Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stovner senter satser på elbiler!

Startet av Burger, tirsdag 24. november 2015, klokken 18:57

« forrige - neste »

Burger

http://www.dinside.no/935009/tesla-i-hardt-vaer

Sterke anbefalinger trekkes tilbake, kundene raser, og Forbrukerrådet er på saken. I tillegg truer Forbrukerombudet med bøter, og nevnte jeg at aksjen faller som en stein?



Kjenner ikke helt igjen krisemaksimeringa blandt kolleger med Tesla dog :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Mippen

#1
Jeg tror ikke det er så dramatisk som media vil ha det til. På den andre siden kan slike skriverier i media virke forsterkende og skade troverdigheten til Tesla. Selv er jeg svært fornøyd med bilen min. Det eneste negative jeg har å si om Tesla er at det er vanskelig å komme til for å få time pga. sprengt kapasitet, men jeg har aldri opplevd å måtte krangle med Tesla hvis det har dukket opp noe. De har bare ordnet opp og latt meg sitte igjen med et godt inntrykk av god service.

Tesla er er helt nytt bilmerke og det tar tid å få til samme driftsikkerheten som for eksempel en Toyota. Når folk kjøper et bilmerke som er helt nytt må man regne med litt problemer. Det tar mange år å få på plass alt, og det er en bil som er i stadig utvikling. Når man kjøper noe helt nytt kan man ikke regne med at det fungerer like godt som en traust japaner med godt utprøvd teknologi.

Den siste saken som er gående er de som føler seg lurt av Tesla i forhold til ytelse. Det er likevel ikke noen som kan bevise med målinger direkte på motoren at den ikke yter det den skal. Det er ikke skikkelig dokumentert at bilen ikke leverer på banen. Tesla var rask ute etter lanseringen av P85D og sa at 700hk dreide seg om motorkraft, og at det er en annen måte å oppgi effekt på. De har aldri sagt hvor mye den har effektivt, men de har som sagt fortalt pressen dager etter den ble lansert at det ikke dreide seg om en effekt økning på motorer, men en annen måte å oppgi effekt på. Det ble kort tid etter endret i konfiguratoren at 700hk var motorkraft og de andre modellene ble bare oppgitt med ytelse. Det var før bilene ble levert ut her i Norge, og man hadde da hatt tid til å reklamere dersom man følte seg lurt. Nå flere mnd. etter det ble kjent at motorkraft og ytelse er to ulike ting gå folk til sak. Tempen har økt etter P85D fikk oppgradering til L-mode.

Utfordringen i forhold til den siste saken er at det ikke er noen forskrift som sier hvordan man skal oppgi effekten på en elektrisk bil motor. På den måten har ikke Tesla brutt noen regler. I forhold til ytelse på bane er det noen som hevder å ha kjørt raskere enn oppgitt tid og andre som hevder den er tregere enn oppgitt. Utfordringen er å bevise dette og man må også ta med i regnestykket at det er flere ting som er med å påvirke ytelse. Vekt, dekk, vær, underlag, utstyr osv. Man må derfor bruke en original bil med minst mulig vekt for å kjøre best mulig tid. Det må også være ideelle forhold å kjøre under. Gjerne over flere dager og med ulike førere.

Det blir spennende å følge saken og hva utfallet blir.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA