Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Griffel, tirsdag 10. november 2015, klokken 14:31

« forrige - neste »

tutti

Flere nye offentlige parkeringsprosjekter har nå fått stopp på montering av ladeplasser.

Blant sentrale administrative beslutningstakerne er det kanskje misunnelse på å gi gratis strøm.

Jeg synes selv at det er litt rart, da kanskje flere bruker elbiler hele reiseveien inn i pressområdene med den konsekvensen dette har for framkommeligheten for dieselbiler og kampen om parkeringsplassene.

Hva tenker dere om dette?

Taffelman

Jeg er midt i målgruppa for dette, skal pendle med elbil til Oslo, og har så lang pendlevei (155 km) at jeg enten må lade på offentlig plass i Oslo, eller må toppe opp litt på en hurtiglader på vei til eller fra.

Jeg betaler gjerne for strømmen hvis det gir et bedre parkeringstilbud med lademulighet for pendlere. Men det forutsetter at de klarer å holde prisen på et fornuftig nivå, og at man betaler for omtrent den mengden strøm man bruker og ikke antall timer man står parkert. F.eks et mnd. abonnement på 200-300 kr.
X75D
TM3 LR AWD

Øyvind.h

Sitat fra: Taffelman på fredag 09. oktober 2015, klokken 12:56
Hvis det blir bedre tilgjengelighet på lading og prisen blir på nivå med å lade hjemme, så synes jeg det er greit.
Men da inkludert investerings-, vedlikeholds- og administreringskost slik at det hverken blir tap eller gevinst. Alternativt offentlig dekket etablering, mens drift og strøm dekkes av brukere.

Da betaler man i praksis omtrent det samme som ved etablering av eget punkt hjemme.
Strømmen er jo bare en del av reell kostnad ved hjemmelading.
Så kanskje 2kr per kWh flatt? Uten å ha regner presist på det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tutti

Sitat fra: Taffelman på fredag 09. oktober 2015, klokken 12:56
Jeg er midt i målgruppa for dette, skal pendle med elbil til Oslo, og har så lang pendlevei (155 km) at jeg enten må lade på offentlig plass i Oslo, eller må toppe opp litt på en hurtiglader på vei til eller fra.

Jeg betaler gjerne for strømmen hvis det gir et bedre parkeringstilbud med lademulighet for pendlere. Men det forutsetter at de klarer å holde prisen på et fornuftig nivå, og at man betaler for omtrent den mengden strøm man bruker og ikke antall timer man står parkert. F.eks et mnd. abonnement på 200-300 kr.
Så det å betale 1000-2000 kr for et mndskort. pluss flere hundre kr i strøm i samme periode uten å være garantert ladeplass eller seteplass på kollektmiddell er bedre enn å kjøre og lade gratis i Oslo?

Sorry men det regnstykke blir dårlig i mine øyne. Da er det vel bedre å ha en kortreist dieselbil ?

Taffelman

Tja, har veldig lite erfaring med tog, men har pendlet med bil til Oslo i 20 år, og enkelte dager er det så mye kaos at selv en ihuga bilentusiast med nevrotisk forhold til kollektivtrafikk kan bli fristet til å prøve tog.

Vil nok primært kjøre elbil helt inn, men jeg ser for meg at tog kan være et alternativ til å stå 1-2 timer i kø hver vei de dagene jeg vet det blir kaos. Så hvis jeg kan få en ladeplass for 20-30 kr dagen + 180 kr for togbillett t/r så er det fortsatt god butikk i forhold til å kjøre en av dieselpurkene og betale ca 440 kr dagen i parkering, bomringer og diesel. Blir det i tillegg innført rushtidsavgift og diesel forbud på kalde dager, så blir det ikke morsomt å bruke dieselbil til pendling.

Hvis litt flere tenker at tog kan være et alternativ til å stå i kø av og til, så avlaster det veinettet, og det var vel NAF som kalkulerte at en nedgang på ca 20% ville fjernet køene. Med ladeplasser på innfartsparkeringene som ikke er opptatt av de som ikke trenger å lade, fordi strømmen koster litt, så kan kanskje elbil bli et reelt alternativ for mange som. bor litt lenger unna byene, som igjen fører til færre som skal stå i kø.

Men dette fordrer at det er plass til flere pendlere på tog og innfartsparkeringer.
X75D
TM3 LR AWD

MEM76

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. oktober 2015, klokken 13:17

Da betaler man i praksis omtrent det samme som ved etablering av eget punkt hjemme.
Strømmen er jo bare en del av reell kostnad ved hjemmelading.
Så kanskje 2kr per kWh flatt? Uten å ha regner presist på det.
Vi må betaling for saktelading, gratis lading ødelegger markedet for hurtiglading.... En annen fordel at man får pris-rasjonering.

Mener det er en uting med måndesabn, fordi det medfører overforbruk. Den beste løsningen er, etter min mening er å betale per kWh.

På fjernparkering trenger enn ikke mere enn 6A, ettersom enn står parkert der i 7-10 timer, slik at man kan 15 kontakter per 22kW uttak. Tar enn betalt per kWh, så det enkelt å ha dynamisk lastbalansering.

Mandal Kommune tar 1.5kr/kWh på vanlig stikkontakt, det burde være å ha en tilsvarende pris.

C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MEM76

Sitat fra: Rio på lørdag 10. oktober 2015, klokken 23:27
Mandal har neppe lov til å selge kWh.

De selger indirekte (kjøper klipp)

Jeg vet at Grønn Kontakt sier at det ikke er lov, det er noe som vi må få endret på dersom enn skal få mange som lader på et sted, som lader raskest mulig. Det er ikke skalert bart å ha 100 ladepunkter på som skal ha 7kW per punkt når rushen kommer, derfor må man ha dynamisk effekt justering etter hvor mange som er tilkoblet... Samme gjelder hurtigladere..

SitatParkering Sør AS selger ladekort til bruk på våre ladestasjoner. Dette er elektroniske kort som inneholder 200 kWh. Kortene kan lades opp på nytt når de er tomme.

Pris pr ladekort er kr 300,-
Det tilsvarer kr 1,50 pr kWh
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Øyvind.h

Sitat fra: MEM76 på lørdag 10. oktober 2015, klokken 21:27
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. oktober 2015, klokken 13:17

Da betaler man i praksis omtrent det samme som ved etablering av eget punkt hjemme.
Strømmen er jo bare en del av reell kostnad ved hjemmelading.
Så kanskje 2kr per kWh flatt? Uten å ha regner presist på det.
Vi må betaling for saktelading, gratis lading ødelegger markedet for hurtiglading.... En annen fordel at man får pris-rasjonering.

Mener det er en uting med måndesabn, fordi det medfører overforbruk. Den beste løsningen er, etter min mening er å betale per kWh.

På fjernparkering trenger enn ikke mere enn 6A, ettersom enn står parkert der i 7-10 timer, slik at man kan 15 kontakter per 22kW uttak. Tar enn betalt per kWh, så det enkelt å ha dynamisk lastbalansering.

Mandal Kommune tar 1.5kr/kWh på vanlig stikkontakt, det burde være å ha en tilsvarende pris.
Ja biler står stort sett parkert hele døgnet. Massiv tilgang til sakteladingspunkter er med andre ord fremtidens løsning. Treg lading gir lav belastning på nettet samtidig som selv enorme kjørebehov kan dekkes. God tilgang til treglading reduserer også presset på hurtigladere, og bidrar til at tidsbruk på lading blir lavere enn tidsbruk på fylling av bensin/diesel.
1,50 høres greit ut. Strøm og nettleie ligger vel godt under halvparten av det, men vedlikehold og administrasjon er ikke gratis.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. oktober 2015, klokken 23:48
Ja biler står stort sett parkert hele døgnet. Massiv tilgang til sakteladingspunkter er med andre ord fremtidens løsning. Treg lading gir lav belastning på nettet samtidig som selv enorme kjørebehov kan dekkes.

Helt enig. Jeg har påpekt dette mange ganger. :)

Det betyr også at folk som f. eks. bor i blokk uten garasjeplass kan eie elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: MEM76 på lørdag 10. oktober 2015, klokken 23:48
Sitat fra: Rio på lørdag 10. oktober 2015, klokken 23:27
Mandal har neppe lov til å selge kWh.

De selger indirekte (kjøper klipp)

Jeg vet at Grønn Kontakt sier at det ikke er lov, det er noe som vi må få endret på dersom enn skal få mange som lader på et sted, som lader raskest mulig. Det er ikke skalert bart å ha 100 ladepunkter på som skal ha 7kW per punkt når rushen kommer, derfor må man ha dynamisk effekt justering etter hvor mange som er tilkoblet... Samme gjelder hurtigladere..

SitatParkering Sør AS selger ladekort til bruk på våre ladestasjoner. Dette er elektroniske kort som inneholder 200 kWh. Kortene kan lades opp på nytt når de er tomme.

Pris pr ladekort er kr 300,-
Det tilsvarer kr 1,50 pr kWh
Problemet med løsningen i Mandal er at den er ekstremt kundefiendtlig. Dette er en løsning som kun er designet for de som bor/jobber i sentrum og må ha lading ofte. For alle andre er det bare irritasjon. Om jeg skulle komme innom der en gang så ville altså en enkeltlading koste 300 kr, om jeg da hadde ladet 10kWh så ville det blitt 30 kr pr kWh! I tillegg måtte jeg bruke masse tid på å ordne med kort. Selv med flere ladinger ville det å heller stoppe på en hurtiglader blitt billigere og jeg ville antakeligvis bruke mindre tid på å vente på hurtigladeren enn på å ordne med ladekort.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Hansi

Jeg syns det er positivt med betaling for strøm, så benytter bare de som har behov for det seg av tilbudet.

Jeg syns de bør la kommersielle aktører som Fortum eller Grønn Kontakt drifte dette så man slipper flere betalingsløsninger, evt. om stat/kommune etablerer en egen felles landsdekkende standard så man slipper hundrevis av forskjellige betalingsløsninger. En pris på f.eks 0,1 kr per minutt for 3,6kW lading hvis det ikke er lov å ta betalt per kWh (1,67kr/kWh inkludert parkering? Kanskje for billig)? Hvis denne prisen hadde dekket installasjon, drift/strøm, vedlikehold og parkering hadde det vel vært bra? Prisen kan settes ned når man er ferdigladet så man bare betaler for parkering + litt ekstra for at man opptar en ladeplass.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA