Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av Knusse, fredag 01. januar 2016, klokken 16:27

« forrige - neste »

Knusse

Jeg ba om tilbud på blå CEE-stikk, 16A.
Svaret jeg fikk var det får jeg ikke. Han kunne legge inn 20A og direkte til en ladestasjon, ikke noe annet. (inkl jordfeilbryter B)

Hvis jeg ønsket stikk måtte han opp på en 32A stikk.

Hva skjer og hvorfor kan jeg ikke få blå CEE stikk på 16A?!

Alternativet var en ladestasjon Garo inkl jordfeilbryter B og sikring og montering til 16.000,-

ludo

Han mener sikkert at han skal ha sikkerhetsmarginer.... Han mener nok at for 16A lader trengs 20A kurs, ergo blir en 16A CEE stikk for lite, derfor 32A.

Si at du skal ha en 1-fas 16A kurs til campingvogna.....

Men er det 3 fas eller 1 fas du skal ha? Åssen bil skal du lade?


Panduck

Sitat fra: Knusse på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:14
Jeg ba om tilbud på blå CEE-stikk, 16A.
Svaret jeg fikk var det får jeg ikke. Han kunne legge inn 20A og direkte til en ladestasjon, ikke noe annet. (inkl jordfeilbryter B)

Hvis jeg ønsket stikk måtte han opp på en 32A stikk.

Hva skjer og hvorfor kan jeg ikke få blå CEE stikk på 16A?!

Alternativet var en ladestasjon Garo inkl jordfeilbryter B og sikring og montering til 16.000,-

Jeg har sett den samme reglen nevnt før så han er muligens ikke på jordet. Håper du får svar, for hvorfor, det lurer jeg også på :)

Knusse

Jeg skal lade Mitsubishi Outlander, maks 16A (13A i praksis).

E_S

Det er farlig å nevne noe som helst om elbillading til elektrikere, da kommer de draende med masse påstander og ideer, noen velbegrunnede i regelverk og anbefalinger (f.eks. ikke Schuko på 16A), andre mest oppkonstruert for å tjene mer penger.. Er nok bedre å be om kontakt til campingvogn, høytrykksspyler eller lignende..

Siste løsning er å få blå 32A sikret med 20 og fikse en overgang, men når kursen er sikret med 20A er ikke det helt "innafor" selv om det ikke er noen fare så lenge du kun bruker den til lading på max 16A.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no


jkirkebo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:21
Sitat fra: Knusse på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:14
Jeg ba om tilbud på blå CEE-stikk, 16A.
Svaret jeg fikk var det får jeg ikke. Han kunne legge inn 20A og direkte til en ladestasjon, ikke noe annet. (inkl jordfeilbryter B)

Hvis jeg ønsket stikk måtte han opp på en 32A stikk.

Hva skjer og hvorfor kan jeg ikke få blå CEE stikk på 16A?!

Alternativet var en ladestasjon Garo inkl jordfeilbryter B og sikring og montering til 16.000,-

Jeg har sett den samme reglen nevnt før så han er muligens ikke på jordet. Håper du får svar, for hvorfor, det lurer jeg også på :)

Jeg også. Det er nylig satt opp en drøss nye ladepunkter på Oslo Lufthavn, dette er 16A CEE-stikk sikret med 16A. Jeg antar de elektrikerne som holder på der har kontroll på forskriftene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knusse

Er det med CEE på OSL noe du kjenner til eller "bare hørt"?
Skulle gjerne ha vist dette til elektrikern  8)

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. november 2015, klokken 19:04
Sitat fra: Panduck på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:21
Sitat fra: Knusse på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:14
Jeg ba om tilbud på blå CEE-stikk, 16A.
Svaret jeg fikk var det får jeg ikke. Han kunne legge inn 20A og direkte til en ladestasjon, ikke noe annet. (inkl jordfeilbryter B)

Hvis jeg ønsket stikk måtte han opp på en 32A stikk.

Hva skjer og hvorfor kan jeg ikke få blå CEE stikk på 16A?!

Alternativet var en ladestasjon Garo inkl jordfeilbryter B og sikring og montering til 16.000,-

Jeg har sett den samme reglen nevnt før så han er muligens ikke på jordet. Håper du får svar, for hvorfor, det lurer jeg også på :)

Jeg også. Det er nylig satt opp en drøss nye ladepunkter på Oslo Lufthavn, dette er 16A CEE-stikk sikret med 16A. Jeg antar de elektrikerne som holder på der har kontroll på forskriftene.

Er du stor kan du nok diktere hvordan det skal gjøres. Det finnes nok firma som vil ha den jobben...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pudderjagar

Spør ein annan elektrikar. Ingen elektrikar kan nekte deg 16A rundstift (blått rundt stikk) så lenge da er nok straum i skapet ditt. Eg har sett og høyrt mange rare argument på dette temaet.

Einaste eg vil anbefale deg er å få sett inn ein jordfeilbrytar type B. Skulle likerettaren i bilen svikta og senda likestraum ut på nettet igjen så kan den setja mykje utstyr ut av spel.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Knusse

Hei, jeg ser at denne tråden skulle vært et annet sted på forumet. Jeg stenger denne og åpner ny tråd under avansert tekniske spørsmål/svar.
Takk for svar så langt, følg gjerne opp på ny tråd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA