Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe nye sommerdekk

Startet av RoadRunner, lørdag 17. oktober 2009, klokken 10:59

« forrige - neste »

RoadRunner

http://www.tu.no/motor/article218108.ece

16 mil / 140 km/h.
"Hurtiglading 50 kWh på halvtime... sikter mot lavere pris-sjikt enn Tesla S"

(Hmm, tror kanskje jeg må gå opp i ledningstykkelse fra 1,5kvadrat / 16A  til stikkontakten i garasjen, der det "sildrer" elektroner inn i Buddyen)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Dette virker på meg som den mest fornuftige elbilen siden Saxo/P106

Akkurat det folk flest trenger. Tror konseptet til Tesla med en bitte liten sportsbil som er vanskelig å komme seg ut av, eller en 5 meter lang 7 seter er feil bruk av Elmotoren. Begge bilene skriker etter lange turer, mens Elbil tross alt skal dekke det motsatte behovet.

Liker lite at Nissan "vurderer batterileasing" Slik jeg ser det, er dette kun er en listig ide laget for å sikre produsenten inntekter også etter salg, samtidig som det gir dem muligheten til å prise bilen tilsynelatende gunstig.

Heldigvis har Think forlatt ideen om tvungen leasing, og tilbyr kunden å velge den løsningen som er best tilpasset hans eget behov. En slik løsning burde være greit også for Nissan.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

RoadRunner

#2
Se også:


Dette ser jo ut som en "årnlig bil". Kona kunne nok bli overbevist om å kjøre denne på jobb - hun refererer stadig vekk til forvokst rullestol og har enda ikke prøvd å sitte bak rattet på buddyen..

Fristende! Håper de får Leaf i produksjon uten større problemer. Og ja - får håpe kunden selv kan velge batteri leasing eller kjøp!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RuneW

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 04. august 2009, klokken 14:20
Dette virker på meg som den mest fornuftige elbilen siden Saxo/P106

Vil denne bilen bli godkjent som 5-seter uten hodestøtte i midten bak? Det er virkelig fascinerende hvordan bilfabrikantene klarer å rote til selv de enkleste detaljer med en gang motoren blir elektrisk... ::) Velprøvde konsepter innen design, instrumentering og andre detaljer blir plutselig "glemt" og alt mulig fjas blir forsøkt - før man igjen kommer tilbake til det velprøvde. Bare vent og se.

Samme greia skjedde med digitale kameraer. Husker noen de ergonomisk ubrukelige framtoningene av noen kameraer de første digitale kameraene var? Bare fordi en filmrull var byttet med en bildebrikke, skulle plutselig alt velprøvd innen funksjonalitet og anatomi kastes på båten... Så fant produsentene ut at de forrige 50 års erfaring muligens ikke var så dumt likevel og nå er kameraene som "før" igjen...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond Arve

Sitat fra: http://www.cisionwire.no/nissan-nordic-europe-oy/kjopsprisen-pa-nissan-leaf--verdens-forste-elektriske-bil-formassemarkedet--blir-under-30-000-euro-etter-incentiver-i-de-fleste-europeiske-landene-KJØPSPRISEN PÅ NISSAN LEAF, VERDENS FØRSTE ELEKTRISKE BIL FORMASSEMARKEDET, BLIR UNDER 30.000 EURO ETTER INCENTIVER I DE FLESTE EUROPEISKE LANDENE

• Prisen i Storbritannia blir 27.471 uro etter myndighetsincentiver
• Prisen i Nederland blir 32.839 euro. Nederlandske kjøpere vil få en skattebesparelse på fordel av 6.000-19.000 euro over fem år.
• Portugal og Irland, der prisen etter incentivene vil være under 30.000 euro, vil kunngjøre prisen om kort tid.
• Prisen for de andre landene vil bli kunngjort nærmere lanseringen
• Alle priser inkluderer batteri.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

hma

Nissan skal ha all kreditt for å kunne tilby markedet en ny og flott elbil. Gratulerer!

Til de av oss forbrukere som eier fossilbiler av annet merke, bør vi spørre hvorfor de ikke leverer elbiler. Si i fra hos den hos den lokale bilforretningen, send epost til bilprodusentenes hovedkontor, eller legg meldinger på twitter og facebook.

Ut i fra amerikanske diskusjonstråder har jeg plukket opp følgende:
- Det skal produseres omlag 12-13'000 Leaf i første omgang - alle disse er nå bestilt/reservert
- Den innebygde laderen som følger "første opplag" Leaf yter bare 3,3kW, hvilket betyr nokså lang ladetid via 10A/16A uttak. Nissan har lovet utbedringer (mulig øking til 6,7kW i senere versjoner)

Hilsen
Håkon



- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Sitat fra: hma på onsdag 19. mai 2010, klokken 15:39
- Den innebygde laderen som følger "første opplag" Leaf yter bare 3,3kW, hvilket betyr nokså lang ladetid via 10A/16A uttak. Nissan har lovet utbedringer (mulig øking til 6,7kW i senere versjoner)

3.3 Kw er ikke så gale. det blir ca 2 mil i timen.

Verre er dette jeg leste:

The 220-volt charging station you'll need to keep the car going will cost you about $2,200, but that includes the installation.

Read More http://www.wired.com/autopia/2010/03/nissan-leaf-ev-price/#ixzz0oOVpz4gI


Er dette i tillegg til innebygget lader er alt OK, men om dette er eneste laderen må en i praksis hjemmom for å lade, noe som i praksis halverer rekkevidden. ( En kan jo ikke kjøre lenger enn halve rekkevidden fra hjemmet dersom den ikke har egen lader)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. mai 2010, klokken 18:46
Verre er dette jeg leste:

The 220-volt charging station you'll need to keep the car going will cost you about $2,200, but that includes the installation.

Read More http://www.wired.com/autopia/2010/03/nissan-leaf-ev-price/#ixzz0oOVpz4gI


Er dette i tillegg til innebygget lader er alt OK, men om dette er eneste laderen må en i praksis hjemmom for å lade, noe som i praksis halverer rekkevidden. ( En kan jo ikke kjøre lenger enn halve rekkevidden fra hjemmet dersom den ikke har egen lader)


Sitat fra: http://www.nissanusa.com/leaf-electric-car/faq/top/charging#/leaf-electric-car/faq/top/chargingQ: Is the Nissan LEAF going to have an onboard charging system of some kind for emergency back up?
A: Your Nissan LEAF will be delivered with a 110/120V Trickle charge cable that works with the onboard charging system. As the name implies this will be primarily used for opportunity charging and is not recommended to be your primary method of charging. For that we have the Nissan home charging dock which uses a 220/240V dedicated line in your home.
...
Q: Will it plug into a regular household outlet?
A: It will charge on a regular 110/120V 20-Amp dedicated outlet. This is considered a "trickle charge," which means it would charge at a slower rate. For home charging, we recommend a home charging dock on a dedicated 220/240V, 40A circuit.
...
Q: How long does it take to charge?
A: Most people will charge it like a cell phone overnight at home. A full charge will take 8h on a 220/240V home charging station.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

OK.

Da er det stort sett velstand, bortsett fra at trickle chargen i Norge må kunne kjøres på 16A som tross alt kan levere 3.3 kWt.

Ellers blir det bra skjevlast på 3 fase anlegget mitt om jeg skulle trekke 40A ut av 2 faser. Fra 3*63A blir det lite igjen til annet forbruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA