Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E-up i slaps med og uten antispinn

Startet av toril, fredag 02. oktober 2015, klokken 22:55

« forrige - neste »

toril

Jeg kjører Mosseveien til Oslo og har gledet meg over tiden jeg sparer ved å kunne kjøre i kollektivfeltet inn mot Oslo i 2 år.
Etter sommerferien i år er det en stor økning av elbiler i kollektivfeltet og det går like glatt bortsett fra der veien snevrer inn rett før Ulvøya, der går det trått.
Bussene blir stående i kø og blir forsinket med flere minutter på en relativt kort strekning. Fortsetter det sånn så er jeg redd det ikke er lenge før kollektivfeltet blir sperret for elbiler i rushet eller at de innfører «2 i bilen.»
Dette kan unngås om elbil-sjåførene går ut av kollektivfeltet i god tid før køen dannes i kollektivfeltet, at vi aktivt unngår å sperre for bussen, at vi bruker speilet og slipper bussen frem.
Jeg undres stadig over de som hardnakket forblir i kollektivfeltet helt til siste sekund for så å presse seg inn. Kunne det ikke være både smart og fleksibelt for alle at man legger seg ut av kollektivfeltet når det er en naturlig åpning å gå inn i selv om det er et godt stykke igjen til det er slutt. Vi har selv en mulighet til å påvirke vår fremtid i kollektivfeltet.

Mange påstår at tilgang til kollektivfeltet ikke er avgjørende for deres valg av elbil, men da har de ikke spurt de som pendler til Oslo/Bærum og kjører Mosseveien og som ikke har tilgang til ladning på arbeidsplass.
Jeg ønsker en litt mer raus og fleksibel holdning for å gå ut av kollektivfeltet i god tid før det stopper opp og for å ikke «stå på sin rett» til å kjøre på til siste slutt.

Er jeg helt på viddene her?
Er det andre ting vi kan gjøre som vil hindre utestenging?
Leaf 2013 2.genkjøpt brukt fra BNH erstattet
Leaf (2012 model kjøpt ny i 2013 fra BNH) nå kondem.
100% Elbilkjøring

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: toril på torsdag 03. september 2015, klokken 13:40
Dette kan unngås om elbil-sjåførene går ut av kollektivfeltet i god tid før køen dannes i kollektivfeltet, at vi aktivt unngår å sperre for bussen, at vi bruker speilet og slipper bussen frem.
Jeg er ikke uenig med deg !  men jeg tror dessverre det er vanskelig/umulig å gjennomføre i praksis. Det er flere grunner til det, men de viktigste er
- det vil bli tregt der elbilene forsøker å komme inn i køen, uansett om det er på slutten eller tidligere
- ikke alle vil få med seg budskapet  (ikke så mang % "er" på forumet
- egositene gleder seg over at de igjen kommer litt raskere frem selv
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA