Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf for dummies

Startet av Mumitrollet, torsdag 26. november 2015, klokken 11:15

« forrige - neste »

Mumitrollet

Hvilket trykk kjører dere med i dekkene?
Er det noen forskjell i hva som er anbefalt for sommerdekk og vinterdekk?

Jeg har ca 2.7 bar foran og bak. Nokian hakka r2
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

leafnor

Sitat fra: Mumitrollet på lørdag 24. oktober 2015, klokken 17:19
Hvilket trykk kjører dere med i dekkene?
Er det noen forskjell i hva som er anbefalt for sommerdekk og vinterdekk?

Jeg har ca 2.7 bar foran og bak. Nokian hakka r2
3.0 (Viking Contact)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Var akkurat innom i dag og sjekket, et par uker siden vinterdekk ble lagt på.
Enten hadde jeg bommet, eller så var det disse h... målerne som ikke er til å stole på.
Hadde 3,5 bar på ett framhjul og ca 2,5 på resten, så:
mål ofte og på forskjellige plasser  ;)

Korrigerte til 2,7 bar nå. Yokohama IG30.

Hadde 3,0 på sommerhjul (tekna 215/50-17) men syntes det ble vel hardt, så slapp ned til ca 2,7 der også.

Fra fabrikkens side skiller de nok ikke på sommer/vinter så vidt jeg kan huske.
Har forøvrig ikke peiling på hva de offisielle tall fra Nissan er, men synes generelt trykk fra produsent er lave, som regel 1,8-2,2 bar, mens jeg fyller 2,4-2,6/2,7 eller deromkring..

Er det trasig føre kan det være en fordel å ha noe lavere trykk.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 24. oktober 2015, klokken 17:29
Sitat fra: Mumitrollet på lørdag 24. oktober 2015, klokken 17:19
Hvilket trykk kjører dere med i dekkene?
Er det noen forskjell i hva som er anbefalt for sommerdekk og vinterdekk?

Jeg har ca 2.7 bar foran og bak. Nokian hakka r2
3.0 (Viking Contact)
Fylte 3,0 når det var rundt null, men nå med 12 grader ute så kjentes det litt for hardt ut.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Einar_S

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 24. oktober 2015, klokken 18:09
mål ofte og på forskjellige plasser  ;)

Kjøp en dekktrykkmåler og legg i bilen!
De som er på bensinstasjonene er som oftest på bærtur. De blir hardhendt behandlet og sjelden kalibrert.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Powerflux

Kjører med 3,1 bar/45 psi.
Ser for meg at det vil være for hardt på de fleste andre biler men siden fjærene på Leafen er stjålet fra BIC kulepenner  så fungerer det helt greit!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Andreas Noteng

hmm. Å her trodde jeg at jeg hadde tatt i når jeg fylte 2,7 i stedet for de anbefalte 2,5...

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 24. oktober 2015, klokken 21:15
Sitat fra: leafnor på lørdag 24. oktober 2015, klokken 17:29
Sitat fra: Mumitrollet på lørdag 24. oktober 2015, klokken 17:19
Hvilket trykk kjører dere med i dekkene?
Er det noen forskjell i hva som er anbefalt for sommerdekk og vinterdekk?

Jeg har ca 2.7 bar foran og bak. Nokian hakka r2
3.0 (Viking Contact)
Fylte 3,0 når det var rundt null, men nå med 12 grader ute så kjentes det litt for hardt ut.
Kan nevne jeg hadde samme trykk i sommerdekk (Bridgestone E150), men med de piggfrie på og med samme kjøremønster som før sier GOM 10km mer nå etter fullading. Så piggfridekkene har lavere rullemotstand enn sommerdekkene.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA