Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av alexkl, mandag 24. november 2014, klokken 21:59

« forrige - neste »

alexkl

Klarte overraskende mye her om dagen. Zoe 210 versjon 100% oppladet, hadde kjørt 150.5 km og hadde 29 km igjen på gjettometeret. Viste også ca 2 streker igjen.
Kjøring var blandet, 4 mil var motorvei med 100kmt og resten var ca 70-80-90 kmt på eco mode.

overter

Har en R210, men ikke fått prøvd langtur ennå, men jeg kjører totalt ca 70 km til og fra jobb hver dag og har ca 60% når jeg kommer heim. Det stemmer og med at jeg har forbrukt ca 8,5- 9kwh på runden, det skulle tilsi ca 170km rekkevidde. Ser og at jeg bruker mindre strøm hjem en til jobb, enda jeg har samme start og stopp høyde. Mens forbruket til jobb er ca 5kwh, ser jeg at jeg greier meg med rett over 3,5-4kwh hjem. Litt mer krypekjøring heim, men 60% av distansen går i 80km/t gjennom 2 undersjøiske tunneler. Ser at regen er mer effektiv hjemover enn til jobb, da batteriet er fullt.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Sølvi Nereng

Har bestilt oss Renault zoome 2015 mod. Leveranse ca 1nov. Men jeg grubler veldig på dette med kjørelengde. Har 6mil t/r på jobb vær dag. Hvordan blir dette når det kryper ned mot 20 minusgrader ? Går dette bra?

bjaolsen

Det burde ikke bli noe problem (6 mil totalt, ikke sant?)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Sølvi Nereng

6 mil total. Er ganske kaldt i Gjøvik - lillehammer området om vinteren. Selger sier att det skal gå bra men alltid lurt å spørre dere som har praktisk erfaring   :)

ZOE

Tror bilen triller mye lettere på skikkelig snødekte veier enn saltsørpa vi kjører på vestpå . Burde ikke være ett problem med 10 mil

Speeder

Hvis ikke bilen går vesentlig lenger enn 6 mil i 20 minus blir jeg virkelig skuffet. Prøvekjørte sent på\ vinteren i år, men ikke beinkaldt, da var i alllefall rekkevidden 10-12 mil.
Regner med att forvarming har endel å si i slike temperaturer. Er det noen som har estimat på hvor mange kilometer ekstra rekkevidde oppvarmingen fra -20 til +20 tar?
Zoe 43kW

K S

Zoe er vel ikke veldig ulik Soul, og den kjører vi lett 110 km med svært krevende topografi, og restrekkevidde på iallefall 15-30 km.
Regner med at Zoe klarer det samme.

Barskog

Man skal ikke kjimse av sterk kulde og rekkevidde med elbil, det er en HELT annen verden enn den varme årstiden. Har kjørt ZOE gjennom 1 vinter og har 33 km hver vei til jobb, dvs 66 km t/r. På de kaldeste dagene gikk dette greit, med akkurat nok strøm igjen til å unngå rekkeviddeangst, men når batteriet taper seg med årene blir det spennende å se på en veldig kald vinterdag hvordan dette går.
Men, nå har vi signert for en ZOE nr 2, så da dobler jeg jo rekkevidden :) Med god grunn venter jeg med levering  av denne 2. ZOE til tidlig november slik at jeg får en ZOE fra den båten som ankommer Drammen medio oktober..
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

zbk

Kjørte Sola-Haugesund t/r i går på en «tank». 160km kjørt og 14km (10%) igjen ved hjemkomst. Litt over 21kWh forbrukt iflg bilen, så litt rart at det var så mange % igjen siden tilgjengelig kapasitet er 22kWh på R210-versjonen.

Totalt 6 undersjøiske tuneller på veien. Disse påvirka forbruket marginalt ift flat vei. Snaue 20°C og tørt føre.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: zbk på mandag 31. august 2015, klokken 23:56
Kjørte Sola-Haugesund t/r i går på en «tank». 160km kjørt og 14km (10%) igjen ved hjemkomst. Litt over 21kWh forbrukt iflg bilen, så litt rart at det var så mange % igjen siden tilgjengelig kapasitet er 22kWh på R210-versjonen.

Totalt 6 undersjøiske tuneller på veien. Disse påvirka forbruket marginalt ift flat vei. Snaue 20°C og tørt føre.

Jeg har ikke kjørt bilen ned til 10% rest, men har sett noe av det samme på lengre turer. Når jeg ser på forbruket på turen, så stemmer ikke det med rest i % som bilen sier er igjen på batteriet. Etter forbruk på ca 12-13kWh kan jeg ha ca 50% rest, og det stemmer ikke veldig godt med 22kWh total batterikapasitet. Det som er rart er at restkapasitet minker ikke raskere enn forventet når jeg fortsetter å kjøre heller, så enten er forbruksmåleren i Zoe feil (viser for høyt forbruk), eller så er tilgjengelig batterikapasitet på bilen min større enn 22kWh.

Jeg ser ikke på kjørerapporten i bilen, men forbruksinformasjon inne på kjørecomputeren, og tar da også hensyn til regenerert energi og energi til AC/varme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

overter

Sitat fra: zbk på mandag 31. august 2015, klokken 23:56
Kjørte Sola-Haugesund t/r i går på en «tank». 160km kjørt og 14km (10%) igjen ved hjemkomst. Litt over 21kWh forbrukt iflg bilen, så litt rart at det var så mange % igjen siden tilgjengelig kapasitet er 22kWh på R210-versjonen.

Totalt 6 undersjøiske tunneler på veien. Disse påvirka forbruket marginalt ift flat vei. Snaue 20°C og tørt føre.
Har du tatt hensyn til regenering? Kjører Rennfast daglig, og ser at total regen begge tunneler hver vei er ca 1-1,2kwh, tilsvarer vel 2-2,4kwh T/R. I tillegg kommer regen ved bremsing etc. Dette kommer i tillegg til kapasiteten på batteriet slik at du kan oppleve å kunne bruke opp kapasiteten på battereit på turen, men fortsatt ha rest igjen på batteriet.
Hvis du leser av kjørecomputeren vil du kun se brukt kwh, mens kjørerapport i tillegg viser brukt kwh og regen kwh. Ved å trekke fra trekke fra regenerert energi fra brukt energi vil du se nettoforbruket på turen. Tipper du hadde sett at du hadde regenerert ca 3-4kwh på turen og da vil vel restverdi på batteriet stemme bra?
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

zbk

Jeg trodde da bestemt at forbrukt kWh i dashboard tok hensyn til regen også? Er helt sikker på at jeg har sett på det tidligere ved sammenligning med forbruksinformasjonen i menyene. Mener til og med at jeg har opplevd at forbrukt kWh har gått ned etter at jeg nettopp har rundet en hel kWh og regenerert etterpå.

Snittforbruksmåleren tar i alle fall hensyn til regen og 13.4kwh/100km tilsvarer 21.44kWh på 160km, noe som stemmer bra med displayet i dashboard siden det var 4-5km fra jeg så 21kWh forbrukt til jeg var hjemme.

Sjekka aldri hvor mye total regen jeg hadde, men med Rennfast og T-forbindelsen til Karmøy/Haugesund snakker vi nok om noen få kWh regenerert, ja.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Speeder

Måleren i dashbordet tar hensyn til regenereringen ja, den trekker fra dette.
Zoe 43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA