Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Carwing viser miles, ikke km?

Startet av frodef, tirsdag 10. november 2015, klokken 19:45

« forrige - neste »

frodef

Nå har jeg fått montert batterier og kjølekretsen surrer og går tilsynelatende uten lekkasjer. Men jeg får ikke noe fart i kjølevifta. Jeg har tatt ut vifta og koplet den rett på 12V, og da snurret den, så forhåpentligvis er selve vifta ok. Jeg har prøvd å måle spenning i kontakten til vifta, men det er ikke noe. Jeg trekker ut den grønne kontakten til termoresistoren (som forøvrig målte 4KOhm kald), så vidt jeg skjønner skal vifta da starte.

Jeg satte bilen på lading en halvtimes tid, og radiatoren forble ganske kald så vidt jeg kunne kjenne. Nå med lave temperaturer er kanskje ikke vifta helt essensiell, eller?

Noen som har tips til feilsøking?

Elmo

Vifta er sjelden eller aldri nødvendig i Norge. Tror ikke den starter før vannet er rundt 25 grader.

Det stemmer at vifta skal starte hvis du kobler av kontakten til termoresistoren (den som er omtrent ved Webastoen), så hvis det ikke skjer må det være noe feil med tilførselsspenningen på andre siden.
Den har egen sikring, så kanskje den har gått ?  (F11 i boksen under panseret - ref)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Jeg sjekket sikringen, den var ikke gått. Jeg prøver å bla gjennom diverse franske manualer etter hvor evt. rele er, du har vel ikke en like fin oversikt over disse også?

BTW da jeg åpnet lokket over rommet der batteri, motor og lading koples til, så hadde noen glemt igjen en sånn 13 mm mutter der...  :o  Foråpentligvis er det ikke nok plass til at den skrangler rundt, men det er jo litt sånn russisk rulett.

Elmo

Jeg tror ikke vifta drar så mye strøm at det er behov for rele.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Hvis jeg klarer å lese manualene riktig, så skal det være rele "R2" i den boksen.

frodef

Jeg skrudde sammen og satte bilen til lading, og lot den gå opp til 100% og så en times tid til, men ikke helt ferdig... Tok en test-tur og bilen gikk fint nok syns jeg. Drøye 1 km per prosent SOC (100% til 80%) er jo bra, men 100 km rekkevidde tror jeg ikke akkurat på. Selger påsto 50-55 km, og det ville jeg være fornøyd med. Men nå har jeg jo byttet to blokker, så muligens kommer jeg litt lengre, vet jo ikke hvor lenge blokkene har vært ødelagt. Har brukt 10100,- på bilen så langt, og da har jeg fortsatt to batteriblokker i reserve. Så hvis jeg bare klarer å holde rusten i sjakk så må det vel være en grei investering.

Igjen, tusen takk for all hjelp med dumme spørsmål her.

Elmo

Så bra at du har fått bilen på veien ved egen hjelp !

Sitat fra: frodef på lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:49
Drøye 1 km per prosent SOC (100% til 80%) er jo bra, men 100 km rekkevidde tror jeg ikke akkurat på. Selger påsto 50-55 km, og det ville jeg være fornøyd med.
Du kommer betydelig lengre på de først 30-40 %'ene enn på resten. Men du kan nok regne med å komme 10 km lenger med forsiktig fot på slutten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA