Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på ferger

Startet av kodalse, fredag 09. oktober 2015, klokken 10:33

« forrige - neste »

kodalse

Et tema som trolig ikke blir utdebatert.
Jeg hadde noen timer ledig hvor jeg bestemte meg for å sjekke rekkevidden på min 2012 Nissan Leaf.
Testen utført i Trøndelag, fra Trondheim til Støren og deretter retning Røros.

Hovedsakelig for å gi meg en pekepinn på hvilken rekkevidde jeg kan forvente i mitt område og med min kjørestil. Dernest pga Nissans påstand om vesentlig lenger rekkevidde på 2013/14/15 modeller.
Jeg holdt normal flyt i trafikken, 90 sone gjennom Melhus, men tok av på gammelveien ved Støren. Altså ikke innom 90 sonen ved Støren.

Vedlagt ligger bilde med den topografiske løypekurven. Blå linje GPS målt, svart linje korrekt i forhold til terreng.
Løypa varierte da mellom 50moh til 150moh. Dette gjentok seg tre ganger.

LeafSpy PRO ble benyttet og målt antall GID ved start var 254, SOC 92,3% og SOH 93%.
Jeg bestemte meg for å kjøre samme retning inntil GID nådde ca 130 for deretter å snu.
Ved turens slutt var GID 22, SOC 12,8% og SOH 93%

Temperatur varierte mellom 10 og 13 grader med snitt på 11 grader celsius.
Veiene var tørre uten noen som helst nedbør. Dekktrykk ikke målt men antas å ligge på ca 2,9 bar.
Temperaturen var behagelig i bilen under hele turen uten behov for varme. Luft sto på mot frontruten for å sikre at det ikke dugget. Jeg har ettermontert bryter for å unngå at varmeelement slår seg inn. I tillegg til bensin webasto, som ikke var i bruk på turen.

Turen var rolig og fredelig, med kun meg og fm radioen.
På returen fikk jeg "low battery warning" i Bakken fra Klett og opp mot Hurtigladeren på Kiwi, tiller.
Som nevnt i andre tråder endret GID seg da fra 50 til 49.
Når jeg til sist kjørte inn på hurtiglader hadde jeg 22GID igjen, SOC på 12,8% og
ifølge Leafspy brukt 130,4 Wh/km. Bilen sa 1,2kWh. En liten uenighet der altså.
Triptelleren fortalte meg at jeg hadde kjørt 135 kilometer og hadde 4 kilometer igjen til reserve (Skilpadde?)

Slik jeg ser det kan jeg da regne med anslagsvis 140 kilometers rekkevidde.
Jeg regner i snitt 1 kilometer forskjell pr grad opp og ned i spekteret -15 - +23 grader celsius.
Det gir ved -8 grader en rekkevidde på anslått 120 kilometer. (Det skal testes når værgudene gir tilsagn til det)

Er det andre som har tilsvarende tall og hva med 2013/14/15 modeller? Hvilke verdier får dere?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kodalse

Etter målinger foretatt i perioden februar til oktober 2015 virker det som om rekkevidden fortoner seg som følger:

ved 20 grader celsius ca 155km rekkevidde uavhengig av Leaf modell.
ved 10 grader celsius ca 123km rekkevidde for ordinær Leaf og ca 137km med webasto og temperaturkontroll på varmekolbe.
Ved 0 grader celsius ca 103km rekkevidde for ordinær Leaf og ca 123km med webasto og temperaturkontroll på varmekolbe.
ved -10 grader celsius ca 88km rekkevidde for ordinær Leaf og ca 112km med webasto og temperaturkontroll på varmekolbe.
ved -20 grader celsius ca 77km rekkevidde for ordinær Leaf og ca 103km med webasto og temperaturkontroll på varmekolbe.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Hansi

Er det pre-facelift uten varmepumpe du mener når du skriver "ordinær Leaf"?
Vil anta facelift-modell med varmepumpe går noe lenger ved kaldere temperaturer, ned til et visst punkt i hvert fall?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

kodalse

Målingene er foretatt med 2012 modellen, med og uten webasto og styring av varmekolbe.
Jeg regner med at 2013 modellen og nyere  tilsvarer rekkevidden med webasto og varmekolbe ned til ihvertfall -5 grader, kanskje lenger.
Videre tror jeg ikke en bil med varmepumpe eller varmekolbe kan matche en bil utstyrt med webasto/Eber fra -15 og lavere.

Legg merke til at alle verdier under 0 grader er kalkulerte verdier fra data målt i temperaturområdet over 0 grader.
Kommende vinter brukes til å måle verdiene under 0 grader i distriktet Trondheim - Røros.

For ordens skyld benytter jeg bare webasto de få gangene rekkevidden må strekkes. På korte turer til og fra jobb og handel vil jeg ha maksimalt med varme uten fosil brensel, men styring av varmekolben er uovertruffent i det daglige.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

leafnor

Her er forbruk på min tilsvarende tur til og fra Støren
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22616.msg382053.html#msg382053

2012 modell, men batteri har lavere lagringskapsitet enn ditt. Jeg får inn ca 242 Gids nå som maks.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kodalse

Legger inn tabell (bilde) som er litt mer forklarende.
Rekkevidde ved ulike temperaturer og tørr veibane for ny bil, eller bil med topp gjenværende kapasitet.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kodalse

Legger inn tabell (bilde) som er litt mer forklarende.
Rekkevidde ved ulike temperaturer og tørr veibane for bil med typisk 95% SOH.
Mange 2012 modeller har det enda.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kodalse

Legger inn tabell (bilde) som er litt mer forklarende.
Rekkevidde ved ulike temperaturer og tørr veibane for bil som er ladet til 80% eller som har mistet den første kapasitets baren.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA