Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekk og felger

Startet av MaritaT, onsdag 27. mai 2015, klokken 21:28

« forrige - neste »

e-h

Hvis du heller kjører til hurtigladeren i Ølensvåg så sparer du 2 mil og bør kunne klare dette med ok margin.

krisrst

Sitat fra: MaritaT på mandag 27. april 2015, klokken 17:37
Hei!

Jeg skal på langtur, og på en strekning på 118 km finnes det ikke en eneste ladestasjon. Denne veien er langs fjellsider, og har litt oppoverbakker, er det realistisk at dette går bra? Har aldri vært på langtur med bilen før!

Nei. Det vil ikke bli noe koselig - jeg kan love deg det!

Jeg har kjørt oslo - vaset (i vestre slidre) i vinter, 210 km og 1000 meter over havet. Da måtte jeg kjøre opp til Nes i Ådal for å hurtiglade først (116 km). Fikk skilpadde 500 m. foran hurtigladeren, så det gikk såvidt bra. Hurtiglader i Fagernes var selvfølgelig i ustand. Brukte i alt åtte timer på en tur som tar tre med bensin, og det er ikke særlig komfortabelt å tenke på at du skal ned igjen heller (og da virket selvfølgelig ikke laderen i Nes).

Med din distanse er du også meget sårbar for regn. Det er som å kjøre i -10 grader på vinteren.

Ikke bruk leaf på langtur med mindre du har tid og lyst til å stoppe hver 60. km for å lade, kanskje i ladekø, og med rikelig av backup-løsninger når ladere ikke virker. Og forbered deg mentalt på ikke ha på varme.

MaritaT

Sitat fra: e-h på torsdag 30. april 2015, klokken 23:44
Hvis du heller kjører til hurtigladeren i Ølensvåg så sparer du 2 mil og bør kunne klare dette med ok margin.

Ja, men den er ikke oppe å går enda, kommer ikke før i andre kvartal :( Hadde den vært på plass så hadde jeg ikke vært bekymret :D

MaritaT



Nei. Det vil ikke bli noe koselig - jeg kan love deg det!

Jeg har kjørt oslo - vaset (i vestre slidre) i vinter, 210 km og 1000 meter over havet. Da måtte jeg kjøre opp til Nes i Ådal for å hurtiglade først (116 km). Fikk skilpadde 500 m. foran hurtigladeren, så det gikk såvidt bra. Hurtiglader i Fagernes var selvfølgelig i ustand. Brukte i alt åtte timer på en tur som tar tre med bensin, og det er ikke særlig komfortabelt å tenke på at du skal ned igjen heller (og da virket selvfølgelig ikke laderen i Nes).

Med din distanse er du også meget sårbar for regn. Det er som å kjøre i -10 grader på vinteren.

Ikke bruk leaf på langtur med mindre du har tid og lyst til å stoppe hver 60. km for å lade, kanskje i ladekø, og med rikelig av backup-løsninger når ladere ikke virker. Og forbered deg mentalt på ikke ha på varme.
[/quote]

Så når skilpadda kommer så betyr det at bilen stopper hvert øyeblikk? Er kjempenervøs for den første strekningen på 118 km! Hvor mye kan det regne for at jeg burde utsette turen? kan jeg se det på hvor mange mm regn det er meldt på værmeldinga?

MaritaT

#19
Sitat fra: e-h på torsdag 30. april 2015, klokken 23:44
Hvis du heller kjører til hurtigladeren i Ølensvåg så sparer du 2 mil og bør kunne klare dette med ok margin.

Nå ringte jeg til statoilen på Ølensvåg hvor ladestasjonen skal komme, de hadde ikke fått den enda men sa at jeg kunne sette bilen i kontakten der! At jeg ikke har tenkt på det, å stoppe innom bensinstasjoner for å lade litt om det skulle bli helt krise! Så får jeg heller bare stå der i en hel evighet, viktigeste er jo at jeg kommer frem  ;D

Også: kan jeg kun bruke chademo til å lade bilen, eller kan jeg også bruke type 2? Og hvis det regner, er det fremdeles trygt å lade, eller er det farlig å risikere at det drypper vann på? Har aldri brukt hurtiglading før  ::)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Knotten

#21
Har jeg forstått deg rett når jeg tror du skal kjøre fra Sauda til Bergen, eller dummer jeg meg ut nok en gang nå? :P
Er ikke så vææældig kjent på strekningen, men kan du ikke kjøre via Røldal, RV520 (hurtiglader der), Odda osv?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Olee

Sauda-Aksdal senter går fint, har kjørt fra Aksdal med ca 85% og opp til Sauda skisenter.
Korteste vei Sauda-Bergen er Sauda-Røldal-Odda-Norheimsund-Bergen.
Når jeg kjørte E39 Bergen-Sauda skisenter var det med kun ett stopp i Aksdal. Norheimsund-Sauda er ca 130km så det blir i det lengste laget med kun ett stopp.

Trekkoppbil

Batterikapasiteten på 2012-modeller vil sikkert variere fra bil til bil, og du bør sjekke hvor mange kWt du har når batteriet er lada fullt opp.
Kjørestilen har allt å si. Ligger du bak en høy trailer i låge hastigheter med jevn fart, medvind og sola i ryggen, kan du komme langt.
Veiarbeid og omkjøringsveier er en annen sak.

118 km er i grenseland for en 2012 som kan gå i visse sammenhenger, men da bør du ha med Leaf spy, og hele tida følge med på antall kWt, strekning og forbruk. Resett gjerne måleren ved avreise, så du kan følge med på hvor mange kilometer du kjører pr kilowattime.

Se deg ut noen steder hvor du kan stoppe og lade på 16A ved behov. En halvtimes lading på 16A, kan gjøre at du kommer ei mil ekstra, og det kan være hva du trenger.

Jeg har sjølv kjørt omtrent 118 km en gang med en 2012 Leaf, men det ville jeg ikke gjort om jeg ikke var godt kjennt med bilen og terrenget, og jeg trur jeg hadde godt under 1 kWt igjen da jeg kom fram.

werner

Jeg var ute på første tur utover kjøring i nabolaget i dag. Ås-Tøcksfors t/r 154 km. To voksne og et barn, på retur fra Sverige var bil fullastet med varer. Ladet 10 minutter på hurtiglader på Ørje. Hadde tenkt å lade med 32 A i Tøcksfors. Plugget inn ledningen og de blå lysene i vinduet lyste. Da jeg kom tilbake var bilen ikke ladet. En annen hadde prøvd laderne og sa de ikke virket.
spennende tur hjem, kom hjem på 9 % batteri og 14 km estimert kjørelengde igjen.
Dette tyder på at 120 km kan være innen rekkevidde.

MaritaT

Sitat fra: tomrh på mandag 01. juni 2015, klokken 17:29
Hvordan gikk turen?

Ups, har glemt å svare ;)

Men kan fortelle at turen gikk kjempefint   8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA