Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nødblink virker ikke

Startet av P85_Norway, lørdag 22. august 2015, klokken 11:49

« forrige - neste »

P85_Norway

Vi har nå fått bilen med oppvarmet frontrute og uten DAB+ radio.
Er det noen som har erfaringer med ettermontert DAB+ ?
Hvilken type bør man kjøpe?
Tesla M3 Performance

iCar

Spurte du ikke forhandleren?
Dem har en USB løsning dem anbefaler kunder som ikke har bestilt med DAB+
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

Olar0701

Er det noen åpenbare fordeler med å ettermontere DAB i øyeblikket? Er jo enda litt tid frem til det analoge nettet slukkes? Vil anta at flere alternativer dukker opp etter hvert.

Noen om og når "Com-modul" kan ettermonteres?

iCar

Sitat fra: Olar0701 på fredag 24. juli 2015, klokken 10:57
Er det noen åpenbare fordeler med å ettermontere DAB i øyeblikket? Er jo enda litt tid frem til det analoge nettet slukkes? Vil anta at flere alternativer dukker opp etter hvert.

Noen om og når "Com-modul" kan ettermonteres?

Vedrørende com-modul fikk jeg oppgitt tidlig i 2016, ingen mer info om pris eller hvordan det vil virke i praksis
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

kvolle6

Sitat fra: P85_Norway på onsdag 22. juli 2015, klokken 11:57
Vi har nå fått bilen med oppvarmet frontrute og uten DAB+ radio.
Er det noen som har erfaringer med ettermontert DAB+ ?
Hvilken type bør man kjøpe?

Jeg har testet ut den ene løsningen som BoS tilbyr kundene i Norge - USB-basert og koblet mot media-konsollet. Etter litt frem og tilbake med antenneplasseringen havnet den til slutt i det lille faste vinduet bak på høyre side, og vi fikk da tilstrekkelig signal-kvalitet. Løsningen er "pent" integrert, men jeg kunne tenkt meg en del forbedringer som jeg venter vil komme. Største minuset er at leverandøren Dension har bygget inn en betydelig forsinkelse 10-30 sekunder, for å være sikker på at ikke USB-grensesnitt og DAB signalkvalitet påvirker DAB brukeropplevelsen. Problemet er jo at 10-30 sekunders forsinkelse ved kanalbytte oppleves som ------TREGT.

BoS lurte på om jeg ville prøve en CanBus-basert løsning som de også har sett på hvor tidsforsikelse ikke er noe problem, men akkurat nå så har jeg liten lyst til å flytte DAB-radioen inn i systemdisplayet til bilen. Jeg satser på at forberdringer kommer, og at den ettermonterte DAB-løsningen vil bli bedre integrert når det blir mer bruk og etterspørsel.

Et godt pluss er at løsningen er helt usynlig, bortsett fra DAB-antennen i vinduet og tilkoblingen til USB i midtkonsollen (skjult).

F_P

Hei hopp,

Er det Dension DAB+U dere snakker om når det nevnes denne USB-løsningen? Nå vet ikke jeg hvor drevne BoS er på dette hvis det er denne dere snakker, men 2. generasjon av denne kan konfigureres av Dension-forhandlere med 16 ulike konfigurasjonsfiler. Ut fra siste oppdaterte liste så er denne løsningen ikke spesielt godt egnet i biler med Comand NTG 5, men ikke testet i det hele tatt på Audio 20. Elektrisk utgave av bilen er dessverre ikke nevnt så jeg vet ikke om det samme gjelder.

Mistenker at jeg har mailet litt med mr. P85_Norway om en slik løsning uten at vi gjorde noen avtale. Kunne godt tenkt meg å teste dette i en elektrisk utgave av B-klasse  etter å ha lest oppdatert konfig-liste. No cure, no pay ;) = den som kan stille bilen til disp 1-1,5t for testing skal slippe å betale for noe som helst om resultatet ikke er tilfredsstillende.

Antenneproblemet bør kunne løses ved å bruke en multidireksjonal antenne som plasseres både horisontalt og vertikalt. Koster mer, men er betydelig mer plasseringsvennlig.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Softblue

Etter det jeg skjønner så er det ikke den orginale DAB radioen som er problemet, men at antennen ikke kan plasseres i frontvinduet med varmefolie. Hvis antennen fungerer i sidevinduet, så kan vel orginal DAB radio benyttes.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

krl

Telefonantennen sitter vel i bakvinduet? Så da kan kanskje dette brukes til DAB også..

iCar

Sitat fra: F_P på tirsdag 28. juli 2015, klokken 09:31
Hei hopp,

Er det Dension DAB+U dere snakker om når det nevnes denne USB-løsningen? Nå vet ikke jeg hvor drevne BoS er på dette hvis det er denne dere snakker, men 2. generasjon av denne kan konfigureres av Dension-forhandlere med 16 ulike konfigurasjonsfiler. Ut fra siste oppdaterte liste så er denne løsningen ikke spesielt godt egnet i biler med Comand NTG 5, men ikke testet i det hele tatt på Audio 20. Elektrisk utgave av bilen er dessverre ikke nevnt så jeg vet ikke om det samme gjelder.

Mistenker at jeg har mailet litt med mr. P85_Norway om en slik løsning uten at vi gjorde noen avtale. Kunne godt tenkt meg å teste dette i en elektrisk utgave av B-klasse  etter å ha lest oppdatert konfig-liste. No cure, no pay ;) = den som kan stille bilen til disp 1-1,5t for testing skal slippe å betale for noe som helst om resultatet ikke er tilfredsstillende.

Antenneproblemet bør kunne løses ved å bruke en multidireksjonal antenne som plasseres både horisontalt og vertikalt. Koster mer, men er betydelig mer plasseringsvennlig.

Kan stille min bil til disposisjon om du trenge å teste ut:)
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

krl

Har noen funnet en fungerende, integrert DAB+-løsning?

Softblue

Jeg har original DAB+, men har ennå ikke savnet oppvarmet frontrute.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA