Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av Renault ZOE

Startet av Kai., mandag 31. august 2015, klokken 11:15

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Kristian O på mandag 14. september 2015, klokken 20:22
kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.

E - golf er en flott bil og i husstanden så kjøres det E- golf, så det er en bra bil. Men så er det dette med at det er nok ?. Har de fleste lademuligheter også adapteret til tesla for 50 kw. ikke akkurat noe som man bruker til dagen, men jeg fikk en fin takk fra tesla eieren som var tom og hadde valget mellom lading på 16 amper eller begynne og gå. Han fikk låne adapteret og kom seg videre i løpe av en times tid.

Så ja - 11 kw og adapter og lademuligheter er noe man kan klare seg uten - og så er det de få gangene som det reddet hele dagen.
Personlig så kjørte jeg meg fast og måtte returnere i Hardanger 10 mil etter veisperring - adapteret var det eneste som kunne redde meg ut av situasjonen uten å ta en ekstra overnatting på et hotell som jeg ikke ønske å overnatte på.

Samtidig er det ikke slik at Zoe eller E - golf eller Leaf er noe dårlige valg. Men det gir forskjellige muligheter og så gjelder det å finne noe som passer den enkelte.

Samtidig så er det et paradoks når man har tesla  - for det er uten tvil en bil som parkerer alt det andre - fungerer som en fossil og kan ikke sammenlignes med de andre.

For øvrig så har familien alle forskjellige elbiler og jeg kjører Leaf på jobben. Og vi er alle fornøyd med elbilene våre og vi har det hyggelig rundt middagsbordet når vi samles.

PS - det er ingen av de kortrekke elbilene som er så god å kjøre som e - golf.

Rødkleiv

Sitat fra: Kristian O på mandag 14. september 2015, klokken 20:22
kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.

Det er jo fint at det følger med en halvsemihurtiglader til den dyreste Zoe'en, men det er vel ingen som kjøper bil pga noe sånt? 11kw rød industrikontakt kostet meg 5000,- å få installert hjemme. Jeg hadde aldri kjøpt en dårligere bil bare for å få med en ladestasjon.

kos

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 22:20
Sitat fra: Kristian O på mandag 14. september 2015, klokken 20:22
kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.

Det er jo fint at det følger med en halvsemihurtiglader til den dyreste Zoe'en, men det er vel ingen som kjøper bil pga noe sånt? 11kw rød industrikontakt kostet meg 5000,- å få installert hjemme. Jeg hadde aldri kjøpt en dårligere bil bare for å få med en ladestasjon.

Nå er du lite objektiv - en dårligere bil, det kommer vel an på pris og hvordan du skal bruke bilen - nå er ikke akkurat en leaf en dårlig bil men det er heller ingen drømmebil. For meg som kjører en på jobb daglig så er det ikke vondt å sette seg i Zoe og jeg savner ikke lade systemet. Og for deg med rød industrikontakt så må du ha 400 v anlegg noe de fereste har i kongeriket - men sikkert bra for deg.

turfsurf

Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 16:25

Jo du kan jo si det slik men min erfaring med både Leaf og Zoe er at med Zoe lader du hurtig hjemme og hurtig på 43 kw AC om du har det, og så lader man nesten aldri på husholdningskontakt eller saktelading.


43kW AC kan vi vel holde utenfor, siden det faktisk ikke produseres lenger.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kos

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. september 2015, klokken 22:41
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 16:25

Jo du kan jo si det slik men min erfaring med både Leaf og Zoe er at med Zoe lader du hurtig hjemme og hurtig på 43 kw AC om du har det, og så lader man nesten aldri på husholdningskontakt eller saktelading.


43kW AC kan vi vel holde utenfor, siden det faktisk ikke produseres lenger.

Jo de kan vi holde utenfor, men for vi som har Zoe på Vestlandet har et kjempetilbud med hurtiglading til 1 krone minuttet og en kjempedekning i Hordaland med 43KWog 22 kw til langt under halv pris av hva de andre merkene kan lade for. Så ja vi er eksklusive og få  og 43kw laderne vil vi beholde leeeeenge.De er nemlig nettopp komt.

Så ja det er en liten eksklusiv gjeng. Men det viste du muligens ikke. Så en brukt 43 kw Zoe på Vestlandet kjøpt fra en misfornøyd Zoe eier tar vi gjerne imot.

THE

Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 22:47
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. september 2015, klokken 22:41
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 16:25

Jo du kan jo si det slik men min erfaring med både Leaf og Zoe er at med Zoe lader du hurtig hjemme og hurtig på 43 kw AC om du har det, og så lader man nesten aldri på husholdningskontakt eller saktelading.


43kW AC kan vi vel holde utenfor, siden det faktisk ikke produseres lenger.

Jo de kan vi holde utenfor, men for vi som har Zoe på Vestlandet har et kjempetilbud med hurtiglading til 1 krone minuttet og en kjempedekning i Hordaland med 43KWog 22 kw til langt under halv pris av hva de andre merkene kan lade for. Så ja vi er eksklusive og få  og 43kw laderne vil vi beholde leeeeenge.De er nemlig nettopp komt.

Så ja det er en liten eksklusiv gjeng. Men det viste du muligens ikke. Så en brukt 43 kw Zoe på Vestlandet kjøpt fra en misfornøyd Zoe eier tar vi gjerne imot.

Du får ikke kjøpt min i alle fall. Nå kommer det jo 43kW AC lader på Trengereid også. Håper at Vossestrand/Vinje også får 43 kW når den kommer i løpet av høsten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. september 2015, klokken 16:18
Sitat fra: v-i-c på søndag 13. september 2015, klokken 21:55
Men jeg savner klarere innlegg av type :

Disse behov gir dette bruksmøster, For dette bruksmøster er Leaf/ZOE best egnet.

Hvis man har behov for å lade hurtigst hjemme passer ZOE best, har man behov får å komme hurtigst frem på lengre turer passer Leaf best?

Typisk vil de som kommer hjem med nesten tom tank, og må ut og kjøre relativt kjapt igjen ha det bedre med en ZOE. De som har litt igjen på batteriet når de kommer hjem, og/eller kjører mange turer over batterikapasitet vil vel ha større nytte av en Leaf...

En forutsetning for å ha større nytte av Zoe ved behov for rask opplading hjemme er å velge Intens supercharge, dvs. 11kW wallbox. For de som ikke har mulighet til å få 11kW pga inntakssikringer, så kan det likevel være mulig å få montert en kurs med 32A 230V. Da ender det plutselig opp med at Leaf kan lade nesten dobbelt så raskt som Zoe hjemme.

Jeg hadde ikke kjøpt Zoe uten mulighet til 11kW lading hjemme, men det er fordi jeg ikke har mulighet til å lade på jobb, og ikke har hurtiglademuligheter i nærheten av jobb, hjem eller langs daglig kjørerute. Da jeg kjøpte bil i vinter var alternativet Kia Soul, men uendelig lang og usikker leveringstid gjorde at den ikke ble seriøst vurdert. Med 30kWh batteripakke på Leaf vil jeg garantert klare mine 100 km daglig kjøring med kun lading hjemme. Hvis jeg skulle bestilt bil nå, så hadde valget mellom Zoe og Leaf blitt mye vanskeligere enn for 6 mnd. siden.

Hvis jeg hadde fått en bil med reell rekkevidde på 200 km vinterstid, så hadde jeg klart meg med 3,6 kW lading hjemme. Der er hverken "nye" Leaf eller Kia Soul, så sannsynligheten for at jeg hadde valgt Zoe på nytt er stor. Det største minuset er max 22kW AC lading på "nye" Zoe, så med mine egne erfaringer fra lading på 22kW og 43 kW ville jeg forsøkt å få tak i en Zoe med 43kW lader. Jeg hadde nok aldri orket å planlegge lengre turer med kun 22kW lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kristian O

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 22:20
Sitat fra: Kristian O på mandag 14. september 2015, klokken 20:22
kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.

Det er jo fint at det følger med en halvsemihurtiglader til den dyreste Zoe'en, men det er vel ingen som kjøper bil pga noe sånt? 11kw rød industrikontakt kostet meg 5000,- å få installert hjemme. Jeg hadde aldri kjøpt en dårligere bil bare for å få med en ladestasjon.
Om du leser innlegget mitt så ser du at vi er enig  :)

43 kW på Vestlandet: Har vi dette i f.eks Møre & Romsdal?  :o
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rødkleiv

Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 22:20
Sitat fra: Kristian O på mandag 14. september 2015, klokken 20:22
kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.

Det er jo fint at det følger med en halvsemihurtiglader til den dyreste Zoe'en, men det er vel ingen som kjøper bil pga noe sånt? 11kw rød industrikontakt kostet meg 5000,- å få installert hjemme. Jeg hadde aldri kjøpt en dårligere bil bare for å få med en ladestasjon.

Nå er du lite objektiv - en dårligere bil, det kommer vel an på pris og hvordan du skal bruke bilen - nå er ikke akkurat en leaf en dårlig bil men det er heller ingen drømmebil. For meg som kjører en på jobb daglig så er det ikke vondt å sette seg i Zoe og jeg savner ikke lade systemet. Og for deg med rød industrikontakt så må du ha 400 v anlegg noe de fereste har i kongeriket - men sikkert bra for deg.

Selvsagt er jeg lite objektiv, jeg er faktisk helt subjektiv  8)

For mitt behov er Zoe er dårligere bil. Den er mindre, vanskeligere å lade, mindre komfortabel og  forhandlerne er på lavmål.

I lys av salgstallene for de to bilene, så er nok ganske mange enige med meg. Og hvis noen spør, vil jeg fortsatt svare at den eneste grunnen til å kjøpe Zoe er at den kan lade raskt hjemme.

kos

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:31
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 22:20
Sitat fra: Kristian O på mandag 14. september 2015, klokken 20:22
kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.

Det er jo fint at det følger med en halvsemihurtiglader til den dyreste Zoe'en, men det er vel ingen som kjøper bil pga noe sånt? 11kw rød industrikontakt kostet meg 5000,- å få installert hjemme. Jeg hadde aldri kjøpt en dårligere bil bare for å få med en ladestasjon.

Nå er du lite objektiv - en dårligere bil, det kommer vel an på pris og hvordan du skal bruke bilen - nå er ikke akkurat en leaf en dårlig bil men det er heller ingen drømmebil. For meg som kjører en på jobb daglig så er det ikke vondt å sette seg i Zoe og jeg savner ikke lade systemet. Og for deg med rød industrikontakt så må du ha 400 v anlegg noe de fereste har i kongeriket - men sikkert bra for deg.

Selvsagt er jeg lite objektiv, jeg er faktisk helt subjektiv  8)

For mitt behov er Zoe er dårligere bil. Den er mindre, vanskeligere å lade, mindre komfortabel og  forhandlerne er på lavmål.

I lys av salgstallene for de to bilene, så er nok ganske mange enige med meg. Og hvis noen spør, vil jeg fortsatt svare at den eneste grunnen til å kjøpe Zoe er at den kan lade raskt hjemme.

Det er det du misforstår - ingen er enige med deg Du er enig med deg selv. Eller er du avhengig av å ha en flokk rundt deg  for å mene noe..

Det er likemange mennesker som det er meninger - alle er vi unike. Og subjektivitet er ikke akkurat videnskap

Rødkleiv

Sitat fra: kos på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:49
Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:31
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 22:20
Sitat fra: Kristian O på mandag 14. september 2015, klokken 20:22
kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.

Det er jo fint at det følger med en halvsemihurtiglader til den dyreste Zoe'en, men det er vel ingen som kjøper bil pga noe sånt? 11kw rød industrikontakt kostet meg 5000,- å få installert hjemme. Jeg hadde aldri kjøpt en dårligere bil bare for å få med en ladestasjon.

Nå er du lite objektiv - en dårligere bil, det kommer vel an på pris og hvordan du skal bruke bilen - nå er ikke akkurat en leaf en dårlig bil men det er heller ingen drømmebil. For meg som kjører en på jobb daglig så er det ikke vondt å sette seg i Zoe og jeg savner ikke lade systemet. Og for deg med rød industrikontakt så må du ha 400 v anlegg noe de fereste har i kongeriket - men sikkert bra for deg.

Selvsagt er jeg lite objektiv, jeg er faktisk helt subjektiv  8)

For mitt behov er Zoe er dårligere bil. Den er mindre, vanskeligere å lade, mindre komfortabel og  forhandlerne er på lavmål.

I lys av salgstallene for de to bilene, så er nok ganske mange enige med meg. Og hvis noen spør, vil jeg fortsatt svare at den eneste grunnen til å kjøpe Zoe er at den kan lade raskt hjemme.

Det er det du misforstår - ingen er enige med deg Du er enig med deg selv. Eller er du avhengig av å ha en flokk rundt deg  for å mene noe..

Det er likemange mennesker som det er meninger - alle er vi unike. Og subjektivitet er ikke akkurat videnskap

Påstanden min er at Zoe er en dårligere bil. Det er en subjektiv vurdering og man kan i hovedsak være enig eller uenig. En tredje variant er for såvidt  å servere noe uforståelig kvasifilosofisk usammenhengende rør og melde seg ut, slik du velger.

Zoe selger dårligere enn Leaf, både i Norge og globalt. Det betyr at de fleste mener at Leaf er en bedre bil enn Zoe uansett hvor unike de opplever seg selv.

Hvorfor du blander inn "videnskap" (regner med du mener vitenskap), må du nesten forklare nærmere. Det er i hvert fall ikke det vi driver med i denne tråden.



bjaolsen

-Begge bilene vil kunne fungere til daglig bruk/pendling.
Zoe er kresen på strømmen, men har mulighet til å lade fortere hjemme.
Leaf er altetende, men lader litt saktere hjemme

-Ny Zoe har ikke mer enn semi-hurtig lading, Leaf har hurtiglading og noe mer utvalg i ladere (foreløpig?)

-Zoe kjører i teorien litt lenger enn Leaf, og har (etter hva jeg har hørt) aktiv temperaturregulering for batteri

Begge bilene har lik score på Euro-NCAP, hvis det betyr noe.
Begge har lovlig plass til 5, men det er mer komfortabelt for 5 i Leaf

Så da koker det vel ned til :
1. Hvor mye koster det nå
2. Hvor mye koster det å bruke (Zoe lader ikke sååå effektivt på lave effekter, men det er vel peanuts egentlig?)
3. Hvilken verdi sitter en igjen med hvis/når en skal selge (jada, det er vel ikke så lett å regne ut.....)
4. Hvilket inntrykk gir/rykte har forhandleren - og dette er kanskje det viktigste punktet.
     Det vil muligens også påvirke punkt 1 og 2 ...


bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

kos

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 15. september 2015, klokken 10:07
Sitat fra: kos på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:49
Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:31
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 22:20
Sitat fra: Kristian O på mandag 14. september 2015, klokken 20:22
kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.

Det er jo fint at det følger med en halvsemihurtiglader til den dyreste Zoe'en, men det er vel ingen som kjøper bil pga noe sånt? 11kw rød industrikontakt kostet meg 5000,- å få installert hjemme. Jeg hadde aldri kjøpt en dårligere bil bare for å få med en ladestasjon.

Nå er du lite objektiv - en dårligere bil, det kommer vel an på pris og hvordan du skal bruke bilen - nå er ikke akkurat en leaf en dårlig bil men det er heller ingen drømmebil. For meg som kjører en på jobb daglig så er det ikke vondt å sette seg i Zoe og jeg savner ikke lade systemet. Og for deg med rød industrikontakt så må du ha 400 v anlegg noe de fereste har i kongeriket - men sikkert bra for deg.

Selvsagt er jeg lite objektiv, jeg er faktisk helt subjektiv  8)

For mitt behov er Zoe er dårligere bil. Den er mindre, vanskeligere å lade, mindre komfortabel og  forhandlerne er på lavmål.

I lys av salgstallene for de to bilene, så er nok ganske mange enige med meg. Og hvis noen spør, vil jeg fortsatt svare at den eneste grunnen til å kjøpe Zoe er at den kan lade raskt hjemme.

Det er det du misforstår - ingen er enige med deg Du er enig med deg selv. Eller er du avhengig av å ha en flokk rundt deg  for å mene noe..

Det er likemange mennesker som det er meninger - alle er vi unike. Og subjektivitet er ikke akkurat videnskap

Påstanden min er at Zoe er en dårligere bil. Det er en subjektiv vurdering og man kan i hovedsak være enig eller uenig. En tredje variant er for såvidt  å servere noe uforståelig kvasifilosofisk usammenhengende rør og melde seg ut, slik du velger.

Zoe selger dårligere enn Leaf, både i Norge og globalt. Det betyr at de fleste mener at Leaf er en bedre bil enn Zoe uansett hvor unike de opplever seg selv.

Hvorfor du blander inn "videnskap" (regner med du mener vitenskap), må du nesten forklare nærmere. Det er i hvert fall ikke det vi driver med i denne tråden.


Det var jo gode argumenter - tusen takk. Men jeg har en mistanke hvem du er og da er det helt forklarende oppførsel.  - og noen videre sammkvem er det få som gidder med din tone. 

K S

Sitat fra: kos på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:49
Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:31
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 22:20
Sitat fra: Kristian O på mandag 14. september 2015, klokken 20:22
kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.

Det er jo fint at det følger med en halvsemihurtiglader til den dyreste Zoe'en, men det er vel ingen som kjøper bil pga noe sånt? 11kw rød industrikontakt kostet meg 5000,- å få installert hjemme. Jeg hadde aldri kjøpt en dårligere bil bare for å få med en ladestasjon.

Nå er du lite objektiv - en dårligere bil, det kommer vel an på pris og hvordan du skal bruke bilen - nå er ikke akkurat en leaf en dårlig bil men det er heller ingen drømmebil. For meg som kjører en på jobb daglig så er det ikke vondt å sette seg i Zoe og jeg savner ikke lade systemet. Og for deg med rød industrikontakt så må du ha 400 v anlegg noe de fereste har i kongeriket - men sikkert bra for deg.

Selvsagt er jeg lite objektiv, jeg er faktisk helt subjektiv  8)

For mitt behov er Zoe er dårligere bil. Den er mindre, vanskeligere å lade, mindre komfortabel og  forhandlerne er på lavmål.

I lys av salgstallene for de to bilene, så er nok ganske mange enige med meg. Og hvis noen spør, vil jeg fortsatt svare at den eneste grunnen til å kjøpe Zoe er at den kan lade raskt hjemme.

Det er det du misforstår - ingen er enige med deg Du er enig med deg selv. Eller er du avhengig av å ha en flokk rundt deg  for å mene noe..

Det er likemange mennesker som det er meninger - alle er vi unike. Og subjektivitet er ikke akkurat videnskap

Nå antar jeg at Rødkleiv har blitt kasta ut av forumet, til det beste for forumet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA