Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt er din Tesla gått med SAMME batteri?

Startet av Mumitrollet, lørdag 10. oktober 2015, klokken 12:36

« forrige - neste »

Johnny

Svært overbevisende argumentasjon du kommer med her @Homecast!
TMS og eGolf.

bjaolsen

Sikringer med B,C eller D karakteristikk som ikke står for tett og i 30 grader eller mindre klarer merkestrøm kontinuerlig. Står de tettere og/eller varmere må en begynne å tenke litt.

Side 5:
http://search-ext.abb.com/library/Download.aspx?DocumentID=2CDC002157D0202&LanguageCode=en&DocumentPartId=&Action=Launch
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Trekkoppbil

I mange sammenhenger kan det høres fornuftig ut å dimmensjonere sikringskurser med litt ekstra kapasitet. I alle fall på kurser til blanda bruk, hvor man ikke har oversikt over framtidig bruk.
Men er det praktisk å gjennomføre det i denne ladesammenhengen?

Dersom man monterer ett 16A schuko eller 16A CEE-stikk på en 20A kurs, er det da lov å gjøre det uten å ha en lokal sikring på 16A ved uttaket?
Mange stolper og vegguttak har jo lokal 16A sikring, og så da har man jo en sikring som blir fullt utnytta alikevel, og som har til hensikt å bli utnytta fullt.
Jeg vil anta at elektrikkerene sette opp sikringer med passlige karakteristikker i sånne sammenhenger.

Erfaringsmessig så lader jeg til daglig med 16A på 16A kurs, og jeg ser mange rundt meg som gjør det, uten at jeg har lagt merke til vesentlige problemer.  Det eneste stedet jeg kan komme på hvor det har vært problemer, er ladestolpene på Tusenfryd hvor sikringene gikk etter få minutter.

20A-uttak høres ønskelig ut, da Leafer på 3,6kW antakelig kan trekke litt mer enn 16A, men det er vel bare komfyruttak som jeg kjenner til her i landet som går på 20A, og det vil man vel ikke ha i garasjen.

Dexter

Komfyr har 16A

Platetopp har 20-25A.


Ikke lov å ha 16 stikk uansett type på 20A sikring.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. september 2015, klokken 19:59
Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 19:08
I følge "bibelen" så er ikke 16A en verdi i denne sammenhengen. 680 ohm er 20A, og ikke 16A som alle tror.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Det stemmer at kablene er 13A, 20A eller 32A. 16A finnes ikke, men 20A kablene kalles normalt for "16A kabler" for ikke å forvirre folk. 20A ladepounkter er svært sjeldne, men med en slik kabel og 32A lader i bilen vil man få 4.6kW.

resistance PP-PE    1500 Ω    680 Ω    220 Ω    100 Ω
current capacity    13 A    20 A    32 A    63 A
wire cross section    1,5 mm²    2,5 mm²    6 mm²    16 mm²

20A kabelen har etter tabellen 2,5 mm2 tversnitt som normalt forbinnes med 16A
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 12. september 2015, klokken 18:10
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. september 2015, klokken 19:59
Sitat fra: Johnny på torsdag 10. september 2015, klokken 19:08
I følge "bibelen" så er ikke 16A en verdi i denne sammenhengen. 680 ohm er 20A, og ikke 16A som alle tror.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Det stemmer at kablene er 13A, 20A eller 32A. 16A finnes ikke, men 20A kablene kalles normalt for "16A kabler" for ikke å forvirre folk. 20A ladepounkter er svært sjeldne, men med en slik kabel og 32A lader i bilen vil man få 4.6kW.

resistance PP-PE    1500 Ω    680 Ω    220 Ω    100 Ω
current capacity    13 A    20 A    32 A    63 A
wire cross section    1,5 mm²    2,5 mm²    6 mm²    16 mm²

20A kabelen har etter tabellen 2,5 mm2 tversnitt som normalt forbinnes med 16A

I fast montasje ja. Fritt forlagt (som en ladekabel alltid er) tåler en gitt kabeltverrsnitt mye mer. 3G2.5 gummikabel tåler for eksempel 27A mens 1.5mm2 tåler 19A (om jeg husker korrekt). Ladekabelen er neppe oppgitt med tilsvarende ledertemperatur som gummikabel og 5-leder tåler mindre enn 3-leder, men at den tåler minst 20A er nok ganske så sikkert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Uansett er det PWM signalet og ikke kabelkodingen som styrer bilens ladestrøm.

Kabelkoding gir bare PWM modulatoren beskjed om hvilket PWM signal den skal sende til bilen.

ALtså: 16A signal om det benyttes 16A kabel, og 32A signal om det benyttes 32A kabler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

e-curious

Dersom en lader fra en 16A kontakt, via en ladekabel-kladd med 16A, og setter ladingen i bilen til 13A, da vil den lade med 13A?

elektrolux

Ja.

Ladingen på moderne biler foregår som følger:

- Laderen er montert i bilen mens ladestyrken styres fra ladekabel/ladestasjon via et Puls Width Modulation signal.
- Bredden på PWM signalet angir ladestyrken til laderen
- Ladestyrken er regulert i strømstyrke ikke effekt. Det betyr at 10A er 10A uansett spenning.

Ut fra det kan 10A lading være samme som 10A x 240V = 2400W, men ved lang skjøtekabel og mye spenningstak like gjerne 200V x 10A = 2000W

Hadde du i nevnte eksempel hatt en bil med 32A lader ombord, koblet denne til 16A uttaket ditt og glemt å stille ned strømmen kunne du lett dratt langt over 16A ut av 16A stikket ditt.  Gjorde nylig dette og drog 24A i minst 5 sekunder uten at sikringen gikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA