Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Carwings: Når funker det, eller ikke

Startet av e-curious, fredag 04. desember 2015, klokken 12:29

« forrige - neste »

e-curious


Rio

Nei, jeg tror ikke de har noe effektivt overspenningsvern. De kan ha det, men det er ikke i spesifikasjonene at det skal ha det.

En elektriker kan installere et overspenningsvern i huset ditt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Det eksempelet det vises til er tydligvis problematisk. Det er lite trolig at det kunne vært løst bare ved å sette inn noen overspenningsvern, det er det trolig at de har gjort for lenge siden.

Artikkelen omtaler overharmoniske, dvs frekvenser som er n*50Hz. Dette er i seg selv ikke nødvendigvis en overspenning, men en "overfrekvens".

Lading av el-bil skaper trolig overharmoniske strømmer (trekker strøm bare på spenningstoppene) og er en utfordring for nettselskapene.

Rio

Sitat fra: KjellG på lørdag 31. oktober 2015, klokken 09:42
Det eksempelet det vises til er tydligvis problematisk. Det er lite trolig at det kunne vært løst bare ved å sette inn noen overspenningsvern, det er det trolig at de har gjort for lenge siden.

Artikkelen omtaler overharmoniske, dvs frekvenser som er n*50Hz. Dette er i seg selv ikke nødvendigvis en overspenning, men en "overfrekvens".

Lading av el-bil skaper trolig overharmoniske strømmer (trekker strøm bare på spenningstoppene) og er en utfordring for nettselskapene.

Hei,

(Jeg svarte kl 02 i natt, så leste ikke ordentlig.)

Jeg kjenner ikke til den relevante EU-normen for strømtrekk for elbillading, men jeg antar at den har noe å si om overharmoniske strømmer?

Uansett så tenkte jeg (som det står i artikkelen) at det er så stor andel av ohmske laster i Norge at det neppe er noe man trenger sikre seg mot. Det er vanligvis nok med et overspenningsvern, vil jeg tro.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

#4
SitatLading av el-bil skaper trolig overharmoniske strømmer (trekker strøm bare på spenningstoppene) og er en utfordring for nettselskapene.

Elbilladere er rimelig godt regulert og har effektfaktorkorrigering. Det er små strømforsyninger som er problemet, inkludert LED pærer.

På et smartgrid seminar i Oslo i fjor ble "problemet" med overharmoniske strømmer fra elbillading grundig tilbakevist av flere foredragsholdere. Bare paranoia fra enkelte netteiere uten rot i virkeligheten.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA