Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Vegard Myrvang, tirsdag 22. desember 2015, klokken 05:38

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. november 2015, klokken 14:11
ABB's ladere er satt opp modulært med 10kW AC/DC moduler.
Fordelen med dette er at hvis en modul ryker så kan den fortsatt lade med 40kW effekt til den defekte blir reparert. Dette går fint og med CHAdeMO da bilen spør etter maks tilgjengelig effekt fra laderen når en kobler til og ut fra dette estimerer den ladesyklusen basert på mange variabler (der temperatur på batteri er vesentlig).
Det er når effekten blir satt ned fra f.eks 40kW til 20kW av hurtigladeren midt under ladesyklusen at CHAdeMO protesterer.

Men det skal vel heller ikke skje? Tesla sine fungerer slik at førstemann får det han vil, nr. 2 får det som er til overs. Så om ABB f.eks setter de opp med 8x10kW moduler ( 125A 400V tilførsel) og førstemann ber om 58kW på CHAdeMO er det 20kW igjen til CCS-uttaket. Det som selvsagt er å foretrekke er at CCS får 30kW i det øyeblikket CHAdeMO bikker under 50kW. Er økning av effekt et problem på CCS? Eller på CHAdeMO?

Laderen bør kommunisere tilgjengelig resteffekt i skjermen.

Er det et problem å fra laderens side reinitialisere CHAdeMO-ladesesjonen når 10kW ekstra er tilgjengelig (om bilen faktisk kan nyttiggjøre seg det, dvs. belaster 100%)?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: 3irikur på tirsdag 17. november 2015, klokken 11:43
Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. november 2015, klokken 10:18

- CHAdeMO aksepterer ikke at du midt i ladesyklus halverer effekten


Hva betyr det?


Mulig jeg har misforstått, men er det ikke akkurat det som skjer når du nærer deg 80-90% av batterikapasitet? Eller er det kanskje bilen selv som tar ned effekten?

Det er bilen som regulerer effekten, avhengig av SoC, temperatur, osv.

Det betyr at hurtigladeren ikke plutselig kan si "du får ikke lengre det jeg først fortalte deg du kunne få." ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ArneS

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. november 2015, klokken 15:01

Men det skal vel heller ikke skje? Tesla sine fungerer slik at førstemann får det han vil, nr. 2 får det som er til overs. Så om ABB f.eks setter de opp med 8x10kW moduler ( 125A 400V tilførsel) og førstemann ber om 58kW på CHAdeMO er det 20kW igjen til CCS-uttaket. Det som selvsagt er å foretrekke er at CCS får 30kW i det øyeblikket CHAdeMO bikker under 50kW. Er økning av effekt et problem på CCS? Eller på CHAdeMO?

Laderen bør kommunisere tilgjengelig resteffekt i skjermen.

Er det et problem å fra laderens side reinitialisere CHAdeMO-ladesesjonen når 10kW ekstra er tilgjengelig (om bilen faktisk kan nyttiggjøre seg det, dvs. belaster 100%)?

Det er teknisk mulig med en DC/DC svitsj med innebygget sikkerhet og software styring for å fordele effekt mellom CHAdeMO og CCS. Denne varianten krever at der er god sikkerhetskontroll for å unngå lekkasjestrømmer som kan skade bilene.
Dette har ABB vurdert men funnet ut at det er for lite å vinne med 50kW hurtigladere i total ladetid.

Den første generasjon hurtigladere fra 2011 har en variant med 100kW og 2 DC uttak. På denne er begge CHAdeMO (da CCS ikke fantes på den tiden) og det er ikke deling av likerettere men helt separate blokker, hver på 50kW som gjør at begge uttak alltid vil få maks tilgjengelig effekt.

P85+ Signature (solgt)
P85DL

Hansi

Interessant. Jeg vil anta det er denne typen Grønn Kontakt har i bunn av Lierbakkene? Virker som en god løsning, en av den og en tilsvarende CCS-versjon pluss dobbel AC 22kW per lokasjon hadde vært veldig bra. Grunnen til at det ikke blir tilbudt vil jeg anta er fordi det er mer strømkrevende enn 2 multistandard-ladere pluss dobbel AC 22kW? Kanskje dyrere i innkjøp også?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA