Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer også elvarebilen med kobolt-fritt batteri

Startet av naitsirk, tirsdag 24. januar 2023, klokken 15:30

« forrige - neste »

bosonic

#15
Hei Thyper,
Jeg skjønner du kjører i ganske bratte bakker? Den tiden da jeg testet ut EVT 4000e var det ingen problem å kjøre den over 40 km (på en lading) selv om vinteren.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Thypher

Bor på Byåsen. Er vell bratte bakker opp dit ja. Husker ikke helt nå, men gikk vell 40-45 oppover byåsveien, og nede i 30-35 på en annen bakke som er veldig bratt. Går helt greit, kjører jo mye fortere en biler over fartsdumper så kommer fortere fram en biler der det er fartsdumpere.
Er jo bare å planlegge å ta en annen rute hvis man ikke vil "sinke" biler.
Kjørte mopeden i høst ned til ca 5 grader. Opplevde kun kanskje en liten nedgang i motorkraft i forhold til om sommeren, men det var hvis scooteren ble ladet rett før jeg kjørte.
Har lest at det finnes andre typer batterier som ikke lader seg ut selv når det er flere minusgrader. Får håpe batterier har blitt billigere når jeg må skifte ut mine.

hens

Å måle batterikapasitet bare ut fra Ah er litt feil.
Dersom en har 50 Ah 12 v blir det ganske likt 48Volt 12 Ah. Sannsynligvis litt bedre med 48 volt ettersom virkningsgraden generelt blir bedre med øket spenning.
Batterikapasitet må sammenlignes ved Wattimer:
Spenning ganger AH:   12V 50 Ah  = 600Wh.    Sannsynlig virkningsgrad på motoren ca 70%  gjennom drivverket ca 60 %      = 360Wh ut

Ved 48 V :     48V ganger 12 Ah  = 576 Wh, sannsynlig virkningsgrad total ca 80 % ettersom dette er en børsteløs navmotor    = 470Wh ut.

Jeg ser frem til egne tester av dette kjøretøyet, da alt annet blir spekulasjoner.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Virkningsgradene du beskriver gjelder ikke på disse motorene Henning!
EVT sin navmotor er oppgitt til 95% og husk at det er ingen gir!
Jeg regner med at Streetsmart sin navmotor er like effektiv.

Når Streetsmart scooteren er oppgitt til å gå hakket lenger enn EVT'en er dette ganske utrolig da Streetsmart har en batteripakke som er ¼  av EVt sin!
(Begge Scooterene går på 48 Volt)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens


Det er derfor jeg etterlyser facts og tester her hjemme. Alt er tillatt i en salgsbrosjyre.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

naitsirk

Hallois

Kom til å tenke på, når man registrerer en elektrisk scooter, får man da EL-skilter?

Kan noen anbefale forsikringsselskap for når jeg nå snart kjøper elscooter?
- og har alder noen betydning?
(Jeg er 22 år, og har forstått det slik at man ikke oppnår noe premie for å ha scooterforsikring, så vurderer dermed å registrere på foreldre om det har stor påvirkning på forsikringskostnad..? Har i utgangspunktet kun tenkt å ha ansvarsforsikring).


Takk for alle gode svar og interessante poster hittil :)

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

naitsirk

Kanon! :D

..ellers kan jeg informere om at ansvarsforsikring hos IF koster 850,- per år (for meg som er født i 84)..

Avventer svar på epost fra sparebank 1 sr-bank..

Andre forslag til hvor jeg bør forhøre meg?
..eller er rundt 800-900 kr forventet kostnad for ansvarsforsikring?


bosonic

Skrekk og gru, hva har skjedd med biltilsynet i Halden (eller deromkring), scooteren har jo ikke fått EL-skilter  :o
Dette må være feil  ???
Jeg har personlig festet EL-skilter på flere nye EVT'er for et par år siden.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA