Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: garantier på Nederlandske importert Leaf

Startet av olaover1, fredag 20. november 2015, klokken 21:06

« forrige - neste »

olaover1

Må si jeg begynner å tvile på dekkprodusentenes såkalte rullemotstand merking.
Etter snart 60 tusen kjørte km med 2013 Leaf så har jeg nå fått prøvd 3 forskjellige dekkmerker.
Et dyrt,(Goodyear Efficiend grip Perfomance, merket B) et i mellomsjiktet (Hankook Ventus s1 Evo merket E) og til slutt nå et billigmerke (Nankang AS-2 også merket E).
Det som er så fordømt rart er at på min pendlerute som er ca 4 mil, starter jeg fra jobb med 100% batteri, og på ALLE dekkene så har jeg eksakt samme gjenstående verdi igjen på batteriet. Altså 66% igjen når jeg kommer hjem.
På det billigste har jeg opplevd opp mot 70% igjen også. Hadde nesten regna med at med Goodyear skulle jeg hatt litt mere power igjen enn med et billigmerke. Noen andre som har merket det samme?
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

tomrh

Merkelig. Jeg opplever jo merkbar forskjell, men så kjører jeg med små, lette felger (15"-16") og kjører stort sett i Eco. Vil tro at små felger og sparekjøring gjør at endringer i rullemotstand har større utslag. Dekkslitasje teller også endel, f.eks. økte sommerrekkevidden på vår i-MiEV fra 125 til 135 km fra første sommeren til neste, noe jeg regner med skyldes dekkslitasje.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kakraemer

#2
Merker ingen forskjell på Bridgestone Ecopia EP 150 sommer dekkene ("B") og mine Vredestein Nord-Trac 2 vinterdekk ("C"). Men samtidig er B og C lite forskjell.

Byttet for øvrig ut Michelin Primacy HP ("E") med Goodyear EfficientGrip Perfomance ("B") på fossilbrenneren. Merker faktisk at bilen ruller utrolig mye lettere nå enn før. Har ikke målt forbruk så nøye etter byttet men kjørecomputer indikerer ca. 5% lavere enn før: 6,4 L/100km vs. 6,7 - 6,8L/100km
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Trekkoppbil

Man kan jo teste med å sette bilen i N, og la den trille utfor en bakke, så kan du se hvor langt du kommer.

Pass på at du vegen er tørr, og at du har samme lufttrykk når du tester ulike dekk. Slitasje er nok en fordel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA