Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Indikator på ladenivå

Startet av Svein Evensen, mandag 26. oktober 2015, klokken 22:16

« forrige - neste »

Svein Evensen

Hei. Noen som kan forklare meg hva jeg må gjøre for å få litt raskere lading. Lader nå på " nødlader" tar ca 10 timer fra 35%. Type 1 lader. Er det et eller annet firma som kan ordne dette? Og eventuellt pris.

Baxrus

Har enda ikke fått min bil, men mener å ha lest at det beste er å få installert en hjemmelader hvor du får mer juice i ladingen..

Svein Evensen

Lurer vel mere på hvem jeg kan ringe til, og få ordnet alt sammen.

Baxrus

Hør med en elektriker.
Her i Haugesund var det iallefall et firma som reklamerte for det. :)

Svein Evensen

Jeg tenkte mere på få kontakt med noen som både er Elektrikker, og kan det med lading når det gjelder Kia.

Ona IX

Spørs litt hva du vil ha, og hva du har tilgang til av strøm. Skal prøve å forklare litt, beklager hvis det blir mye tall og betegnelser, men må til :)

Den nødladeren du refererer til er en 10a 230v kabel. Det kraftigste du kan lade i en vanlig stikkontakt hjemme er 16a, da kan du kjøpe en annen ledning med vanlig kontakt i ene siden og "type 1" (den som går i bilen) på andre siden. (eksempel: http://goo.gl/rbB1Ti 3800kr)

Men hvis du setter opp enten et blåstikk(/rødstikk) eller en ladestasjon kan du ha 32a 230v. Da vil ladetiden ta ca. 3.5t
(eksempel: ladestasjon varenr: 31338 (6500kr) hos http://goo.gl/RKNgqa )
(eller kabel varenr: EVS32-1 (6000kr) hos http://goo.gl/sjuOsA )

Hvis du må lade fortere enn 32a så må du bruke en (semi-)hurtigladestasjon for å trekke 22kw (50a)/50kw (100a), men det koster flere hundre tusen å sette opp, så da er det bedre å svippe innom og betale 2.50kr per minutt når man trenger lading kvikt :)

Se oversikt over hurtigladere her: http://goo.gl/kHoFLz fjern alle kryss utenom "hurtig CHAdeMO, og husk at forskjellige operatører har forskjellige priser, fortum og grønn kontakt koster 2.50kr per minutt hvis du er medlem (gratis medlemskap) mens f.eks. arctic roads/ishavsveien koster 220kr per lading eller en stiv månedspris.

Og angående elektriker kan du bruke hvilken som helst, jeg anbefaler at han setter opp enten et blå-/rødstikk og kjøper ladestasjon fra elbilhjelpen.no (og be om det stikket du har) siden da kan man enkelt bytte i ettertid, eller bruke strømmen til annet enn å lade bilen når det plutselig trengs :)

Ellers har du ihvertfall salto som kan fikse alt, man kan bestille elektriker og ladestasjon når man kjøper bil, og slippe MVA.
Men jeg vil ihvertfall heller ha et stikk jeg kan bruke til flere ting, og ikke minst støtte en liten bedrift med en dreven elbilist som styrer! Han veit hva han snakker om, i motsetning til salto som jeg ser gjentatte ganger kommer med uttalelser som er tvilsomme.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Svein Evensen


CitB59EL

#7
Vi fikk ordnet dette via Mercedes i prisen når vi kjøpte bilen med 230V/16A mode 3 lade type slik: Kom seg på ca 11000 kr ferdig montert av elektriker med egen kurs med 4mm2 ledning(20A) slik at vi kan bruke boksen 24/7/365 om vi ønsker.

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

vi har type 572. Denne kan kjøpes i 32 eller 16A i 230V. Vi fikk ikke 32A når jeg spurte elektriker da de ikke liker 32A på 1 fase pga skjevbelastning i nettet. Men er storfornøyd med 16A!
Lader langt raskere(40-60%) enn medfølgende "nødlader" på begge biler. Kan være lurt å tenke litt utover bilen du har idag slik at lader er kompatibel med framtidige elbiler. Vi valgte derfor en med kun kontakt slik at vi får ladet begge våre biler som har forskjellig standard(type1,type2)
Da trenger en kun type2 kabel i bil så kan de aller aller fleste lade(har ikke prøvd Zoe). Tesla,leaf m.fl går supert.  Plugger stort sett i min bil(Berlingo) etter jobb og tar før jeg legger meg nå mot før lading over natt. 

OlavEmil

Sitat fra: Ona IX på fredag 25. september 2015, klokken 22:02Og angående elektriker kan du bruke hvilken som helst, jeg anbefaler at han setter opp enten et blå-/rødstikk og kjøper ladestasjon fra elbilhjelpen.no (og be om det stikket du har) siden da kan man enkelt bytte i ettertid, eller bruke strømmen til annet enn å lade bilen når det plutselig trengs :)

Einig, dette er det enklaste. Ring ein elektrikar (eller legg ut anbod på finn.no e.l.), og sei at du vil ha montert 32A CEE-kontakt til elbillading i garasjen / på oppstillingsplassen. Spør gjerne fleire elektrikarar, nokon er skeptiske til å montere dette, andre tek høg pris, og andre igjen er både billige og positive.

Deretter kjøper du ladeboks anten på elbilhjelpen.no eller hos jkirkebo (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html). Send ein epost til den du vel å bruke, og skriv at du skal ha 32A lading til Kia, med CEE-kontakt til å plugge i veggen. Då får du boksen i posten, skrur han opp på veggen og pluggar i kontakten. Isi pisi :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Svein Evensen

Har et problem med at jeg ikke får parkert inntil husveggen. Må bruke skjøteledning for å rekke frem til bilen.

OlavEmil

Kor langt vekke er det snakk om?

Kan det funke å setje opp ei stolpe (treng ikkje vere meir enn ein trepåle med ein plankebit) der du parkerar bilen, og få elektrikaren til å trekkje kabel og montere kontakten på denne stolpa? Ser ein her i området som har gjort det slik, har biloppstillingsplassen sin 50 meter nedanfor huset.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Svein Evensen


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA