Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skal du sitte oppe i natt for å se live stream av launch av Model X? :-)

Startet av Lynet, onsdag 30. september 2015, klokken 08:01

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Og per i dag vil automatisk nødbrems IKKE bremse helt opp. Det er tydelig informert om at den bare starter oppbremsingen før du klarer å reagere. Du må selv fullføre bremsen.

nortrahof

Autopiloten er vel en kombinasjon av optikk/kamera, microbølgeradar og ultralyd.
Dette er forskjellige sensorer som hver for seg har sine begrensninger. Jeg vet ikke hvilken vekting TM har på den enkelte sensor men ville tro at to og flere sensorer vil utløse nødbrems? Da har man deteksjon i samme område på to sensorer med forskjellig måleprinsipp.
Dette er muligens for tregt da sensorene har ulike  dekningsområder. dessuten bør/må slike sensorer ha en midling av målingene, slik at ikke en feil enkeltmåling utløser nødbrems. Videre er det normalt at slike sensorer kun gir "valid" måling innenfor et visst "vindu". Dette utelukker at autopiloten reagerer på åpenbare feilmålinger.

Radarstrålen kan blokkeres effektivt av vann - enten på antennehornet eller fra generell vannsprut fra annen trafikk. Det siste er relativt kortvarig og varierende, så det burde være relativt enkelt å filtrere bort. Man kan også risikere at radarstrålen reflekteres fra vannpytter og således kan treffe objekter utenfor veibanen - som da radaren vil oppfatte å ligge på selve vegen. Ultralyd er også hemmet av refleksjoner.
Fortløpende analyse av videobildet er også krevende. Man kan sikkert relativt enkelt få det til å gjenkjenne skilt, biler og andre kjøretøy - men alt som kan havne i veibanen er nært sagt umulig.
Ser kameraet en bil foran deg og radaren angir en avstand som er fornuftig, så er dette samsvar og en temmelig sikker måling. - Er det "bare" ett system som detekterer, så er det opp til systemprogrammereren å bestemme seg for om autopiloten skal reagere på slikt med f.eks. nødbrems.

Derfor er denne teknologien full av begrensninger men blir stadig bedre.
( Jeg har jobbet med dette siden 1976 på tankmåling da første skip fikk radarbasert tankmåling, så dette er ikke noe nytt problem.)

Dette er bare
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA