Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor kommer denne ulyden fra da?

Startet av Øyvind.h, torsdag 05. november 2015, klokken 06:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

Her tenkte jeg egentlig å skrive side opp og ned om helgens tur til Sandefjord.

Nøyer meg med en punktliste:
1. Å ta ferge Moss-Horten er ikke tidsbesparende om det er kø for å komme på. Bedre å legge cruise på 110 og kjøre rundt enn å legge cruise på 130 og kjøre via fergesambandet.
2. Fortums lader hos Kiwi i Horten virket ikke! Bruker mer tid på å lete etter ladere og sloss med elendige ladere enn på å faktisk lade.
3. Fortums ladere på ladetorget fungerte greit. Men jeg forstod ikke hvordan lading skulle stoppes. Skjermen var svart med beskjed om å lese av brikken. Holdt opp brikken, men ingenting skjedde. Måtte tilsutt trykke på nødstopp. Av en eller annen grunn var ikke ladestatus synlig på laderen mens jeg ladet.
Om laderen krever en lang beskrivelse av hvordan man bruker den har man feilet!
4. Ingen av Fortums ladere på McDonalds Alna virket! Den ene sa at DC lading var utilgjengelig. Den andre virket tilsynelatende, men startet aldri lading og signaliserte at pistol skulle settes på plass.
5. Lading hos Grønn kontakt på Marienlyst Drammen fungerte fint. Men totalt underdimensjonert for behov. I løpet av de 16 minuttene jeg ladet var ikke mindre enn 6 biler innom for å konstatere at begge laderne var i bruk. Tre ga opp å vente og kjørte avgårde. To ladere på hver lokasjon er håpløst. Når skal ladeaktørene forstå at de må sette opp 6-10 ladere minimum på hver lokasjon, tett inntil motorvei. Elbilister er som bilister flest. De vil bare lade litt mens de kjøper en pølse/går på do og kjøre videre. De vil ikke klø seg i hodet over betalingsvalg, ladestasjoner designet av brukerfiendtlige produsenter eller frykte nedetid/kø..... Når man bruker lengre tid på å lete etter ladere og betjene ladere enn man bruker på å lade, da er noe alvorlig galt.
6. Leafspy var praktisk. Før dagens siste etappe på ca 15km sa bilen 10km og ingen streker. Leafspy fortalte at jeg hadde 18% SOC. Kjørte turen hjem via noen venner og ble vel totalt nærmere 20km. Kom hjem med 9% SOC. Da hadde bilen vist blinkende streker i hvert fall 10km og "very low battery".

Turen understøtter tidligere observasjoner om at elbil med lite batteri kan fungere fint på langtur for de som aksepterer pauser man ellers ikke ville tatt. Men opplevelsen ødelegges vesentlig av et ladetilbud i sin spede begynnelse. Ingen satser skikkelig, og det er svært ødeleggende. Lurer virkelig på om ladetilbyderne forstår at de ødelegger for seg selv.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ThomasEL

Kjedelig erfaring...

Lurer på om hurtigladerne på Østlandet oftere er nede (muligens pga hyppigere bruk?) enn andre steder..?? Eller har jeg bare vært uvanlig heldig??
  -På strekningene jeg bruker hurtiglader, E39 mellom Kristiansand og Stavanger samt Rv9 Setesdalen, så har jeg aldri støtt på en lader ute av drift....

Men ja, hadde vært supert om det ble bygget mer enn 1-2 ladepunkter på hvert sted. Blir jo dog en viss forbedring det kommende året etter Enovas "støtteprogram"
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øyvind.h

Aner ikke om det er pågang, produsent eller annet som medfører nedetid. Og jeg klarte jo turen greit, sÅ det var ingen uløselige kriser.
Jeg overlever :)

Men kona ville aldri i livet kjørt Leaf noe sted som innebærer hurtiglading. Det illustrerer et viktig poeng.

Vi var fire voksne på tur. Tre gikk i forveien inn på Kiwi. Jeg skulle komme etter. De ble ferdige med å handle og kom ut. Da burde bilen vært ferdig ladet. Jeg hadde ikke fått den i gang og var på tråden med Fortum...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

muse

Har erfart mye det samme med ladere og kø. Senest i går kveld skulle jeg innom Lyngdal for å lade. Der er det en Chademo/CCS lader og 8 Tesla-ladere. Stod 3 teslaer så der var det god plass. En BMW stod på CCS og en Leaf på Chademo. Kun den ene fikk lada til deres forferdelse. Har alltid med meg type 2 kabelen og har 6,6 lader i bilen så det ble litt treglading så jeg hadde nok til å komme meg hjem. Syns det er totalt latterlig at de ikke kan få opp flere ladere. Er jo nesten alltid kø så tett opp mot E-39. Vil påstå at Tesla har skjønt det. Er langt mellom de men jaggu nok punkter pr stasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA