Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Me har blitt heilelektriske

Startet av annepalandet, søndag 31. januar 2016, klokken 08:33

« forrige - neste »

annepalandet

Vurerer C Zero, I Miev evt andre rimelige? Evt Zoe... Noen råd / erfaringer? Ønsker å bruke max 200 000 helst mindre. 4 seter holder, og det blir mest småkjøring. Rekkevidde er fint, men ingen must, da vi har 7-seter som familiebil.


Carl Anton Stenling

Trillingene (i-MiEV etc.) er greie biler og kan anbefales for uproblematisk bilhold. Kan være litt kalde de kaldeste vinterdagene. Bør ikke ha mer enn 5-6 mil daglig kjørelengde uten lading, selv om man vanligvis kan kjøre en del lengre enn dette.

Zoe har i utgangspunktet en litt mer kreativ konstruksjon som jeg ville holdt meg unna med mindre du har spesielt behov for rask lading hjemme og har TN-nett i huset.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Kjøp denne som koster det samme som en ny I-miev, men som kanskje kan velte Think classic av tronen som beste vinterbil: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68895800&searchclickthrough=true

Se også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6946.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

FrkMia

Har I-MiEV og er veldig fornøyd med den. En super nummer 2 bil uten alt ekstra utstyr du garantert koster på deg om du velger en annen bil (enn trilling) I -MiEV kan du varme opp med fjernkontroll, deilig å komme til varm bil om morgenen. ( mener det kun er i-MiEV av trillingene som har denne, de to andre har enten bluethoot eller dab radio)
2015 I-MiEV

Solan_G

Enig med Electolux. Til det bruket du beskriver ville jeg tatt en god titt på e-Up.
Den er vesentlig mye mere "bil" enn trilingene, uten at den koster vesentlig mer. Komfortabel bil å kjøre som gir inntrykk av å være mye større inni enn utenpå.

Ellers så anbefaler jeg folk å prøvekjøre flere modeller før de handler, og helst et godt stykke lengre enn bare rundt butikken. Selv hadde jeg e-Golf, E-up, Kia seul, Leaf og O-MiEV på "over natten" test før jeg kjøpte bil. Veldig greit å få kjørt litt, og finne ut av de forskjellige ladeløsningene for man handler.

Alle har sine særegenheter, og det er faktisk ikke så himmelvid forskjel på disse modellene, så til slutt blir det jo bare et spørsmål om pris kontra hva du liker/foretrekker :)

Vollis47

Min kone kjøpte en Peugeot ion i sommer. Den bruker vi stort sett til all daglig kjøring. Har blitt skikkelig elbil-entusiaster og vår diesel familiebil blir nå bare brukt på langtur. Godt fornøyd med trilling, med unntak av bagasjeplassen, handleposer og slikt faller lett ut når en åpner bakluka.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Solan_G på tirsdag 29. desember 2015, klokken 09:27
..
Ellers så anbefaler jeg folk å prøvekjøre flere modeller før de handler, og helst et godt stykke lengre enn bare rundt butikken. Selv hadde jeg e-Golf, E-up, Kia seul, Leaf og O-MiEV på "over natten" test før jeg kjøpte bil. Veldig greit å få kjørt litt, og finne ut av de forskjellige ladeløsningene for man handler.
..

Veldig enig med @Solan_G.
Prøv flere på en lengre tur og finn ut selv hva dere synes er best for dere.
Til 200.000 er det utover trillingene, e-UP og Zoe også brukte Leaf.

Trillingene er fantastiske i bykjøring og trange parkeringsplasser, men ikke særlig behagelige på kald landevei.
Bedre vinterkomfort på landevei er oppnåelig med e-UP, Zoe og brukte Leaf.

Sjekk også dette med lading som andre har påpekt og husk at elbil er vanedannende; de fleste som kjøper elbil som en nr2 bil ender opp med å bruke det som sin primærbil.


Bjoris

Du får faktisk en ny Acenta 24 2016 modell for rundt 200 med bondeavtale, det er ett kupp i forhold til importerte til 180-190 som ofte er 2014/2015 modeller med 3 års garanti fra første reg.dato, her får du fem år på alt fra du får bilen... Virker som mange ikke er klar over dette... I tillegg får en NissanConnect som skal være en del bedre enn dagens infotainment i den grad en bryr seg om dette. Det blir sagt at en f.eks skal få opp info om ladepunktene er i bruk eller ikke på navigasjonen. Høres greit ut om det fungerer...

Nå er ikke vi bønder, men det kunne en bli for 800 kr:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

psyfoon

Vi kjøpte ny i-miev for snart 2mnd siden og er veldig fornøyd så langt :-)
I forhold til prisen så synes jeg det er et av de beste valgene. Har et vennepar som har e-up og vi har "prøvebyttet" bil og de likte i-mieven veldig godt også. I forhold til plass er plass i bagasjerom og benplass i baksetet tilnærmet identisk på de 2 bilene. Det e-up vinner på mer bredde, tar imiev igjen på takhøyde når det gjelder romfølelse. Komforten er nok litt bedre på e-up, men samtidig er imiev smidigere å kjøre, enklere å parkere, du sitter høyere og har bedre sikt. Så fordeler og ulemper begge veier her altså. Imiev har også LED-lys noe som er en stor fordel i forholde til den e-up'en de har som kun har halogen nærlys. De oppleves omtrent like raske i de fleste situsjoner (e-up er noe tyngre enn imiev), men e-up har litt lenge rekkevidde på vinteren pga bla  mer energieffektivt varmeapparat.

Når vi så på elbil var vi som deg ute etter billigst mulig for 4 personer. Vi vurderte kun imiev siden den har forvarming og de to andre trillingene ikke har det. Hvis vi hadde tatt spranget opp til e-up i pris så hadde plutselig mange andre elbiler kun vært et lite sprang videre osv osv.. Og vi ønsket oss helst en helt ny bil og landet da på imiev og har ikke angret på det. Vi bør på landsbygda i Trøndelag og har 2mil inn til Trondheim hvor jeg jobber. Relativt dårlige veier med varierende vintervedlikehold har gjort at jeg har fått prøvd bilen på forskjellige føreforhold hittil og den har taklet alle med glans. Noe sporing og ustabil på slaps/dyp snø dog, samt ganske følsom for sidevind.
Har fått prøvd den ned i -14 grader hittil og siden jeg har kort vei til jobb så kjører jeg varmeapparatet på max hele tiden. Dette kombinert med forvarming på bilen gjør at jeg har hatt det godt og varmt hele tiden. Har fryst mye mer på vei til jobb i dieselbil som omtrent ikke blir varm før jeg kommer frem til jobb ;-)

Håper mine erfaringer kan hjelpe deg i valget.
Ønsker deg lykke til, du blir nok fornøyd uansett hvilken elbil du velger :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

65lars

#9
Hei, veldig bra forum! :)

Jeg har brukt veldig mye tid på nettet de siste ukene for å lære om el-biler, og jo mer jeg leter jo mer forvirret kan man bli!  :o

Har et budsjett på 150.000 kroner - max - og har veldig lyst på el-bil!  Kommer ikke til å kjøre mer en 5 - maks 10K km i året, tror jeg.  Mest lokalt, men også Fredrikstad-Oslo, Fredrikstad-Svinesund osv..

Liker Nissan Leaf, men trenger ikke fullt så stor bil, samtidig synes jeg disse "boblene" (Zoe, I-miev etc.) virker litt små, for en mann på nesten to meter.
Men skal prøvekjøre litt - som mange anbefaler.
Såvidt jeg forstår er det greit med en hurtiglader også.  Gratis lading på jobb.

Om jeg kjøper en pent brukt 2012-2013 modell, hvor lang levetid vil batteriene ha igjen?  Får man kjøpt en brukt bil med nye batterier, eller en 5-års garanti?  Bor i Fredrikstad, så det lønner seg vel å kjøpe fra en lokal forhandler.  Er det spesielle ting jeg må få med meg på kjøpet?

Setter stor pris på noen forslag, men ser jo også at jeg har mange timer foran meg med lesing på dette forumet! :)
Takk!

Redigert 1.2.16 - tok bort litt "privat" informasjon.
Trilling, bestilt KIA

Ingeniøren

Skal du kjøre Fredrikstad-Oslo så bør du ha hurtiglader og det er veldig praktisk når du plutselig trenger mer strøm raskt. Det gir deg og mulighet for en langtur i ny å ne.

Garantien på bilen følger bilen og i dag har de aller fleste 5 år på bilen og 8 år / 100-150000 km på batteriet, men slik har det kanskje ikke vært alltid så lurt å sjekke i detalj.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

psyfoon

Gratulerer med ny bil!  :) Dere har gjort en grundig research virker det som. Jeg kjøpte i-miev uten å prøvekjøre noe annet, og er veldig fornøyd så langt. Men vi hadde egentlig kun 150k å bruke så da var det ingen reelle alternativer.

Eneste jeg stusser over er at du sier at Kia Soul har best bagasjeplass? Den er oppgitt til 281liter, mens i-miev har 235 liter og e-up 250l. Jeg trodde at Leaf, Mercedes og e-golf hadde mye større bagasjerom enn alle disse?

Lykke til videre med e-up'en  :D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA