Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Avh, onsdag 30. september 2015, klokken 17:43

« forrige - neste »

Avh

Kom hjem fra ukelang ferie med "full-ladet" batteri. Vel hjemme i går kl 18:00 sto d 200 km og bilen er ikke plugget til lading.  Idag kl 10:00 datt batteriet til 196 km og nå etter tre kvarter står der 193 km. Alt lest av via app. Har over 90 000 kjørte km på batteriet. Er dette normal drop? Vampire drain? Eller noe annet?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

o.b.lix

Varme/kulde - kaldt batteri har kortere rekkevidde enn varmt, og når bilen kjøles ned, blir rekkevidden kortere.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Avh

Det forklarer ikke tre-fire km dropp på tre kvarter
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

o.b.lix

Slå over til % og se om dropp kommer tilsvarende?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OleJA

DC - DC konverteren starter opp og lader 12V batteriet med ujevne mellomrom. Det sluker fort 2-4 km hver gang dette skjer og oppleves slik som du beskriver..
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

cairnz

Har du smart precondition aktiv? i så fall kan det være at den har aktivert litt lufting av bil. Dette kan du nok se bedre med visibletesla og grafene der. Ellers så er det ikke uvanlig at bilen noen dager kan stå 10 timer uten å miste en km, og andre dager stå to timer og miste fem km.
Elbilist

Amoss

Sitat fra: Avh på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:47
... og nå etter tre kvarter står der 193 km. Alt lest av via app.

Er det ikke så at du "vekker" bilen hver gang du sjekker med app, og at standby forbruket er høyere når bilen er "våken" enn når den "sover"?  Jo oftere du sjekker, jo høyere blir forbruket...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cairnz

Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. september 2015, klokken 11:20
Sitat fra: Avh på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:47
... og nå etter tre kvarter står der 193 km. Alt lest av via app.

Er det ikke så at du "vekker" bilen hver gang du sjekker med app, og at standby forbruket er høyere når bilen er "våken" enn når den "sover"?  Jo oftere du sjekker, jo høyere blir forbruket...
Kun hvis du har energy saving påslått, og "always connected" av.
Og du skal likevel konsumere ca 190Wh for at det skal ta en km typical range av hovedbatteriet, og det koster ikke så mange watt å holde mobildata aktivert, så det er ikke ene og alene skylden i raskere tap.
Elbilist

Ko_deZ

Når batteriet blir kaldere, så må det brukes energi derfra for å varme det opp igjen. Dvs at når bilen står, og batteriet kjølner, så kan det godt hende at bilen kalkulerer hvor mye energi den må bruke for å varme opp igjen batteriet til drifts-temperatur. Det kan stemme bra med energi-mengden som beskrives også. Jeg har ikke tenkt over dette tidligere, men det gir på mange måter god mening at bilen tar høyde for energi den vet at den må bruke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA