Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av jensjacob, torsdag 19. november 2015, klokken 16:52

« forrige - neste »

jensjacob

Hvis man kører nedad en lang stigning og gerne vil motorbremse for ikke at overophede bremseskiver og klodser, hvordan gør man så det hvis batteriet er fuldt opladet ??
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

hstad

Det får man ikke gjort. Da er det kun bremser som gjelder, evt veldig svak motorbrems, men denne er nesten ikkje merkbar
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

gausel

Du må nok dra ut kontakta før den er fult oppladet for å få til det ;)
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

gamer73

man kan jo også fikse på innstillinger at man ikke skal lade mer enn til 80-90% eller noe ikke sant?

jensjacob

Dvs. hvis man skal op at besøge Theodor i Bjergkøbing, så skal man ikke lade fuldt op inden man skal hjem igen...?! Er det løsningen ?

Jeg havde regnet med at VW der har hjemme i et alpeland som Tyskland måske havde designet en lidt mere elegant løsning. Måske elbiler bare ikke er tænkt til at skulle køre i bakke terræn. Men, ok, det bliver nok heller ikke det helt store problem for mig. Jeg var bare nysgerrig.

Men i Nordmænd må da have oplevet problemstillingen ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Senest i går kjørte jeg fra fjellet. 600 til 200 moh på ca 4km. Starter med fulladet batteri. I en stigning som dette må man alltid bruke bremsene, men selv fulladet er det litt "motorbrems", eller generatorbrems.

Nok til å avhjelpe litt. Det er imidlertid ikke ved slik kjøring st motorbrems blir viktig, men heller ved lange strekk med 5-7% fall over mange km hvor bremsene kan bli varme, slik som ved passering av fjelloverganger. Her vil jeg tro at man ofte har brukt strøm slik at full regen er mulig.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

I praksis er dette helst en realitet hvis man kjører opp på en fjellovergang, lader bilen helt opp og kjører ned igjen.  Siden man ikke trenger fulladet bil for lange nedoverbakker - samt at muligheten for å rekuperere blir mindre - dukker ikke problemstillingen opp veldig ofte.

kristmara

Det er også lite regenerering når batteriet er nesten fullt, så for at det skal monne noe særlig er det sikkert ikke så lurt med mer enn 80 % fullt batteri, men så lenge det ikke er bare nedoverbakke tar det jo ikke så veldig lang tid før strømmen brukes. Jeg har riktignok bare hatt iMiev, Leaf og Tesla, men jeg vil tro at det samme gjelder alle batterier. Jeg bor 50 km fra jobb og lader derfor fullt om morgenen. De første 10 km er det en høydeforskjell på 200 m, og med fullt batteri er det lite regenerering. Jeg bruker én prikk(usikker på hvor mange % eller kwh) ned bakkene, men hvis jeg bare har halvfullt batteri bruker jeg mindre, men da kommer jeg ikke hjem igjen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA