Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kansellere X til fordel for S?

Startet av harruz, tirsdag 17. november 2015, klokken 18:20

« forrige - neste »

harruz

hei, jeg er Leaf-eier, og dessverre noe begrenset med kunnskap når det gjelder alt som har med lading å gjøre.

Har forstått det slik at ladekladdens tyngde kombinert med en vanlig schuko-kontakt sine begrensninger, kan forårsake varmgang (serielysbue) og det som verre er.  Kan man redusere risikoen for dette ved å installere en slik kontakt?

http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=1SEH320544R2312

I tilfelle, kan den kontakten monteres på en vanlig 16a kurs som også brukes til annet (i mitt tilfelle, utebelysning og garasjeport)
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

v-i-c

Fra http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=1SEH320544R2312

leser jeg:

"HAUGE stikkontakt for vegg 16A, 3P+J, 9h, 200-250V 50-60Hz Normer: EN 60309-1 og EN 60309-2. Kapslingsmateriale: Polyamid. Innsatsmateriale: Polyamid. Kabelinnføring ovenfra, leveres med membrannippel.. Knock-out Ø23 i bunn."

Dette er en 3 fase 230 V IT 16A kontakt.
Ingen normale ladere for elbil bruker en slik.



Det som er i bruk er enfase 230 V 16A kontakt
http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=1SEH320544R2302

som f.eks passer til
http://www.nofuel.no/Produkt/justerbar-6-10-16a-portabel-ladeledning#product
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

harruz

Sitat fra: v-i-c på fredag 16. oktober 2015, klokken 14:41
Fra http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=1SEH320544R2312

leser jeg:

"HAUGE stikkontakt for vegg 16A, 3P+J, 9h, 200-250V 50-60Hz Normer: EN 60309-1 og EN 60309-2. Kapslingsmateriale: Polyamid. Innsatsmateriale: Polyamid. Kabelinnføring ovenfra, leveres med membrannippel.. Knock-out Ø23 i bunn."

Dette er en 3 fase 230 V IT 16A kontakt.
Ingen normale ladere for elbil bruker en slik.

OK, så ikke i farta at dette var en 3-fas- Men finnes det ikke noe lignende kontakt som er vanlig 1-fas, og som kan brukes?




Det som er i bruk er enfase 230 V 16A kontakt
http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=1SEH320544R2302

som f.eks passer til
http://www.nofuel.no/Produkt/justerbar-6-10-16a-portabel-ladeledning#product
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

Trekkoppbil

Når det gjelder fare for lysbuer, veit jeg ikke helt hva det siktes til. Det kan være at det kommer gnister når man drar ut støpsler. Det kan man løse ved å avbryte ladinga, før man drar ut støpselet. Enkelte biler avbryter ladinga, når man trykker inn knappen på J1772-pistolen.

Vektavlastning bør man tenke på uansett hvilke kontakt man har. Noen EVSE-kabler har ikke kladd, og andre har en svært lett kladd. Panasonic-kladden er tung, men det virker som den er så pålitelig at man gjerne vil bruke den. Da gjelder det bare å finne kreative løsninger for vektavlastning.
Det som jeg synes er værre en vekt, er schukostolpene til Oslo kommune, hvor det er trangt, og du må klemme igjen og låse lokket, for å få lada. Da kommer støpselet gjerne i hard klem, og det blir glovarmt.

Det finnes noen europeiske el-biler som kan lade på 3-fase, men de trenger 400V for å lade på 3-fase, og det brukes røde stikkontakter for 400V. Asiatiske biler som Leaf har likeretter på 1 fase.
Det finnes ulike typer industrikontakter i enkelte offentlige garasjer og ved bygninger som er til andre formål enn lading. Du kan få behov for ulike overganger om du vil bruke dem.

16A enfase industrikontakt blir mer og mer vanlig på offentlige ladesteder.
Hjemme kan industrikontakt være et alternativ.  16A eller 32A kan være alternativer litt avhengig av hva Leafen din, og EVSEen din støtter, og hvilke behov du har. 3-fase kan være et alternativ om du har 400V, og du vil ha uttak til framtidige biler etter europeisk standard, men da vil du trenger overgang til 1-fase for Leafen.

Industrikontakter er billige, og romslige så det er lett for elektrikker å jobbe, og det ser ut som de har drenering av fuktighet og beskyttelse mot støv, og det er lett å plugge støpslelet i, da kontaktene ikke er pirkesikre og jeg tipper de kan brukes der det ikke er krav om barnesikring. Det kan godt hende at de har større kontaktflater.
Både husholdningskontakter og industrikontakter kan vel gå varme, om det er feil på dem, eller støpselet ikke settes helt i.

hsa77

Jeg vil anbefale å få installert en skikkelig ladestasjon på egen kurs hjemme. Ja det koster noen tusen, men det er den sikreste løsningen - fremtiden er elektrisk så alle trenger en skikkelig ladeløsning hjemme! Velger du en ladestasjon med type2-kontakt og løs kabel så vil du kunne lade de aller fleste elbiler, da trenger du ikke bytte ladestasjon neste gang du bytter bil.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA