Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Grønn kontakt monterer hurtiglader på Haukelidgrend og Seljord denne uka.

Startet av gmagnus, onsdag 16. desember 2015, klokken 22:36

« forrige - neste »

Elmo

#30
REACC hevdet at de hadde årelang erfaring fra behandling og recondisjonering av batterier fra Sverige (tror det var fra tog, uten at jeg vet at tog går på batterier i Sverige).
Men det er et ubestridt faktum at 80-90% av bilene de recondisjonerte batteriene på fikk ytterligere problemer etter maks 6 måneder, så metoden deres var nok ikke sunn. Jeg tror egentlig bare de virkelig gode blokkene overlevde behandlingen.
Og de måtte legge inn årene etter et par år. Hvorfor vet jeg ikke men antar det var pga. for mange kostbare reklamasjoner.

Jeg kaller dem bare NiCd dødaren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Det... er REACC altså  :-\

Dobbelsjekket litt rundt datoer og fant ut at denne Saxoen fungerte greit i ca 1 år og 4 måneder etter REACCs "jobb". Da bilen sist høst var nede i 10-15 km etter lading ga eieren opp. Jeg fant 2 av 20 blokker som var VELDIG dårlige (flere celler i hver blokk), mens resten virket ok.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Har også plukket Reacc bil. Batteriet var svært dårlig stand.  Merket med 90 eller 95 som antakelig indikerte kapasiteten på testdato.  Alle med 90 merking var "gone" svært få 95 ere holdt særlig lenge heller. Drev selv med recondisjonering men er blokken dårlig forblir den dårlig. Ryker gjerne etter 2-3 sykluser, og omtrent garantert innen 1 år.

Gode blokker derimot kan forbli gode i evighet.  Mange kjører nå med 16 år til 20 år gamle blokker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. februar 2016, klokken 19:32
Har også plukket Reacc bil. Batteriet var svært dårlig stand. 
Jeg "plukket" ikke min REACC bil  ;)

Kjøpte den i fjor høst av eieren som hadde "gitt opp". Av de 20 blokkene som det sto REACC klistremerke på lever fortsatt 18 blokker i tilsynelatende beste velgående 1 år og 8 måneder etter "REACC-datoen" på klistrelappene. Det må vel tyde på at da REACC "recondisjonerte" batteripakken i denne bilen var 2 blokker dårlige, mens 18 var ok...?

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. februar 2016, klokken 19:32Merket med 90 eller 95 som antakelig indikerte kapasiteten på testdato.  Alle med 90 merking var "gone" svært få 95 ere holdt særlig lenge heller.
Jeg sjekket ikke merkingen mht tall for restkapasitet så det må jeg ta som "stikkprøve"  neste gang jeg skal inn i en av batterikassene.

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. februar 2016, klokken 19:32Drev selv med recondisjonering men er blokken dårlig forblir den dårlig. Ryker gjerne etter 2-3 sykluser, og omtrent garantert innen 1 år.
Hm, omtrent garantert innen 1 år... kan kanskje antyde at 18 av blokkene i denne Saxoen faktisk er OK  :)  ...enn så lenge

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. februar 2016, klokken 19:32Gode blokker derimot kan forbli gode i evighet.  Mange kjører nå med 16 år til 20 år gamle blokker.
Jeg har nok ingen blokker på mellom 16 og 20 år, men har en hel del (29) som er ca 13 år gamle (alle i 2 stk 2003 Saxo). I den eldste EL-PSA'en her i huset (1998 P106) ble alle blokkene byttet (komplett ny pakke) i 2009 så de er vel ca 7 år.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA