Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0 på eldre modeller

Startet av boxer72, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 18:01

« forrige - neste »

boxer72

Etter å ha surfet rundt på forumet her ett par års tid,  har jeg bestemt meg og valget falt på ZOE. Og en hvit perlemor bestilt med 3,6kw hjemmelader ,det ble levering medio november. Bestilte kun vinterdekk pakke og midtarmlene i tillegg.
Gjør ett forsøk uten zaptec laderen. Har IT nett hjemme, men der kommer jo hjemmelader og trafo og har TN nett på jobben .
Men glemte å sjekke hva jeg får med av ladekabler.
Regner med at det ihvertfall er type2 -type2 og det må vel ha det for å bruke hjemmeladestasjonen? Men følger det med Schuko-type2 (mennekes)?
Det er 16A shucko på 10 av 14 ladeplasser på jobben (4stk 10A) så hvis det ikke følger med kabel/lader for schuco tenkte jeg å gå til anskaffelse av en type med justerbar ladestyrke (Ampere) noen anbefalinger der?
Mye elbiler på jobben så mulig det etterhvert kanskje også trengs en løsning for å benytte seg av 400V 32A vi har +30 stikk av denne typen ute på jobben. 
Så jeg tenkte hvis man en dag ikke har fått ladet på vanlig lagerplass kan man jo lade litt ved en lasteport med 400V 32A før man reiser hjem.
Hvordan ser dere for dere en rimelig løsning for å benytte seg av alle muligheter?
Semiportabel lader med rødt 400V 32A stikk og en adapter CEE-schuco?
Eller en egen lader for Schuco? Og en egen for CEE ( bilde 4 i denne annonsen f.eks http://www.finn.no/60888457 ) ?
Dette blir min første elbil så tips og erfaringer mottas med glede.
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

hsa77

Gratulerer med godt valg av bil!

Det følger ikke med noen "ladelkladd" for schuko, så det må du ordne selv. Ta en titt på www.elbilhjelpen.no så finner du nok noe som passer. Du har tydeligvis forstått at ZOE er kresen på lading og krever TN-nett for å benytte "vanlige" ladekladder, så da går nok dette bra!

Jeg vil imidlertid oppfordre deg til å tenke nøye gjennom om du ikke skal bestille Zaptec-kladden sammen med bilen, det er kun da du slipper å betale moms. Dersom bilen skal selges en gang i fremtiden er det nok mye lettere å få solgt den dersom du har Zaptec-kladden...

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

v-i-c

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

boxer72

#3
Sitat fra: v-i-c på lørdag 26. september 2015, klokken 23:04
Ta en titt på denne:
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-bluetooth-energymeter-rcd-dc-ac-3phases-22kw-7-5/
Kompakt har antagelig alt du ønsker, ulempen er muligens prisen
Denne vil jeg kunne bruke på 400V 32A,  men kan man bruke adapter  eller noe for å lade på 10A eller  16A på enfas
Ser de har en billigere uten bluetooth osv..  http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-light-rcd-type-b-3-phases-22kw/
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

v-i-c

Sitat fra: boxer72 på lørdag 26. september 2015, klokken 23:07
Sitat fra: v-i-c på lørdag 26. september 2015, klokken 23:04
Ta en titt på denne:
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-bluetooth-energymeter-rcd-dc-ac-3phases-22kw-7-5/
Kompakt har antagelig alt du ønsker, ulempen er muligens prisen
Denne vil jeg kunne bruke på 400V 32A,  men kan man bruke adapter  eller noe for å lade på 10A eller  16A på enfas
Ser de har en billigere uten bluetooth osv..  http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-light-rcd-type-b-3-phases-22kw/

Ta en titt på denne
http://www.e-station-store.com/en/evr-accessories/39-adapter-to-schuko-socket-for-evr3-max-22-kw.html
Denne tror jeg er "forskriftsmessig"
Det finnes  overganger uten sikringer på de rette steder slike løsninger kan bli billigere
se f.eks
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick_adapterset_32a/
Dette er antagelig også OK, men kun på produkter levert av www.nrgkick.com

En ting er hva som er forsvarlig rent teknisk, så kommer det forskriftsmessige.
Slik jeg har forstått det er det lov å bruke "Adapter" levert av produsenten for utstyret, men det er ikke gitt at dette er riktig tolkning.

Mange vil hevde at det bør/skal være en 10A sikrimg i en overgang fra Schuko(han) til Rød CEE 32A(hun)

Det finnes også semiportabelt utstyr som er blitt optimalisert på pris. To, Tre av forumets mest aktive brukere selger slikt utstyr
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA