Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?

Startet av Chiwas, fredag 02. oktober 2015, klokken 10:53

« forrige - neste »

Chiwas


emil


Chiwas


Trekkoppbil

Bilen har ac-inngang av typen J1772, som av enkelte kalles type 1.

For å lade med AC, trenger du en ekstern enhet, som kalles EVSE, som gir pilotsignal til bilen om hvor mange ampere den for lov å trekke. Evse har også sikkerhetsfunksjoner, som at den ikke gir spenning til pluggen, før den får pilotsignal fra bilen, for å hindre berøringsfare, og den skal vel ha overspenningsvern.

Portable EVSEer kan du ha liggende i bilen.
Stasjonær EVSE kan du montere i garasjen.
Enkelte offentlige ladestolper har innebygd EVSE og type 2 kontakt. Da trenger du en kabel med type 2 i ene enden og type 1 i andre enden.  Det er ikke alle 32A stolper som godtar alle slags kabler, så det kan være litt bingo med hva som virker og ikke.

I utgangspunktet trenger du ikke type2 til type1 kontakt for å lade med 32A. Det er bare i de tilfeller du skal lade fra stolpe med feil kontakt.

Om du skal kople deg på 32A industrikontakter, som du kan finne i garasjer, og bak butikker og bensinstasjoner, etc, så trenger du en portabel EVSE som støtter 32A. Jeg har sett en til salgs på Finn. Jeg trur det er Elbilmek som selger den. I tillegg kan du trenge overganger til ulike typer industrikontakter.

Om du vil ha en stasjonær EVSE på 32A i garasjen, så kan du montere en som har J1772-kabel. Det kan være lettvint, for da henger kabelen der, klar til å plugges i bilen.  Vil du  heller sette opp et ladepunkt som kan brukes også av europeiske biler som bruker 3-fasekontakt av typen Mennekes som kalles type 2, så kan du sette opp den typen kontakt, og heller ha en overgangskabel til din bil. Den kontakten er beregna på 400V trefase, og passer vel helst hvis du skal bruke det, men jeg tipper du også kan koble til en-fase 230V.

Som regel er det etter veien man trenger høy ladestrøm, og ikke hjemme hvor man lader over natta. Så portabel EVSE kan være noe å vurdere.

Chiwas

Driver å leser litt her og blir ikke klok. Det jeg lurer på er eks: Hvis jeg har 20% igjen å lader på 10 amp, hvor lang tid tar det å lade til 80%? Veit det tar lengre tid derfra og opp.
Så lurer jeg på ca hvor lang tid det tar med 16 amp å lade opp til 80% fra 20%. Veit det er forskjell ang varme ute osv, men sånn ca nå på høsten

leafnor

Sitat fra: Chiwas på mandag 07. september 2015, klokken 18:46
Driver å leser litt her og blir ikke klok. Det jeg lurer på er eks: Hvis jeg har 20% igjen å lader på 10 amp, hvor lang tid tar det å lade til 80%? Veit det tar lengre tid derfra og opp.
Så lurer jeg på ca hvor lang tid det tar med 16 amp å lade opp til 80% fra 20%. Veit det er forskjell ang varme ute osv, men sånn ca nå på høsten
Det er under hurtiglading av effekten på lading er betydlig lavere de siste 20% enn på de første 80%. På 10 og 16A er det knapt ikke lengre tid på siste 20%.

På 16A tar det ca 40 minutter for hver 10%. Med 10A er det ca 70 minutter.
Så da skulle 20=>80 på 16amp bli 4 timer, og med 10amp 7 timer.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Sitat fra: Chiwas på mandag 07. september 2015, klokken 18:46
Driver å leser litt her og blir ikke klok. Det jeg lurer på er eks: Hvis jeg har 20% igjen å lader på 10 amp, hvor lang tid tar det å lade til 80%? Veit det tar lengre tid derfra og opp.
Så lurer jeg på ca hvor lang tid det tar med 16 amp å lade opp til 80% fra 20%. Veit det er forskjell ang varme ute osv, men sånn ca nå på høsten

Den enkle tommelfingerregelen min sier 1% pr A pr time

Så skal du lade opp 60% kapasitet på 10A vil det bli 6t ladetid og på 16A vil ta ca 3t45m kort forklart


Den litt lengre utregningen:
Det er ca 21.5 kWh av batteripakkens totale kapasitet tilgjengelig for bruk.

Målinger med LeafSpy viser følgende ladeefekter:
10A gir ca 1.9-2.0 kW inn på batteriet
16A gir ca 3.2-3.3 kW inn på batteriet

Med 21.5 kWh i totalkapasitet vil 60% økning kreve 12.9 kWh inn på batteriet. Med 2.0 kW i ladeeffekt vil det ta litt under 6.5t og med 3.3 kW vil det ta ca 3t55m. Ikke langt unna tallene over.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA