Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny hurtiglader Kiwi/Bogstad

Startet av Dykkern, fredag 27. november 2015, klokken 12:53

« forrige - neste »

Dykkern

Når bilen settes på forvarming: Er det bare kupeen som varmes eller varmes også kjølevannet? Er det noen forskjell i forvarming avhengig av om bilen er koblet til strømnettet eller bruker eget batteri? Og når det gjelder oppvarming av kupeen når man er ute og kjører: Skjet det ved varmepumpe-teknologi eller er det varmetråder/varmeelement?

Niff123

Og et tilleggstema: ved kaldstart, hvorfor går bensinmotoren bare noen få minutter før den kobles ut? I biler med kjølevannstemperaturviser tar det vesentlig lengre tid å oppnå normaltemperatur.

asgeirn

Det er elektrisk varmeelement.  Den arbeider på kjølevæsken, som er skilt fra bensinmotoren med en fireveis ventil.

Det kan være den starter opp bensinmotoren for å varme hele kjølevannskretsen slik at den har arbeidstemperatur allerede før motoren kobles inn under kjøring.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Niff123

Interessant teknisk fremstilling. Jeg tolker den litt annerledes enn deg, men la det ligge.
Den kan forstås slik at motoren ikke vil starte dersom varmen ikke er slått på (motsatt av "If the heating is switch on"). Hva betyr det: at kupetemperaturen er satt lavere enn utetemperaturen, eller finnes det en innstilling som slår av enhver varme?

Dykkern

Takk Asgeirn - figuren illustrerte prinsippet utmerket!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA