Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla har endelig klart det!

Startet av bromm, onsdag 23. september 2015, klokken 02:51

« forrige - neste »

bromm

De fleste vil hevde at BMW i3 (eller andre 160km-biler) ikke egner seg til bilferie - vel, vi har tatt en tur på 2.293 km, og jeg kan herved meddele følgende: "MYTH BUSTED"  ;D ;D ;D

I begynnelsen av August hoppet vi i det, og la i vei sørover fra Vikhammer (15 km nordøst for Trondheim), siden jeg nylig hadde fått vite at Arctic Roads hadde fått igang stasjonene på Fagerhaug (Oppdal), Hjerkinn og Dombås. Dette åpner jo opp for at vi Trønderne endelig kan legge ivei sørover på E6, noe som ikke var mulig før, pga. "hullet over Dovre". Arctic Roads har nå 7 stasjoner på vei langs E6 fra Fagerhaug til Svinesund, og disse er såpass godt plassert at man stort sett kan kjøre i3 hele E6 sør på AR's ladere (prisen er 399,- for 30 dager). Det eneste strekket hvor man må beregne stopp hos andre leverandører er Lillehammer - Vestby (225 km), men dette er jo rundt Oslo, og der er det massevis av andre ladestasjoner. Dombås - Lillehammer (153 km) er helt på grensen (på varme dager så går det), men også her er det flere ladere fra Fortum/GK i mellom (Kiwi Otta, Kvam og Ringebu), hvor man kun behøver 5 min for å nå helt frem, hvis det behøves. 

Første dagen kjørte vi 499 km fra Vikhammer til Jevnaker (fullastet bil m/3 personer og MYE bagasje). Første stopp på Fagerhaug etter 119 km - første møte med ARs splitter nye DELTA-ladere som i løpet av turen skulle vise seg å være en veldig pålitelig og lynrask løsning (48kW på max). Spiste brunch på Oppdalsporten, 30 meter unna, og tilstrekkelig rekkevidde (til Dombås) var klar lenge før vi hadde spist opp maten. Raste videre til Dombås (91 km), hvor vi som vanlig tok runden inn på Trollstua for litt Norge-suvenirer og roadtrip-caps ;) En soft-is senere var i3'en på 99% så da var det klart for neste etappe til Lillehammer (på dette tidspunktet gikk det opp for oss: vi bruker jo ikke lengre tid enn den forrige diesel-bilen :D ). Nedover Gudbrandsdalen var det litt spennende å følge med om vi klarte Lillehammer direkte, eller om vi måtte "klatte" på underveis. Når vi kom ca. halvveis så indikerte bilen at vi hadde rundt 7-8 km å gå på, så det hadde nok gått - men på Kvam så gikk minnebrikken på GoPro-kameraet fullt (brukte dette til å ta timelapse-bilder av hele turen med 5 sekunds intervall), så jeg kobla meg til GK's lader mens jeg flyttet filene fra minnebrikken over på en harddisk (7-8 min). Ankom Lillehammer med 40% og da var det tid for burger... Nok en gang var bilen ferdig med inntaket av energi, før oss - så på 94% fortsatte vi videre til Jevnaker med en tissepause på Statoil Mjøsbyen i Gjøvik. Hadde ikke prøvd Statoils løsning tidligere, så kjøpte likesågodt 15 min (men brukte bare 9) for 44,- for å sjekke om det fungerte med i3 - og det gjorde det. Vel fremme på Jevnaker så kunne vi konstatere at vi hadde kjørt 499 km på stort sett samme måte som vi pleide å gjøre med diesel-bilen vi hadde tidligere - noen stopp, ja - men ikke flere, og merkelig nok ikke lengre heller :D

Neste dag skulle vi ikke lengre enn til Porsgrunn (180 km), så vi behøvde kun 17 min på Kiwi Åmot. Der sto det faktisk en Leaf fra før som vi måtte vente på i 10 minutt, men det ble jo bare til en hyggelig prat mellom oss sjåførene, og han ble ganske så forfjamset da jeg sa at vi hadde kommet helt fra Trondheim og helt ned dit :) Navigasjonen tok et litt merkelig veivalg over Hvittingfoss og Siljan (ja, skistedet) istedet for den mer opplagte veien via Drammen. Meget kuppert vei, men kortere, så jeg antar at den valgte dette for å holde seg unna 110 km/t på E18 (den liker nemlig ikke 110 km/t, noe som også skulle vise seg senere ;) )

De tre neste dagene var vi sammen med venner i Porsgrunn/Skien og Larvik - bare korte distanser uten noe ladebehov enn litt kladd-lading over natt. På fjerde dag fortsatte vi turen fra Larvik til Oslo (135 km). Stoppet på Liertoppen og spiste mens vi ladet i3'en på Fortums lader slik at vi hadde nok for Oslo-oppholdet - nok en gang var det altså ingen ekstra ventetid, siden vi allikevel spiste. I Oslo var vi rundt omkring som "turister" flest, mens bilen sto trygt parkert på hotellet. Dag 6 og 7 dro vi på 2-døgns cruise med Colorline til Kiel, mens BMW'en sto igjen på Hjortneskaia i p-huset til Colorline.

Dag 8: Oslo - Gøteborg (297km). Etter herlig båttur til Kiel med tilhørende tax-free etc., så var det tid for litt landevei igjen ;) Selvtilliten var jo på topp mht. elektrisk fremdrift i Norge, men hvordan står det til i Sverige ? Bilen var jo allerede ca. halvfull etter ladingen på Liertoppen, så vi kom oss enkelt frem til Vestby (40 km), hvor neste AR-lader er plassert. Nå var vi så godt vant til at ladingen går så fort unna, at vi bare satte bilen til lading, spiste frokost og så bare satte oss i bilen og fortsatte videre. Svinesundsparken, hvor den sørligste AR-laderen står, er jo bare 73 km fra den på Vestby. På Svinesund ble det litt "tenking" siden vi ikke helt visste hvordan det sto til mht. ladere i Sverige. Fant ut at vi skulle stoppe på Tanum shoppingsenter i Tanumshede (49 km), siden vi hørte om at det står 3 Combo-ladere der - og det gjorde det ;) Alle var atpåtil ledige (og gratis). Stort shoppingsenter, og bilen var oppladet 100% da vi var ferdig med å shoppe der inne. Fortsatte sørover, og visste at det var 3 stasjoner videre på vei til Gøteborg (Håby, Munkedal og Kungälv). Sistnevnte ligger bare 116 km fra Tanumshede, så den burde være innen rekkevidde - men nå begynte vi å skjønne hvorfor i3'en ikke liker 110 km/t, for nå begynte rekkevidden å "renne vekk" jo lengre vi fortsatte på E6 i 110. Som i3-eiere flest vet, så er det svært uvanlig at rekkevidde-beregningen synker i forhold til utgangspunktet, så ved 110 km/t er det tydelig at man overskrider terskelen for beregningen (den bruker derfor mer enn det beregningen tar høyde for). Navigasjonen forsøkte flere ganger med å få oss til å ta av på mindre veier, for å spare på rekkevidden - så ja, 100 km/t er greit, men 110 bør man ha litt ekstra margin for å dundre ivei i (noe vi selvfølgelig kunne ha klattet på i Håby og Munkedal). Kom inn til Kungälv med "bare" 18 km å gå på (tror dette var det laveste rest på hele turen). Gøteborg ligger bare 30 km fra Kungälv, så vi returnerte dit for påfylling etter oppholdet i Gøteborg (nok en gang så trengte vi altså ingen lading inne i selve storbyen).

På tur nordover, sent neste ettermiddag på dag 9, så var målet Vestby for overnatting - slik at vi kunne ta en tur i TusenFryd og Norwegian Outlet dagen etter. Klok av lærdom ifm. med 110-problematikken, så stoppet vi i Munkedal (MacDonalds, hvor Fortum i Norge (!) driver stasjonen), for litt ekstra påfyll før Tanum. 10 minutt var mer enn nok for å ha de ekstra %-ene. 110-strekkene på svensk side er ekstra utfordrende, siden de går opp og ned stort sett hele veien, men med litt ekstra på "tanken", så er det ingen problem å holde 110 km/t. Stoppet så nok en gang på Tanum shoppingsenter som også var åpen på Søndag, og en liten pitstop (8-10 min), på AR Svinesundsparken.

På dag 10 så ble det berg og dalbane ;D og litt shopping på Norwegian Outlet (nå var bilen virkelig full ;) ). Målet for dagen var ei seter oppe i Bråtå, Skjåk hvor vi skulle besøke en gammel venn som har ei seter der oppe. Distanse fra Tusenfryd og dit var 411 km. Rullet nordover og stoppet på Kiwi Minnesund for litt påfyll (15 min). Dro på 80% siden det ikke er noen hensikt å stå så mye lengre, og fortsatte videre til AR-laderen på Lillehammer bare avbrutt med en tissepause (og vår korteste lading på hele turen - 5 min), på MacDonalds, Brummundal. På Lillehammer ble det burger igjen (ja, de er veldig gode de burgerne på Esso-stasjonen der ;) ). Etter maten (altså merk: ingen ekstra venting), så raste vi videre oppover til Kiwi Otta. Nydelig jordbær som vi kjøpte på Biri, ble fortært mens bilen forsynte seg fra Fortum-laderen. Flotte omgivelser i Otta, så det ble noe fotografering før vi fortsatte videre oppover mot Lom og Sjåk (enda flere bilder ble tatt oppover den nydelige Otta-elva og Vågåvatnet). Ankom Bråtå og setra utpå kvelden etter en fantastisk biltur oppover Gudbrandsdalen og Ottadalen.

På turens siste dag (11), våknet vi opp etter ei overnatting på ei seter "der ingen kunne tru at nokon kunne bu". 250 år gammel, ikke innlagt vann eller strøm (bare batteribanker til å holde liv i mobiler etc.), og ellers et svært koselig avbrekk fra 2015's kjas og mas - og hvilken natur det er der oppe ! Startet på hjemturen rundt 13:00, og ladet road-runneren på Bismo, Skjåk (Fortum). Fant ut at vi skulle ta den litt ukjente "snarveien" over fjellet fra Vågåmo til Sel, slik at vi slapp å dra helt ned til Otta for å komme oss inn på E6 igjen. I den skjæringa over fjellet så fikk vi virkelig se hvor infernalsk nøyaktig rekkeviddeindikasjonen på i3 virkelig er - det er nemlig ganske så bratt over der. Men BMWs systemer har full kontroll på topografien, så det viste seg at den fikk helt rett når vi hadde lagt opp og nedstigning bak oss. Den mistet riktignok 7-8 km oppover mot toppen, men nede ved Selsvatnet så var rekkevidden med Dombås som destinasjon, akkurat den samme (minus tilbakelagt distanse) som den viste før fjellet ved Vågåmo (på kilometeren riktig, faktisk). To korte stopp etter, (Dombås og Fagerhaug), var vi fremme på Vikhammer i halv sju-tida. En fantastisk ferietur på 2.293 km var dermed over, men vi var alle helt enig om at denne turen hadde vært vel så bra som alle andre ferieturer vi har hatt med bil tidligere. Faktisk bedre, siden man opplever mye mer av naturen i stillhet og tar seg litt mer tid til pauser underveis  ;D

...og dette skal selvfølgelig gjentas !!!     


LMOR

Flott rapport! Du så noe av de samme tingene jeg har opplevd, og at bilen stort sett er å stole på når det gjelder beregninger. Greit at vi får svakhetene på bordet, slik at en kan være oppmerksom på dem.
Og konklusjonen din er den samme som vår. Det å kjøre på tur i i3 er ikke bare mulig, men faktisk en bedre opplevelse enn en bil med lang rekkevidde. De små stoppene gjør at du både opplever mer, og at turen faktisk oppleves kortere  :D
I tillegg er vil blitt så avhengig av å være online alltid, så disse stoppene gjør at en får lest email, sjekket verden, og egentlig blir stoppene litt for korte... Har tatt meg i å lade litt ekstra bare for å bli ferdig med å skrive et innlegg her...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

haggen

Dette var kjekt å lese Bromm!  ;D

Kan ikke du sende dette til redaksjonen i elbil.no og be dem legge dette ut som leserbrev eller noe? Der er oppfatningen at "typiske elbiler" ikke kan kjøres på langtur, ref. artikkel de la ut tidligere i sommer: http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3603-langtur-med-elbil-kan-bli-lang-tur

Det var underforstått i artikkelen at Tesla er den eneste bilen i dag det går an å ta på langtur, noe som du og andre her i alle fall har motbevist ettertrykkelig.



Gnilre

Bra reisebrev ! Og kortrekkevidde elbiler duger på sommerferietur. Jeg har kjørt 1616 km, delvis med småbarn i bilen på 9 dager i sommer med en Soul EV. 8 hurtigladinger og få problemer. Turen går anslagsvis 10-20% saktere med elbil enn med fossilbil, men man kommer frem mer opplagt.

Nei, man trenger ikke Tesla for en sommerferietur i elbil.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

MortenH

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

havardolini

Dette var virkelig både inspirerende og morsomt å lese, takk skal du ha!
Har forresten speedometeret på i3 normal feilmargin? Jeg skal selv sørover fra Trondheim til Ringebu og så opp på fjellet i slutten av september. Gikk det mye strøm på stigningen fra Støren til Berkåk? Fulgte du fartsgrensene hele veien eller ble det litt hattkaill-kjøring innimellom? :)

bromm

Sitat fra: havardolini på onsdag 26. august 2015, klokken 08:14
Dette var virkelig både inspirerende og morsomt å lese, takk skal du ha!
Har forresten speedometeret på i3 normal feilmargin? Jeg skal selv sørover fra Trondheim til Ringebu og så opp på fjellet i slutten av september. Gikk det mye strøm på stigningen fra Støren til Berkåk? Fulgte du fartsgrensene hele veien eller ble det litt hattkaill-kjøring innimellom? :)
Hei, feilmarginen på i3 er nøyaktig den samme som alle andre BMW'er - dvs. ca. 2 km/t for mye ved rundt 40 km/t og 4 km/t for mye ved 80 km/t. Det ble ikke mye hattkaill-kjøring, nei - jeg kjørte slik som jeg alltid bruker, dvs. ECO Pro og ACC satt til "fartsgrense + 10%" (66 i 60, 77 i 70 osv.), for da er man jo alltid "innenfor". Når det gjelder energibruk opp fra Støren til Berkåk så la jeg ikke spesifikt merke til dette. Jeg har faktisk sluttet å bry meg så mye om forbrukstall, fordi rekkevidde-indikatoren er så nøyaktig (ihvertfall når det er satt destinasjon), at det ikke er interessant for meg lengre. Hvis bilen sier at rekkevidden er innenfor distansen til målet, så kan du stole 100% på at du kommer frem. Vi hadde fullastet bil på turen (ca. 150-180 kg bagasje og 3 personer), så jeg la merke til at vi hadde et forbruk på 12,5-13 kWh/100km på de norske veiene. I Sverige, derimot, på 110 km/t i sugende opp og nedoverbakker så lå forbruket på mellom 15 og 16 (noe som jo forklarer at rekkevidden "rant vekk" på de motorveiene).

God tur til Ringebu - det går som en lek, selv om det skulle bli litt kjølig. Hvis det er varmere enn 10 grader så klarer du fint å stikke direkte (RV-27) over Rondane også (med tilnærmet full-lading på AR Hjerkinn).

Espetor

Gøy å lese reiseskildring med så mye nyttig informasjon. Nyvunne erfaringer, oppdagelser og tenkemåte. Jeg må lese denne om igjen.
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA