Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig var pendlerbilen på plass

Startet av Slowdriver, onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:49

« forrige - neste »

Slowdriver

Jeg bor i Brussel og skal kjøpe familiebil for to voksne og en baby. Vi vurderer Nissan Leaf 2016 når den en gang kommer, og skal prøvekjøre 2015-modellen neste uke.

Vi har begge kun 4-5 km til jobb, og Brussel er en fin by både når det gjelder kollektivtrafikk og sykkel, så bilen vil nok stå parkert flere dager i strekk, og nesten utelukkende brukes på jobbturer på 10 km tur-retur et par-tre ganger i uka når været er guffent, og en og annen handletur med samme avstand. (Og kanskje én langtur hver sommer, men det er en annen sak). Belgia er jo et lite land, så også turer til nabobyene bør gå greit.

Leafen ser ut til å passe oss fint, men det er to spørsmålstegn:

1: Vi bor i et hus i byen med parkering i gata, og har derfor ikke mulighet til å lade hjemme. Det hadde nok ikke blitt populært å strekke en skjøteledning over fortauet. Vi er derfor avhengige av ladestasjoner. Men det er ladestasjoner i nærheten av både hjem og arbeid (men ikke like utbygd som i Oslo), og med en konservativt anslått kapasitet på 150 km per lading vil det gå mange dager mellom hver lading. Men: er det veldig ugunstig å kun bruke hurtiglading?

2: Vi skal flytte hjem om 2.5-3 år, og vil gjerne ha med bilen da. Hvilke avgifter vi må betale ved import av elbil i 2018 er det vel umulig å spå, men er det noen ulemper vi bør tenke på hvis vi skal ta en belgisk-solgt Leaf hjem til Norge?

Fallskjerm

Første spørsmål

Vil ikke en elbil kjøpt i Norge være billigere enn i Belgia. Siden de er kjøpt uten avgifter og mva.

Andre spørsmål
Hvis du kjøper elbil i Norge på utførsel må du kanskje tollendring inn når du kommer tilbake til Norge (hvis det er kommet mva og avgifter på elbil)

Tredje spørsmål
Kan du kjøre på norske skilt i Belgia over flere år, eller må du bruke toll skilter?
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

OlavEmil

Det har vel vist seg at hurtiglading ikkje er særleg meir skadeleg for batteria enn vanleg lading. Eg ville ikkje latt det vere avgjerande for ikkje å kjøpe elbil. Eit anna spørsmål er jo kor interessant det er å sitje 20 minutt og vente på hurtiglading, men når det berre blir ein gong i veka, og kanskje enno sjeldnare, er det gjerne overkommeleg.

No ser det for meg ut til at det er massevis av normalladepunkt i Brussel, både vanleg stikkontakt og type 2. Sjekk http://chargemap.com/ og sjå kva som kan passe deg. Om du får deg ein type 2-kabel når du kjøper bilen, og koplar deg til ved passande høve (når du er på jobb, eller når du handlar middag), vil du nok kome langt med det med så lite bruk som du skisserer. Då kan hurtigladar nyttast til å fylle på ein sjeldan gong når det ikkje har passa med normallading, og du er kome langt ned på batteriet.

Ang import og eksport av bilar kan eg ikkje hjelpe.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Trekkoppbil

Ja, som regel er det penger å spare på å kjøpe Leaf i utlandet og bringe den inn i Norge på egenhånd, da El-biler er dyre i Norge, men det kan være visse fallgruver.

Om bilen er i privat eie i Belgia, så spørs det om du har muligheter til å få igjen moms ved utførsel fra EU.
Kjøper du en bil fra en bedrift i Belgia for direkte eksport, så tipper jeg det er større muligheter for å få igjen momsen.
Skal du føre bilen inn i Norge, gjelder det å momsen den inn, så lenge momsen er gratis. Antakelig er momsen gratis til 2017.

Du kan prøve å regne på alternativet med å kjøpe en billig bruktbil som du har i Belgia, og som du selger i EU ved flyting. Og at du kjøper med deg en ny Leaf2 i 2017 før momsen kommmer som du eksporter til Norge helt ny, så du splipper moms i Belgia. I 2017 kommer det antakelig el-biler med dobbelt så stor rekkevidde som i dag, og etterfølgeren til Leaf er venta i K2.
Kjøper du en ny el-bil i dag, kan den fort tape seg 100 000kr i verdi over de 2 første åra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA