Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor kjører elbiler over fartsgrensen i kollektivfelt?

Startet av MeTesla, fredag 30. oktober 2015, klokken 14:14

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på fredag 02. oktober 2015, klokken 18:30
Hvorfor skulle falkedørene være mye større problem enn bakluken?

Vell de er tohengslet, der den ene hengslen er helt utsatt for vær og vind hver gang døren åpnes, dørene har en nyutviklet sensor som kan se gjennom metall (mulig det fungerer på første forsøk, men svært få produkter gjør defor min naturlige skepsis) I tillegg så skal de dekke en veldig stor flate, det skal utrolig lite til for at pakningene ikke treffer perfekt (bare en av de 4 motorene kjører litt fortere eller saktere enn de andre)

Bakluken på TMS er ikke unik, slike løsninger har man sett lenge, derfor har man også litt mer forståelse av hvordan man skal drenere (uten at det hjelper 100 da mange har fått vann i denne) Motorene/sylinderne sitter helt skjult for vær og vind (nesten) og de har bare en funksjon (closed/open) mens derimot i falken så må to og to sylindre samarbeide, de kan ha forskjellig arbeidsspekk hver gang.

Som sagt jeg har ikke noen fasit men utifra hva jeg tror så kommer disse til og koste Tesla minst like mye som DU, jeg bare håper det kommer en god del leveringer i jan/feb så vi får svar på dette før neste sesong, der kanskje flere har råd til bilen..  :)

kos

Sitat fra: Birger på fredag 02. oktober 2015, klokken 18:30
Sitat fra: kos på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Muffinman på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:43
For å utdype litt hvorfor Model X ikke er aktuell for vår del. For det første: samboeren min er veldig langbeint og er litt plaget med ryggen, så slik sett ville en TMX vært en bedring. Model S setter man seg jo ned i, og må løfte beina over den høye terskelen. Men det går greit, og hun er veldig begestret for Model S.

1. Falcondørene er en klar kjøpsstopper her. Opplever rett som det er tykke, våte lag med snø som er blitt til sørpe og frosset til stålis på taket.  Frykter dessuten at disse blir kompliserte å holde i orden over tid, selv om de skulle virke perfekt fra dag 1 - noe jeg vil se før jeg tror det.
2. Frontruta. Glass over hodet vil jeg absolutt ikke ha pga kaldras, støy i tunneler og den åpne følelsen. Jeg avskyr såkalt "luftig" følelse.
3. Synes egentlig ikke den er noe særlig å se på, spesielt fronten var uheldig. Kunne levd med det om de praktiske egenskapene var milevis foran andre biler. Dessverre er de ikke det.
4. Liker egentlig ikke SUV``er
5. Ny bil, nye kvalitetsutfordringer? Om denne var interessant skulle den nok fått rulle et år eller to før jeg tok sjansen. Hoppet tidlig på TMS, og har tidenes lengste liste over produksjons- og designfeil samt feil påført bilen på servicesenter. Hvis TMX blir en reklamasjonsbombe er Tesla veldig langt unna å kunne håndtere det pr i dag.

Du sier det enkelt - liker egentlig ikke SUV - mer er det ikke å si. Resten faller på sin egen urimelighet - da du ikke liker SUV.

Hva er det for en merkelig avfeiing? Så dersom han hadde likt SUV så hadde de andre kommentarene vært relevante? 1,2 og 3 har da ingen ting med om det er en SUV eller ei og punkt 5 er svært relevant da mange har ganske laaaang erfaring med Tesla Service.
Omtrent ingen ting bortsett fra en holdning som understrekes med at han ikke liker SUV.

Resten er jo bare tull. Ingen har prøvd produktet og dørene er unike. Så er smaken som baken - delt.
Resten er jo bare negative holdninger til et produkt som verden ikke har sett før - og da er negative vibber bare noe bortskjemte gutter driver med. Ja det vil være feil - ja noe vil sikkert ikke være 100%  - det var jeg klar over da jeg kjøpte min første tesla - og jeg forventet ikke et 100 % produkt av en produsent som ikke har laget biler før. Men jeg er til nå fornøyd, og hadde denne bilen komt først og ikke som nummer 2. Hadde verden jublet langt mer enn ved lanseringen av modell s. Så da så. Så om du har en annen produsent som du kan sammenligne med så er jeg enig i det meste . Men dette er bil nr 1 som elektrisk SUV som kan kjøre 40 mil. Det poenget bør man ta i betraktning. PS det er ikke en fossil - trenger vist åbli minnet om det.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MeTesla


kos

Og nå snakker vi velprøvde løsninger folkens - og ikke en ny bil ingen har prøvd. 8) 8) 8)

o.b.lix

Model X har det jeg savner på min model S - større høyde for innsteg og utsteg, og hengerfeste. Dermed har jeg veldig lyst på denne.

Jeg hadde Mercedes ML400 før, med sju seter - så dette er midt i min gate.
Men - og dette gjelder alle biler - er det smartest å vente et år eller to etter lansering, da har de verste barnesykdommene blitt justert.

Tradisjonelle produsenter venter gjerne et par år - og så lager de "facelift", Tesla gjør vel fortløpende utskiftinger, så trengs neppe vente i mange år før ting er mye mere forbedret.

Men sitter altså på gjerdet en stund - ikke minst pga Model S virker så veldig bra for oss i hverdagen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jazzwheel

Angående TMX hjul. Ser TMX kommer med 19", 20" og 22". Er det samme nav, innpress, bolter osv likt slik at 20" TMX passer på TMS?

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:41
Angående TMX hjul. Ser TMX kommer med 19", 20" og 22". Er det samme nav, innpress, bolter osv likt slik at 20" TMX passer på TMS?

Var det ikke bare 20 og 22?

MeTesla

Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:41
Angående TMX hjul. Ser TMX kommer med 19", 20" og 22". Er det samme nav, innpress, bolter osv likt slik at 20" TMX passer på TMS?

Og relatert til det - vil 19" dekk fra S også passe på X?

cirys1

Sitat fra: MeTesla på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:45
Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:41
Angående TMX hjul. Ser TMX kommer med 19", 20" og 22". Er det samme nav, innpress, bolter osv likt slik at 20" TMX passer på TMS?

Og relatert til det - vil 19" dekk fra S også passe på X?

Ser heller ut som spørsmålet er om 20 ifra TMX vil passe TMS, jeg lurte på hvor han hadde det ifra at TMX også blir levert med 19.?

jazzwheel

Sitat fra: cirys1 på søndag 04. oktober 2015, klokken 11:01
Sitat fra: MeTesla på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:45
Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:41
Angående TMX hjul. Ser TMX kommer med 19", 20" og 22". Er det samme nav, innpress, bolter osv likt slik at 20" TMX passer på TMS?

Og relatert til det - vil 19" dekk fra S også passe på X?

Ser heller ut som spørsmålet er om 20 ifra TMX vil passe TMS, jeg lurte på hvor han hadde det ifra at TMX også blir levert med 19.?

http://imgur.com/37fP6Np

Disse er visst fra den oppdaterte iOS appen. Signatur TMX hadde ikke 19".

Såvidt jeg klarer å se så er kanskje ikke rulleomkretsen lik på TMX og TMS, men det kan være felgene er identiske og at de har større dekkprofil på TMX..? Det er lov å håpe.

Mao

Model X i P--utgave med 22" har dekkdim 285/35-22 bak og 265/35-22 foran. Felgene er 9,0×22 foran og 10,0×22 bak.
Godt mulig X-felgene passer på Model S, men dekkene er større på X og kan ikke brukes på S. Da kan heller ikke dekk fra S brukes på X ☺.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

weld77

Jeg skal ikke bytte til X i alle fall... eneste jeg trodde jeg kom til å savne på Model S var hengerfeste, men nå etter et halvt år har jeg fortsatt ikke savnet det. Har tilgang til bil + henger de ytterst få gangene jeg skulle få behov for det (svigers som bor 10 minutter unna).

Bagasjeplassen på S har vist seg evig stor nok for to voksne og to barn. Skal ha takboks til vinteren og da får man jo med enda mer de gangene det måtte være behov for det. På min forrige bil hadde jeg takboksen på året rundt, men mest fordi det var litt krøkkete å få den av og på, samt at barnevognen tok svært mye av bagasjerommet når vi skulle på ferie o.l. men den er ute av bildet nå.

Det jeg savner litt er: Større takhøyde i baksetet når minste ungen skal lempes inn og ut (forsvinner etter vinteren da vi går over til forovervendt sete). Feste av iPad i baksetet krever litt petter-smarting da det ikke er stenger på nakkestøttene (ditto for Model X).

Og så er jeg generelt skeptisk til å være fremst i køen for noe. Min P85D har hatt null feil eller tull siden mars og 11.000 kilometer. Med de ventetidene det er på service hos Tesla er jeg glad for akkurat det...

MeTesla

Interessant å lese om alle vurderinger rundt dette vanskelige spørsmål - To X or not to X

Og jeg har ikke bestemt meg. Men hva venter jeg på?

Jo, vurderinger av nye X eiere som har hatt S, da snakker jeg om virkelige brukererfaringer.

Hvordan føles den? Er den trang til 7 personer? Blir det ikke litt slitsomt med det glasstaket om sola steker? Hvordan er den å manøvrere inn i parkeringshus når S er ille nok som den er? Hvordan er lydisolerinngen? Hifi anlegget? osv osv.

Jeg har ikke klart å finne det noe sted så om noen vet om noe så post en lenk! Jeg snakker om virkelige eiere som har egne erfaringr med egen bil. De er det vel ikke så mange av.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA