Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av ZOE, fredag 06. november 2015, klokken 09:10

« forrige - neste »

ZOE

I dag ble det en liten kjøretur til Suldal, Eller nærmere bestemt Kvildal.

Zoe startet hjemme med full tank, viste seg at jeg var litt tidlig ute til fergen, så det ble stopp for å toppe opp på Mcdonald Mariero(fortum 22kw) mens jeg leste mail.
Videre til fergen med 99%

Tok Taufergen over fjorden og kjørte til Hjelmeland hvor jeg tok fergen over igjen. Så til Sand, her sto det en flott multistandard lader til fri avbenyttelse, hadde 25% ved oppstart og ladet i grunnen ganske mye, da jeg var innom å handlet litt lunsj.

Så kjørte jeg til kraftverket på Kvildal for litt jobb, her fant jeg ett byggeskap hvor jeg plugget i medbrakt 22kW lader og ladet mens jeg gjorde det jeg skulle. Genialt. Bilen var fulladet ved avreise og jeg trillet inn på Sand igjen med 75% på Sand. Etter 14 minutter og 3,5Kwh på batteriet suste jeg videre hjemover.
Desverre var ikke ladestedet plassert slik at jeg kunne ta ett kult bilde med alle høyspentlinjene og bilen som ladet :-) Men mer kortreist strøm tror jeg det er vanskelig å finne, 200 meter fra turbinen..

På veien inn mot Tau fra Hjelmeland så hadde jeg på det verste 59km rekkevidde og 61km igjen til Tau
i følge GPS.

Ankom likevel Sandnes med 44km igjen på tanken (altså ca 20km lenger enn til Tau).

Turen kunne helt sikkert blitt gjort av de fleste andre elbiler på markedet, men for meg er kombinasjonen av medbrakt 22kW og offentlige 43kW stasjoner genial.

Dagens kuriositet var at jeg ikke klarte å starte lading med fortumbrikken min i Sand, men derimot fungerte adgangsbrikken til treningssenteret perfekt :-)  (la etterpå merke til at det hang en RFID brikke i en tau på laderen for fri bruk).

Jeg er så kjip at jeg synes det er kjempestas å kjøre 260km for 0 kr i drivstoff.

Bildet viser forresten loggen til ABAX, den oppga 306km pga ferger, mens bilen viste 264km


ZOE

Igår ble det tur til Bergen.
Det ble hele 3 ladestopp. Det skyldes i hovedsak uerfarenhet.

Jeg kjørte fra sandnes til Aksdal, der hadde jeg litt lite på tanken for å komme meg hel til neste 43Kw lader. Det viste seg desverre at det var en leaf som sto å ladet. Jeg trodde laderen skulle klare to biler om gangen. Det gjorde den ikke...
Etter en stund kom leafeieren og jeg fikk lade.
ladet til CanZE viste at ladestrøm falt ned mot 22Kw. Da kjørte jeg videre.

Stilte GPS på sandvikvåg og så at jeg hadde ca 25min ekstra tid å vente på fergen(kan like gjerne stå å lade som å stå på kaien..) . Stoppet på Mcdonalds på stord (fortum) og ladet i ca 15 min.
Da hadde jeg nok til å kjøre til Bergen. Jeg kjørte i grunnen litt for tidlig derfra og måtte vente i over 10 min på fergen på kaien.
Syntes det var litt lite strøm for å klare kjøringen jeg skulle ha idag i Bergen, så jeg stoppet på Kiwi på Os og ladet litt mens jeg registrerte meg for gratis parkering i Bygarasjen. Sikkert maks 10minutter.
Når jeg parkerte i bygararasjen hadde jeg rundt 40% på tanken.

Jeg hadde ikke tatt med meg bøtta, og det var ikke type 2 ladere i garasjen.. Her jeg er nå var det masse 230V trefas men ikke 400v (har med 22kw lader), så da blir det nok lading på Os på hjemveien også. Evt Kiwi Godvik som er rett nedi veien.

Idag ble total kostnad ca 80kr for turen sandnes-Bergen, laderen på aksdal var gratis og fergen kostet vel rundt 40kr pr stk...
Hadde jeg kjørt fosilen så hadde det vel gått rundt 500kr tenker jeg.. Men jeg savnet de svingbare Xenonlyktene med automatisk nedblending som jeg har på "langturbilen".

Kjørte 18:08 og var fremme 23:35.
Hadde ikke leafen stått i veien på aksdal så hadde jeg spart en fergeventing på 45 minutter...

pudderjagar

Kan ikkje den nye laderen på Aksdal lade AC og DC samtidig? GK skulle prøve å få da til på denne hvis da var nok strøm der.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA