Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil med nyelbil

Startet av TheMjohann, onsdag 16. september 2015, klokken 22:17

« forrige - neste »

TheMjohann

Tror omsider jeg fant feilen.

Nå ser det ut som det virker men det ser ut som VW E-Up har et snodig system.
Å sette ladekladden til minste setting var tilsynelatende ikke nok, først når jeg gjorde det OG stilte den inn på 5A på Car-Net sin webside virker det som om den lader på 5A.

I skrivende stund har den stått til lading i over fem timer uten annent trøbbel enn at websiden er treg / ustabil men det har lite å si.

Elmo

#16
Sitat fra: TheMjohann på onsdag 02. september 2015, klokken 19:07
Nå ser det ut som det virker men det ser ut som VW E-Up har et snodig system.
Å sette ladekladden til minste setting var tilsynelatende ikke nok

Sånn skal det ikke være, og er det heller ikke på noen av de eUp'ene jeg har vært borti (5 stykker). Jeg tror du i så fall har rota deg bort i innstillingene for utsatt ladestart (avreisetidspunkt).
Alle jeg kjenner til har bilen/Car-Net satt til maks ladestrøm og umiddelbar ladestart, og da har man full kontroll fra "kladden".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Sitat fra: TheMjohann på onsdag 02. september 2015, klokken 19:07
Tror omsider jeg fant feilen.

Nå ser det ut som det virker men det ser ut som VW E-Up har et snodig system.
Å sette ladekladden til minste setting var tilsynelatende ikke nok, først når jeg gjorde det OG stilte den inn på 5A på Car-Net sin webside virker det som om den lader på 5A.

I skrivende stund har den stått til lading i over fem timer uten annent trøbbel enn at websiden er treg / ustabil men det har lite å si.
Svært bra - du har truleg funne årsaken til at sikring går - dvs. belastning over 6A på kursen.

Når det gjeld konklusjonen støtter eg Elmo, det skal vere nok med justering på "kladden" - denne skal overstyre innstilling i bilen. Ulempen med å justere ned via bilen er om du lader andre stader vil den fortsatt stå på 5A. Har sjølv endra dette på kladden til eUP, men har ikkje manual her. Sjekk kva som står forklart i manualen - og forsøk dette. Dermed kan du lade på 5A heime, og 10A andre stader.

Ps: Om du stiller bil til 5A og bruker type 2 ladekabelen andre stader vil denne også vere begrensa til 5A. Normalt kan type 2 ladekabelen lade på 16A.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

#18
Sitat fra: TB på onsdag 02. september 2015, klokken 23:17
Har sjølv endra dette på kladden til eUP, men har ikkje manual her. Sjekk kva som står forklart i manualen - og forsøk dette.

Trykk inn både "0" og "1" knappene samtidig (de samme to som jeg nevte for reset) i noen sekunder. Så kan du steppe ned med "0" eller opp med "1" (steppene anvist med streker er 6 - 8 - 10A), og til sist trykke begge knappene igjen for å aktivere valgt strømstyrke.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Sitat fra: Elmo på torsdag 03. september 2015, klokken 15:54
Trykk inn både "0" og "1" knappene samtidig (de samme to som jeg nevte for reset) i noen sekunder. Så kan du steppe ned med "0" eller opp med "1" (steppene anvist med streker er 6 - 8 - 10), og til sist trykke begge knappene igjen for å aktivere valgt strømstyrke.
Der ja  ;D - treng ikkje lese manual når ein har forum...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA