Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av dabis, onsdag 25. november 2015, klokken 22:57

« forrige - neste »

dabis

Noen som har lekt med tanken eller prøvd ut å lade bilen ved bruk av ups? type:

https://www.mpx.no/product/744083/datautstyr/ups-overspenningsvern/ups/bluewalker-pw-ups-vfi-10000prt-lcd

Vill nå tro det er både billigere og mer praktisk å ta med seg et lite aggregat men om man vil kjøre grønt så kanskje ups batteri er løsningen?   
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

eriksj

Med tanke på at den UPS-en der inneholder kun 2,160 kWh ved 100% DOD så tror jeg ikke det lønner seg noe særlig egentlig.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

Homecast

UPS inneholder for lite energi til at det skal lønne seg, for å få en stor nok batteripakke så blir vekten så høy at forbruket øker (ikke regnet ut men litt ut av hodet) blybatterier som veldig ofte brukes i ups``er er tunge.

Hvor nøye bilen er på korrekt sinuskurve er jeg usikker på, er jo et problem med endel ups``er at du får firkantpulser
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Taffelman

Ideen om en "reservetank" i bagasjen er ganske forlokkende, men det er dessverre ingen gode løsninger som er "hyllevare" ennå.

Strømaggregat er "plug & play" men det bråker og stinker og SKAL kjøres utenfor bilen og egner seg dårlig å la gå midt i byen eller i villastrøk etc.. dessuten vil det nok ta med seg litt bensin/eksoslukt inn i bilen når det skal fraktes, så dette egner seg ikke for alle. Men for 7000-8000,- får du et 30 kg tungt inverter-aggregat (ren sinus) som kan skvise opp mot 10kw inn på batteriet via std. ladekabel.

Alternativet er en hjemmelaget  batteribank som fyller bagasjerommet + en inverter (12V til 230V). Her er det uendelige med løsninger og problemer. Men sikkerhet og kostnad er stikkord, og sannsynligvis grunnen til at det ikke finnes ferdige løsninger ennå. Teoretisk får du ca 6kw inn i bilen fra en lithium batteribank på ca 100 kg. Problemet er at batteriene alene koster 45.000,- og i tillegg må du ha batterilader på 60-80A og en ren-sinus inverter som leverer over 2300 watt kontinuerlig uten å gå varm, så 10.000 - 15.000,- ekstra blir det sikkert.

I tillegg må man vurdere om man er kompetent til å koble opp dette selv uten å ta livet av seg.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA