Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av kjølholdt, torsdag 05. november 2015, klokken 13:45

« forrige - neste »

kjølholdt

Har 230v 32 amper enfas, et kjapt spørsmål: lar dere den være plugget i uttaket hele tiden, har dette noe å si for levetiden på umc, blir det mer slitasje på den,  rent praktisk er det mest enkelt å la den være tilkoblet uttaket hele tiden.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

#1
Tipper at det sliter med mer å håndtere den daglig. Jeg ville latt den stå tilkoblet.

kjølholdt

jeg har merket det at etter at model s kom i hus har jeg fått en hel haug med I-lands problemer å ta stilling til :)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Sjøhyene

Mener du etter at ladingen er ferdig? I så fall har det nok lite eller ingenting å si. Tror neppe selve laderen slites av å stå sånn på standby.
Om det er noe som slites så er nok det kontaktene som muffin sier, når man plugger inn og ut. Spesielt schuko er sårbar, men konnektoren i bilen og industrikontakter og type 2 er generelt mye mer solide og her vil nok slitasjen være omtrent neglisjerbar ved normal bruk.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fredag

Sitat fra: kjølholdt på mandag 05. oktober 2015, klokken 10:16
Har 230v 32 amper enfas, et kjapt spørsmål: lar dere den være plugget i uttaket hele tiden, har dette noe å si for levetiden på umc, blir det mer slitasje på den,  rent praktisk er det mest enkelt å la den være tilkoblet uttaket hele tiden.

Det gir minst slitasje og gir best brannsikkerhet å ha den tilkoblet hele tiden.

Du kan evt trekke den ut i tordenvær.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kjølholdt

Det var etter at lading var ferdig jeg tenkte på
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Sjøhyene

I så fall er egentlig tordenvær det eneste argumentet av betydning for å dra ut kontakten, så vidt jeg skjønne.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

VL

Jeg kobler alltid til og fra, før og etter lading. Etter vel 3 måneder røk kabelen en dag jeg plugget den i. Tenker da på den originale som følger med bilen, som har et grønt lys display. Fikk ny på garantien, så får vi se hvor lenge den varer.
Vil det være noe problem å kun ha det blå adapteret koblet i 32A kursen? Så koble seg innpå i bakkant av den hver gang man skal lade? :o
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

hgs

Hos oss sitter den alltid i - unntatt når kabelen skal brukes vekk hjemmefra. Kan ikke se noe problem med det.

Tvert imot er noen industrikontakter (både rød og blå) fryktelig trange og fiklete å få adapteret løs fra. Må ofte stå å nærmest røske fram og tilbake i et halvt minutt før adapteret løsner - og det føles ikke bra. Har ofte vurdert å smøre vaselin eller noe annet fett rundt kanten av adapteret, men så var det dette med å grise ned kontakten. Og det er kanskje ikke gunstig om pinnene kommer i kontakt med slikt heller.

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

petersv

Lar ofte adapteret stå igjen i kontakten, da kun schuko og blå brukes på farten, og de ligger alltid i bilen.

Isbjørn

Bruker rød industrikontakt 400V 16A og UMC står alltid igjen i kontakten.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

GOS

Sitat fra: Isbjørn på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:53
Bruker rød industrikontakt 400V 16A og UMC står alltid igjen i kontakten.
Samme her. Lader når jeg kommer under 50% og lader så til 80% med mindre det er langtur.
UMC tas med på turer til hytta i tilfelle behov for lading skulle oppstå, men det gjør det særs sjeldent.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA