripakken kan levere.
@N00b:
Ingen problem å hente ut 500kW fra Tesla sin batteripakke. Ved ca. 375V er dette en strøm på ca. 1333A, noe som kun representerer ca. 18A ut fra hver batteriselle. Begrensinger er selvsagt bygget inn i Software for å få optimal levetid på batteripakken. Men alle systemer kan hackes...

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på fredag 30. oktober 2015, klokken 23:14
Ingen problem å hente ut 500kW fra Tesla sin batteripakke. Ved ca. 375V er dette en strøm på ca. 1333A, noe som kun representerer ca. 18A ut fra hver batteriselle. Begrensinger er selvsagt bygget inn i Software for å få optimal levetid på batteripakken. Men alle systemer kan hackes...

Du må huske på spenningstapet pga. batteriets indre motstand. Ved et forsøkt uttak på 1333A er ikke spenningen 375V, den synker nok fort mot 320V. Da trenger du plutselig 1562A. Forsøker du å trekke 1562A synker spenningen ytterligere...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 31. oktober 2015, klokken 07:50
Sitat fra: bosonic på fredag 30. oktober 2015, klokken 23:14
Ingen problem å hente ut 500kW fra Tesla sin batteripakke. Ved ca. 375V er dette en strøm på ca. 1333A, noe som kun representerer ca. 18A ut fra hver batteriselle. Begrensinger er selvsagt bygget inn i Software for å få optimal levetid på batteripakken. Men alle systemer kan hackes...

Du må huske på spenningstapet pga. batteriets indre motstand. Ved et forsøkt uttak på 1333A er ikke spenningen 375V, den synker nok fort mot 320V. Da trenger du plutselig 1562A. Forsøker du å trekke 1562A synker spenningen ytterligere...

+ at for å faktisk få 700hk ut på motoraksling (regner m det er det Tesla regner ut fra) så må man trekke 522kw + tap i motor, batteri og inverter.. vi snakker vel som regel om 10% her..?! Da er vi isåfall oppe i 574kw noe som skulle bli 1530A.
Men da er vi som Kirkebø sier ikke på 375V lengre.. osv.. 
Kanskje vi egentlig snakker om et A trekk på nærmere 2000A for å få ut virkelige 700hk..?!
Det blir vel neppe å skje på en stund, selv for et 90kwt batteri under de beste forutsetninger.

N00b

#10
Spot on.  Ved 1500 A strømtrekk er spenningsfallet 90 volt!
Det er helt i yttergrense på hva cellene tåler


Sitat fra: jkirkebo på lørdag 31. oktober 2015, klokken 07:50
Sitat fra: bosonic på fredag 30. oktober 2015, klokken 23:14
Ingen problem å hente ut 500kW fra Tesla sin batteripakke. Ved ca. 375V er dette en strøm på ca. 1333A, noe som kun representerer ca. 18A ut fra hver batteriselle. Begrensinger er selvsagt bygget inn i Software for å få optimal levetid på batteripakken. Men alle systemer kan hackes...

Du må huske på spenningstapet pga. batteriets indre motstand. Ved et forsøkt uttak på 1333A er ikke spenningen 375V, den synker nok fort mot 320V. Da trenger du plutselig 1562A. Forsøker du å trekke 1562A synker spenningen ytterligere...

N00b

La oss si 400V, det er tett på fulladet.
90 volt tap = 310 V x 1500 A = 465 kw
10% tap i inverter, ledninger og motor, da er vi nede i 420 kw.

Langt over 500 kw?
Ikke mulig med dagens batterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA