Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla tilbakekaller alle model s

Startet av Wims!, mandag 23. november 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

Wims!

Er litt usikker på om jeg trenger 16A lader. Mitt typiske kjøremønster er ca 5mil pr dag. Gratis lading på jobb.(230stikk)
Møller selger en 16A lader ferdig montert for 10.000,- Men etter litt tråkling på nett finner mange forskjellige ladere som kan brukes, som er større. Garasje er under oppføring, så kan smelle inn 63A om jeg måtte ønske, men er litt usikker som faktisk er nødvendig.

2019 TM3 LR AWD
2016 E-Golf. (solgt)

Kim Morten

Det høres ikke ut som du trenger noe mer enn 10a lading. Med en arbeidsdag på 8 timer vil du kunne lade mer enn nok til å dekke forbruket. Hvis du i tillegg kan lade hjemme bør du være godt dekket. ;)

Bilen vil uansett ikke kunne lades med mer enn 16a, mtp ladestasjon som du nevnte. Men med tanke på å legge ut strøm kan det hende du ønsker mer i fremtiden. Er vel lettere å oppgradere nå enn å måtte bygge ut senere.
Sort E-Golf
Oslo

Wims!

Takk for svar!

Ok, så 16A er max lading unsett? Med untak av DC ladestasjon? Blir litt i tvil om å bruke rundt 10.000 for den ladern da ja. Er det krise så er det bare en mil unna fra DC lader der jeg bor.
Regner med jeg trekker opp 4mm2(32A) når jeg først gjør det ja. Lade bil, varme å kunne starte ei kappsag samtidig.
2019 TM3 LR AWD
2016 E-Golf. (solgt)

Homecast

4 mm2 er 20 A.
for 32 A trenger du minst 6 mm2... sånn btw
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Kim Morten

Sitat fra: Arnold Bjugan på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:00
Takk for svar!

Ok, så 16A er max lading unsett? Med untak av DC ladestasjon? Blir litt i tvil om å bruke rundt 10.000 for den ladern da ja. Er det krise så er det bare en mil unna fra DC lader der jeg bor.
Regner med jeg trekker opp 4mm2(32A) når jeg først gjør det ja. Lade bil, varme å kunne starte ei kappsag samtidig.

Helt riktig, bilen lader maks 16a med ac. Høres lurt ut, så lenge du følger Homecast sitt svar. :)
Sort E-Golf
Oslo

gamer73

jeg ville lagt opp nok strøm til garasjen når du først holder på...dvs legg dobbelt av det du trenger...om det ikke koster vanvittig mye mer selvsagt..noe jeg ikek tror det gjør. Men jeg ville IKKE kjøpt ladestasjon til 10tusen. Prisene VIL synke og det finnes jo allerede billigere løsninger som lader like mye.

Homecast

Sitat fra: gamer73 på torsdag 22. oktober 2015, klokken 08:26
jeg ville lagt opp nok strøm til garasjen når du først holder på...dvs legg dobbelt av det du trenger...om det ikke koster vanvittig mye mer selvsagt..noe jeg ikek tror det gjør. Men jeg ville IKKE kjøpt ladestasjon til 10tusen. Prisene VIL synke og det finnes jo allerede billigere løsninger som lader like mye.

Her tar du nok feil, prisene VIL STIGE.
siden ingen lager veggbokser her i norge men kjøper ifra utlandet så er ikke dollar, euro eller pund med oss pr idag....
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

PokerFjes

Sitat fra: Arnold Bjugan på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:26
Er litt usikker på om jeg trenger 16A lader. Mitt typiske kjøremønster er ca 5mil pr dag. Gratis lading på jobb.(230stikk)
Møller selger en 16A lader ferdig montert for 10.000,- Men etter litt tråkling på nett finner mange forskjellige ladere som kan brukes, som er større. Garasje er under oppføring, så kan smelle inn 63A om jeg måtte ønske, men er litt usikker som faktisk er nødvendig.

Gratulerer med ny bil :). Jeg tror du kan klare deg greit med den medfølgende 10A laderen, men legg for all del inn nok strøm til Garasjen med en gang! Alternativt rør slik at det er lett å trekke en dedikert kurs på et senere tidspunkt.
Golfen kan lade på maks 16A idag, men hvem vet - kanskje det kommer dobbeltlader på neste Golf? Mulighet for å oppgradere dagens lader osv.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

Sitat fra: Homecast på torsdag 22. oktober 2015, klokken 09:53
Sitat fra: gamer73 på torsdag 22. oktober 2015, klokken 08:26
jeg ville lagt opp nok strøm til garasjen når du først holder på...dvs legg dobbelt av det du trenger...om det ikke koster vanvittig mye mer selvsagt..noe jeg ikek tror det gjør. Men jeg ville IKKE kjøpt ladestasjon til 10tusen. Prisene VIL synke og det finnes jo allerede billigere løsninger som lader like mye.

Her tar du nok feil, prisene VIL STIGE.
siden ingen lager veggbokser her i norge men kjøper ifra utlandet så er ikke dollar, euro eller pund med oss pr idag....

jeg tenkte mest på alternative løsninger til veggboks og konkurranse etterhvert som EL-bil markedet blir større og større:) flere aktører på banen etc...

Råde

#9
Riktig folk skriver her:

-ladefart på 10A er nok hjemme
-legg opp kraftigere kurs enn du trenger i dag

Men husk at lading fra vanlig stikkontakt ikke er anbefalt. Det er lov, men ikke anbefalt. Man får billigere løsninger der ute (når du allikevel skal legge opp ny kurs) og da er fordelen at du slipper å huske den forbaska kladden når du skal ut å kjøre.

Dvs du betaler deg til økt sikkerhet og bekvemelighet.
e-Golf | X75D

gamer73

Man får vel 16A lading for 4 tusen gjør man ikke? Mener å huske jeg så en link på dette forumet for en stund siden. Men var det med eller uten ledning til bil? For ja..det er et styr med den ledningen....hehe...det er godt den tåler vann for min ligger delvis å slenger i hagen en del hehe...

Wims!

Viste seg at jeg ikke får plass til evt 6mm i det røret som alrede er lagt opp til boden. Så må gå med åpen forlegning fra sikringskap ut gangen, ned trappa, grave rundt til boden. Men jaja, da blir det ivertfall 6mm :)
2019 TM3 LR AWD
2016 E-Golf. (solgt)

Brekka

Jeg bestilte semihurtigalder med bilen. Typisk kjøremønster er 8-9 mil per dag. Egen 16A kurs hvor bare denne er koblet på. Det følger jo med en egen kabel på denne. Veldig kjekk. Den lader bra og sikkert. Ikke fare for noe overoppheting. Slipper også å ta ut og inn den ladekabelen fra bilen hele tia.  Jeg syns jeg fikk mye i prisen. Hurtiglader og installasjon med egen kurs. Absolutt verdt det for min del  :)
VW eGolf 2015 (varmepumpe) -  Porsgrunn

Mossing10

hei

denne fikk jeg med i prisen på min bil ( første eier rakk aldri å få
den installert før han solgte til meg):   

Veggboks fra Siemens, type WB140A (4 meter ladekabel) med 20A automatsikring med jordfeilvern

10 meter kabel fra sikringsskapet

litt raskere og litt bedre for batteri

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA