Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmeapparat - gir ikke varme før den står på ca 27 grader

Startet av erot, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 11:10

« forrige - neste »

erot

Halveis OT kanskje: Er batteriteknologien så lik at jeg kan bruke samme prinsipp på telefonen og macen for å forlenge batterilevetiden som på bilen? Irriterer meg at det ikke finnes apper som lar ladingen stoppe og holde ved like på f.eks 80%. Eller finnes det noe jeg ikke har fått med meg? Batterilevetiden burde minst kunne fordobles med riktig bruk.

Slike det er nå har jeg to valg: La den stå i alltid og dermed konstant på 100%, men bruker da ikke av batteriets sykluser. Eller lade til 80-90% og holde det i midtsjiktet, men vil da alltid bruke av batteriets tilmålte antall ladesykluser. Hva er best?

emil

Det kan selvfølgelig være ting å tjene på kapasitetsmessig på å holde batteriet mellom 20% og 80% og jeg kjenner folk som er ekstreme på batteri-lade-sykluser på laptop og bruker masse tid/ressurer på å passe på at det alltid ligger i det området.

Jeg kjører derimot samme tilnærming som for bil at batteriet (bilen) er til for å brukes og noen ganger står det fulladet med kontakten tilkoblet en uke, andre ganger blir maskinen stående en dag eller tre med helt tomt batteri. Resultatet av dette blir at tiden jeg sparer på å la batteriet leve sitt eget liv oppveier ekstrakostnaden jeg hadde ved å kjøpe et nytt batteri etter ca 2.5 år.

For mobiltelefoner og maskiner uten ubyttbart batteri kan det derimot kanskje være noe å spare på det, men erfaringsmessig har man kanskje kvittet seg med telefon og pc tilfordel for ny modell lenge før batterikapasiteten blir et problem.

cra

Har tilgode å se mobiltelefoner der batteriet ikke kan byttes (Joda, du må ut med et par skruer på iPhone), men som emil sier så er gjerne telefonen byttet ut før batteriet pajer helt.

For telefon anbefaler jeg å gå til anskaffelse av en ekstern batteripakke som kan brukes i tilfeller der man ha strøm. Det er mye enklere enn å styre med å passe på hvor mye/lite man lader for å få max levetid.

Tenker i grunn som Emil; batterier er til for å brukes, og er egentlig forbruksvare. Kostnaden for nytt batteri er lavere enn "kostnaden" med alt ekstraarbeidet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

erot: jeg har sett enkelte bærbare som har en "90%"-innstilling for batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA