Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Superhurtiglader?

Startet av ThomasEL, tirsdag 17. november 2015, klokken 13:18

« forrige - neste »

ThomasEL

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Gratis-parkering-for-elbiler-kan-snart-vare-historie-2904552.html

Ja, det vil koste å få den norske bilparken elektrisk. Tør våre folkevalgte? Og vil de når det kommer til stykke..?

Jeg sier ikke at parkering nødvendigvis skal være helt gratis, men tror bestemt det er helt nødvendig at elbilene gis diverse fordeler i mange år fortsatt. Eventuelt at fossilbilene pålegges mye høyere avgifter enn i dag.

(For ordens skyld: Jeg parkerer sjelden på slike parkeringsplasser, så for meg personlig har ikke dette så mye å si.)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Electrix

Når man en gang skal gjøre om på gratisparkeringen så synes jeg man skal endre reglene til at man kan ta normalt betalt av utslippsfrie biler kun på plasser der det tilbys minimum 10A lading inkludert i parkeringsavgiften. Det vil få fart i utbyggingen av ladepunkt. Dette vil gagne både eiere av elbiler og plugin-hybrider og kommunene får igjen for investering i ladepunkt på en enkel og effektiv måte. De som ikke gidder å bidra til en mer eksosfri hverdag får heller ikke inntekter fra elbilene. En slik ordning er også ekstremt enkel å administrere, det kreves bare en liten regelendring.

Noen steder vil man kanskje bare sette opp noen få kontakter og flesteparten av elbilene som ikke trenger lading vil da velge andre plasser der de kan stå gratis, dermed får man mer nytte av ladepunktene, man slipper slike som bare okkuperer ladeplasser uten å bruke de. Og om noen likevel parkerer der uten å lade så betaler de uansett for plassen og bidrar til ytterligere utbygging.

Andre steder vil kanskje kommunen bygge ut lading på nesten alle plasser for å presse elbilene til å betale. Men det vil uansett gi veldig gode muligheter til å velge elbil for de som ikke har lademulighet hjemme. Kanskje vil man også se større utbygging av offentlige ladepunkt i boligområder og slikt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kodalse

Merkelig, det er kun tre høringer ute fra samferdselsdepartementet, ingen omhandler dette.
Kanskje ønsketenkning fra Kristiansand parkeringsselskap?

Høringsnavn
Høring - endring av Postens konsesjon
Høring - Søknad fra Lillesand kommune om fritak fra reglene om havnekapital, jf havne- og farvannsloven § 50
Høring - Utkast til endring i yrkestransportloven - hjemmel for løyvemyndigheten til å kunne kreve at det brukes lav- eller nullutslippskjøretøy i drosjenæringen
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

zbk

Hvis de bare beholder avgiftslettene på nybilene en stund så betaler jeg mer enn gjerne for meg både på ferjer og ved parkering.

Å kreve tilgjengelige ladepunkter (feks % av antal plasser) er en glimrende måte å løse det på.

For min del ser jeg avgiftsletter med nybilkjøp som gjør det økonomisk mulig å velge elektriske alternativ det absolutt viktigste incentivet som må beholdes.

Bompenger kommer som en god nummer to, men da for å vri transporten over på løsninger som bedrer luftkvaliteten i nærmiljøet. Parkeringsavgifter kommer forsåvidt inn under samme paraplyen, men om det kan hjelpe på utbygging av ladepunkter sponser jeg gjerne med noen parkeringskroner.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA