Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: front defrost On. når parkert?

Startet av krister461, onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:22

« forrige - neste »

krister461

Hallais,

Jeg har i dag en Model S og før eller siden vil nok bil 2 bli erstattet med en e-Golf. Teslaen lader i dag vha en 3-fase kurs med 15A sikring og blå industrikontakt.

Først, et idiotspørsmål: Er det mulig å la e-Golfen lade på samme kurs og trekke 15A over andre faser?

Skal jeg første legge ny kurs så blir det fort en 32A til Teslaen. Og, jeg vil nødig lade e-Golfen på 10A og schuko, så da blir det fort en ladeboks til den på eksisterende kurs.

Er forøvrig nysgjerrig på hva slags verdi denne kan gi: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/tademlader

Men, man blir vel da fort låst til å lade begge to på samme kurs.

Er det ellers noen tips eller ting jeg bør tenke på?

Muffinman

Hvis du belaster fasene helt likt kan du vel trekke knappe 8,7A mellom hver. Har ikke helt ligningen i hodet, men det blir litt annerledes når du skal belaste to faser og la den tredje være ubelastet. Du finner vel en eminent forklaring av Griffel her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1434.msg10736.html#msg10736

Resten av spørsmålene tenker jeg at noen som ikke er på tur i loppekassa skal få svare på :)

lunitiks

Sitat fra: krister461 på søndag 27. september 2015, klokken 22:49
Teslaen lader i dag vha en 3-fase kurs med 15A sikring og blå industrikontakt.

Øh... Er dette hjemme? Sikker på at denne kursen er 3-fase?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krister461

Sitat fra: lunitiks på mandag 28. september 2015, klokken 19:52
Øh... Er dette hjemme? Sikker på at denne kursen er 3-fase?
Dette er hjemme ja. Se vedlagte bilde av sikring. Riktignok bruker jeg overgang fra 3-fase 16A-kontakt til Teslas 1-fase 32A-kontakt for å få ladet.

RaBalder

Sitat fra: krister461 på søndag 27. september 2015, klokken 22:49
:
Er forøvrig nysgjerrig på hva slags verdi denne kan gi: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/tademlader
:
Salto er altfor dårlig til å beskrive produktene. Og den over var særdeles dårlig beskrevet.

  • Er det bare to separate type2-kontakter eller er det noe samkjøring mellom dem?
  • Står jo ikke engang om dette er enfase eller trefase det er snakk om og hvilken strømstyrke.

Det er mulig at et eller annet er bakt inn i standardene det refereres til, men det gidder jo ikke en forbruker å finlese når man surfer etter produkter.

nofuelno

Sitat fra: RaBalder på mandag 28. september 2015, klokken 22:32
Sitat fra: krister461 på søndag 27. september 2015, klokken 22:49
:
Er forøvrig nysgjerrig på hva slags verdi denne kan gi: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/tademlader
:
Salto er altfor dårlig til å beskrive produktene. Og den over var særdeles dårlig beskrevet.

  • Er det bare to separate type2-kontakter eller er det noe samkjøring mellom dem?
  • Står jo ikke engang om dette er enfase eller trefase det er snakk om og hvilken strømstyrke.

Det er mulig at et eller annet er bakt inn i standardene det refereres til, men det gidder jo ikke en forbruker å finlese når man surfer etter produkter.

Det er aktiv effektfordeling mellom uttakene: http://www.nofuel.no/billader/stasjonaer-billader/icu
De leveres i både 1-fase og 3-fase utgaver.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

krister461

Takker for svar. Tandem-ladeboksen blir nok for dyr, så da er planen som følger:


  • Legg opp ny 32A-kurs (trolig 3-fase for sikkerhetsskyld)
  • Legg opp en blå 32A 1-fasekontakt til lading av Tesla
  • Koble opp en ladeboks på eksisterende 15A-kurs for lading av e-Golf

Høres det ut som beste løsning?
Er det mulig å fortelle ladeboksen at kursen er 15A, eller må man sette 15A i bilen for å unngå at den prøver å trekke 16A? Evt. er siste alternativ å bytte til en 16A sikring.

F_P

Dette er Hafslund sin  anbefaling for lading av to elbiler på 230V IT-nett:

Legg opp en en 3-fase 32A kurs. Der etter settes det opp blåstikk til Tesla som de ikke anbefaler at du belaster med mer enn 20A. Til samme kurs legger du opp ladepunkt nr. 2, men på dette stikket kobler du til en annen fase, og slipper dermed skeivlast på trafo.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

krister461

Sitat fra: F_P på tirsdag 29. september 2015, klokken 10:23
Dette er Hafslund sin  anbefaling for lading av to elbiler på 230V IT-nett:

Legg opp en en 3-fase 32A kurs. Der etter settes det opp blåstikk til Tesla som de ikke anbefaler at du belaster med mer enn 20A. Til samme kurs legger du opp ladepunkt nr. 2, men på dette stikket kobler du til en annen fase, og slipper dermed skeivlast på trafo.
Ah, takk for info. Men, om jeg legger begge ladepunktene på samme kurs og trekker f.eks. 20A fra Teslaen, hvor mye kan da trekkes fra e-Golfen?

Nå har jeg klart meg fint med 15A på Teslaen etter 40000km, og e-Golfen vil kjøre mye mindre, så jeg har strengt tatt ikke høye krav. Men, når jeg først legger opp noe nytt er det greit å ha mest mulig fleksibilitet.

Lacaixxa

Jeg lader med 32A på Teslaen, men endte opp med å bruke en annen kurs og vanlig schuko på golfen. Den trekker jo bare 10A maks uten egen boks. Forstod på elektriker at det var den billigste løsningen.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

RaBalder

Sitat fra: krister461 på tirsdag 29. september 2015, klokken 10:35
Sitat fra: F_P på tirsdag 29. september 2015, klokken 10:23
Dette er Hafslund sin  anbefaling for lading av to elbiler på 230V IT-nett:

Legg opp en en 3-fase 32A kurs. Der etter settes det opp blåstikk til Tesla som de ikke anbefaler at du belaster med mer enn 20A. Til samme kurs legger du opp ladepunkt nr. 2, men på dette stikket kobler du til en annen fase, og slipper dermed skeivlast på trafo.
Ah, takk for info. Men, om jeg legger begge ladepunktene på samme kurs og trekker f.eks. 20A fra Teslaen, hvor mye kan da trekkes fra e-Golfen?

Nå har jeg klart meg fint med 15A på Teslaen etter 40000km, og e-Golfen vil kjøre mye mindre, så jeg har strengt tatt ikke høye krav. Men, når jeg først legger opp noe nytt er det greit å ha mest mulig fleksibilitet.
Skal du lade fra same kurs og trekke 20A fra Teslaen, så er det igjen 12A før man treffer 32A.

sturle

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 29. september 2015, klokken 17:32
Skal du lade fra same kurs og trekke 20A fra Teslaen, så er det igjen 12A før man treffer 32A.
Det var snakk om 230V 3-fase.  Då kan du vel trekkje 2 x 20A?  Om den eine er kopla L1-L2 og den andre L1-L3, vil begge trekkje frå L1, men 120° ute av fase.  Då vert det .. komplisert.

nofuelno

#12
Sitat fra: krister461 på tirsdag 29. september 2015, klokken 10:15
Er det mulig å fortelle ladeboksen at kursen er 15A, eller må man sette 15A i bilen for å unngå at den prøver å trekke 16A? Evt. er siste alternativ å bytte til en 16A sikring.

Ensto sin 16A ladeboks med type 2 kabel kan stilles til å lade med f.eks. 14A ( dip switch )
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

_Christian

Hver bil skal ha sin egen dedikerte kursopplegg direkte fra sikringskapet hvis installasjonen skal være forskriftsmessig. Husk jordfeilbryter type B til hver bil!

jkirkebo

Sitat fra: _Christian på onsdag 30. september 2015, klokken 16:18
Hver bil skal ha sin egen dedikerte kursopplegg direkte fra sikringskapet hvis installasjonen skal være forskriftsmessig. Husk jordfeilbryter type B til hver bil!

Nja, det er nok innafor forskriftens intensjon om man bruker et felles Type B vern på begge ladekursene. Det blir ikke dårligere sikkerhet av den grunn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA