Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av Falcon64, mandag 26. oktober 2015, klokken 12:17

« forrige - neste »

Falcon64

I dag utlyser Enova en anbudskonkurranse om utbygging av en rekke nye hurtigladestasjoner for elbiler i Norge.

Dette er det første steget i byggingen av infrastruktur som skal gjøre det mulig å kjøre elbil over hele landet

Minst to ladere per stasjon
Teknisk Ukeblad har fått tilgang til dokumentene som viser at syv strekninger sør for Trondheim blir prioritert først. Den totale lengden på disse strekningene er over 2000 kilometer.

Enova krever at det blir bygget minst to trippelstandard lademuligheter (se faktaboks for mer forklaring) hver 50. kilometer. Alle ladestasjonene skal stå klare innen 1. november 2016.

Dette er strekningene
Man vet dermed ikke akkurat hvor laderne kommer, men enkel matematikk tilsier at det blir minst 39 hurtigladere på de forskjellige strekningene (i parentes):

E18 Oslo–Grenland–Kristiansand (320 km, 6 stasjoner)
E39 Kristiansand–Stavanger (220 km, 4 stasjoner)
E16 Sandvika–Bergen (523 km, 10 stasjoner)
E6 Oslo–Trondheim (520 km, 10 stasjoner)
RV3 Kolomoen–Ulsberg (302 km, 6 stasjoner)
RV7 Hønefoss- Gol (134 km, 2 stasjoner)
RV52 Gol – Borlaug (86 km, 1 stasjon)

Les hele artikkelen her:

http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/25/her-kommer-norges-nye-hurtigladestasjoner-til-elbiler


Hansi

Det blir vel 39 lokasjoner med minst 2 hurtigladere på hver lokasjon, altså 78 hurtigladere?

Jeg syns dette ser bra ut til å være første runde fra Enova jeg :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

v-i-c

Sitat fra: Hansi på fredag 25. september 2015, klokken 10:16
Det blir vel 39 lokasjoner med minst 2 hurtigladere på hver lokasjon, altså 78 hurtigladere?

Jeg syns dette ser bra ut til å være første runde fra Enova jeg :)

Antallet er det ikke noe å klage på :)
Men det er synd at man ikke setter et krav om at det skal være "universielle hurtigladere" slik man gjør i Tyskland som nå skal bygge ut 400 nye "universielle hurtigladere" som betyr at alle biler kan hutiglade ikke bare en delmengde. :-[
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ThomasEL

Denne "delmengden" utgjør ca 99% av dagens elbiler med hurtiglademulighet. Og det produseres ikke lenger elbiler med støtte for AC 43kW lading, så denne "delmengden" på 99% kryper oppover mot 100%.

Din mening er helt legitim, men syns med respekt å melde den ikke trenger å komme til uttrykk i alle tråder her på forumet. Moderator har vel mildt sagt hintet litt om det...

Ser du har startet en egen tråd om dette, og det er helt topp!!!
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Electrix

Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 13:47
Du står fritt til å ha din mening om AC43kw på samme måte som jeg gjør, men den diskusjonen kan vi ta i en annen tråd ... ikke sant ...
Da er dere altså enige om å ta denne diskusjonen ett annet sted, supert.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

v-i-c

E16 Sandvika–Bergen (523 km, 10 stasjoner)

Håper at man legger en av disse nye "hurtiglader" stasjonene ved Tyinkrysset.

Det er også fornuftig å legge en stasjon der "bakken" oppover begynner på begge sider av fjellovergangen.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Øyvind.h

Sitat fra: Falcon64 på fredag 25. september 2015, klokken 09:59
Enova krever at det blir bygget minst to trippelstandard lademuligheter (se faktaboks for mer forklaring)
Det blir interessant å se om tilbyderne setter opp egne 22kW stolper, eller om de går for en trippelstandard-lader. Ift. bruk er det ideelt med så mange ladeplasser som mulig. Men mulig det blir rimeligere å bare sette opp en trippelstandard-lader istedenfor å sette opp 22kW stolpe ved siden av DC hurtiglading.

Som nåværende Leaf-sjåfør er det enkelt og greit tett avstand mellom ladestasjoner, og flere ladestasjoner på hver plass som er alfa og omega. Jeg må kunne kjøre hvor jeg vil, stoppe når jeg vil og lade uten å tenke på kø. Da er det lavere terskel for å kjøre batteriet helt ned, og dermed få bedre snitthastighet på lading som igjen betyr kortere ladetid.

Som Tesla-eier er det genialt at 50kW DC lademulighetene fyller opp slik at man har alternativer til SC-nettverket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mihkku

Og vinnerne er - EV Power, Lyse og Arctic Roads.

Trur jeg i så fall selger elbilen min og kjøper et dieselmonster som jeg parkerer foran ladestasjonene i ren protest.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA