Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjører nå Thinken på 100A

Startet av elling, fredag 30. oktober 2009, klokken 22:17

« forrige - neste »

elling

Hei

Jeg har et spørsmål til forumet, jeg har en P106 (1999 modell) den har snart kjørt 100000km, batteripakken som sitter i bilen har gått ca. 80000km.

I fjor høst måtte jeg bytte 5 av batteripakken hos Enviro i Drammen, men de anbefalte da å bytte ut alle batteripakkene, men 120-150 tusen er mye penger å bruke på en 10 år gammel bil.

Er det ikke mulig å sette inn bly batterier som har de rette spesifikasjonen isteden? da vil jo dette koste rundt kr. 30000. Selv om kjørelengden blir noe redusert, i forhold til SAFT batteriene, og levetiden for batteriene ikke varer så lenge, så kan jo dette gjøre at jeg kan bruke bilen i 2 år til, og da forhåpentligvis kunne kjøpe en mer moderne elbil.

Elmo

#1
Saken er å ta ut alle batteriene og får dem "recondisjonert" (se her).
Da får du en pakke som er så god som ny, uten å måtte bytte alle batteriene, så jeg vil anbefale det. Har selv demontert kassene og fått det gjort på begge mine biler.

Men, P106 kan også benytte blybatterier. Da må en parameter i elektronikken omprogrammeres. Vet bare i farten om en som kjører PSA med blybatterier og det er Blysom. Send han en personlig melding så får du sikkert noe info.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Du nevner ikke om du har problemer med pakken din etter at du fikk byttet ut 5 blokker.

Siden du spør om hjelp her, regner jeg med at du har problemer.

Når batteriene er kjørt 80000 km er de litt over "halvslitte" Det må selvfølgelig vurderes om du vil bytte hele pakken, eller bare deler av den.

Desverre er det ikke bare bare å bytte kun deler av batteripakken. For at dette skal fungere, må du teste alle batteriene, og få satt sammen en pakke som passer i hop. Selv tar jeg 100 kr / blokk for en slik test.

Du kan ikke bruke litt bly, og litt NiCd.

Jeg har fått utviklet et instrument som overvåker batteripakken og gir beskjed om der oppstår problemer.

Jeg vil anbefale deg å sende meg hele bilen, så fikser jeg den, og monterer Robometer i samme slengen.  ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blysom

Hei

En liten ting vedr. rekkevidde. Den blir litt mer en "noe redusert".

Mine blybatterier gir meg maks 50-60 km. Men siden det ikke er så lurt (mhp levetid) å lade ut disse batteriene til mer en 75% - eller maks 50%, er den reelle (beste for batteriene) kjørelengden fra 12,5 km til 15 km, med maks på 30 km.

Dette passer mitt bruk fint, men det er vel noe å tenke på hvis du skal konvertere.

Men så slipper jeg batteriservice og alt det der :-) Batteriene (Sonnenschein 6V / 95 Ah) har nå gått ca 15 000 km, og ser bra ut enda (tvi tvi)
Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

JCBX

hvordan blev det med vægten ?

og tog de alt pladsen i kasserne ?

eller kunne du have haft 1 eller 2 batterier mere med ?

tænker her på at gå lidt op i spænding (132V eller 144V)



Sitat fra: Blysom på tirsdag 18. august 2009, klokken 15:26
Hei

En liten ting vedr. rekkevidde. Den blir litt mer en "noe redusert".

Mine blybatterier gir meg maks 50-60 km. Men siden det ikke er så lurt (mhp levetid) å lade ut disse batteriene til mer en 75% - eller maks 50%, er den reelle (beste for batteriene) kjørelengden fra 12,5 km til 15 km, med maks på 30 km.

Dette passer mitt bruk fint, men det er vel noe å tenke på hvis du skal konvertere.

Men så slipper jeg batteriservice og alt det der :-) Batteriene (Sonnenschein 6V / 95 Ah) har nå gått ca 15 000 km, og ser bra ut enda (tvi tvi)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA