Hovedmeny

SOH Leafspy

Startet av Mumitrollet, lørdag 29. august 2015, klokken 09:37

« forrige - neste »

LeafSwe

#15
Sitat fra: emil på mandag 31. august 2015, klokken 07:22
Sitat fra: LeafSwe på mandag 31. august 2015, klokken 06:09
There you are wrong or don't understand what i mean(bad explanation by me)or the function DTE on leafspy, it is NOT at all as the guessometer.

Jeg vet hvilken funksjon du mener. Jeg skjønner bare ikke nytten av den, særlig når du (som du sier) må endre Wh verdien til GIDs for at den skal passe oppførselen.

You only need to change this setting once.

Det jeg vil fram til er at bilen er konsekvent i oppførsel på et gitt antall GIDs:

Kjøring:
Fra 25 til 24 GIDs -> VLBW
Fra 50 til 49 GIDs -> LBW

Lading:
Fra ~33 til ~34% GIDs -> 2. ladelampe lyser
Fra ~67 til ~68% GIDs -> 3. ladelampe lyser

That i have never questioned

Når GIDs er stabil mener jeg det er best at verdien av en GIDs da skal gjenspeile energimengden tilgjengelig for å få et riktig bilde av kWh brukt og kWh tilgjengelig, ikke tulle til disse verdiene for at en gjetting på tilgjengelig rekkevidde ved gitt forbruk skal passe.

If you charge a leaf to ~281GIDs, leafspy will show around 22kwh available with default setting 77,5Wh/gid.
But you can not use the 22kwh, for example you will not be able to drive the car 100km with 22.0kwh/100km energy economy. Turtle will come sooner, maybe at 95km driven.
Therefor if you lower the Wh/Gid setting the available kwh remian in leafspy will be lower and will better represent how long you can drive on a charge.


Kjører man strekninger med mye regenerering (og hurtiglading) vil forbrukstallene i bilen og LeafSpy ikke alltid passe sammen, men igjen er gjenværende kapasitet i kWh og GIDs alltid konsekvent og da syens jeg det er bedre å forholde seg til riktige tall i kWh-målerene.

I tested again today. Start GIDs 279. 70wh/gid setting. 19,5kwh remain in leafspy. Leafspy prediction 123.4km>LBW @ 130Wh/km. I have now driven 120km and leafspy shows 3km left before LBW, perfect prediction.
If i have had the default setting 77,5wh/gid the leafspy prediction(dte) would have been more than 130km>LBW , to optimistic.

We use leafspy in different ways, for me this is a killer feature, the only hassel is to keep the cars energy consumtion at the same as leafspy, buts that has been like a fun challenge for me  :) 

3P+
3SR+

Mumitrollet

Noen som kan lese noe utifra disse målingene? Synes SOH på 91%er veldig dårlig på en helt ny bil. Den siste tiden har bilen stort sett blitt ladet til 100%.
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

nr1rayner

Skummet kjapt igjennom, så ikke at det var nevnt så..

Leafspy har kommet med flere oppdateringer, og forsåvidt Nissan selv også..
Disse har ført til at de fleste verdier har blitt lavere enn før, altså med samme km-stand, samme batteripakke. Tror jeg hadde 65 AHr da jeg logget på Leafspy første gang. Nå har jeg ca 59 AHr.
SOH var vel på 101% sånn ca i starten, nå er den på ca 90%..
2013 mod 15.000km.

Som det er nevnt tidligere er disse tallene, satt på spissen "vill gjetning".
Flere som sier at verdiene stiger etter QC (hurtiglading) eller lading til 100%.
Jeg har opplevd økte verdier etter å brukt bilen hardere, altså full gass og full regen.
Fikk økt fra 58,4 Ahr til 58.9 Ahr etter "full gass full brems" en 10-12 ganger + et par ladinger til 100%...
SOH steg vel også fra 89 til 90%.. HX steg også, men husker ikke hvor mye ;)

Selv om man skulle tro at tallene var å stole på, så skal man nok ikke henge seg alt for mye opp i disse tallene..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA