Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av KjellG, søndag 21. februar 2016, klokken 23:33

« forrige - neste »

KjellG

Igjen truffet på en Leaf uten baklys!
Kveld, mørkt og jeg så den forfra og bak i en rundkjøring. Lys forran, svart bak.

Hvorfor har ikke Leaf lys bak? Er slikt lovlig? Er det formålstjenelig for Nissan å levere slike eksemplarer av Spøkelseskladden?

Sele

Ikke skyld på bilen den er typegodkjent i Norge. Det er bruker av kjøretøyet som plikter og bruke rett lys til enhver tid. Har for øvrig også truffet flere kjøretøy uten baklys i mørke og det er ingen spesielle merker som skiller seg ut.

hstad

Nå er vel den nye standarden at det ikkje er lys bak. visstnok for å gjøre bremselys mer tydelig om dagen. Min 2015 E-UP har ikkje lysene bak på som default.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

Øyvind.h

Sitat fra: KjellG på torsdag 14. januar 2016, klokken 00:10
Igjen truffet på en Leaf uten baklys!
Kveld, mørkt og jeg så den forfra og bak i en rundkjøring. Lys forran, svart bak.

Hvorfor har ikke Leaf lys bak? Er slikt lovlig? Er det formålstjenelig for Nissan å levere slike eksemplarer av Spøkelseskladden?
Hva er egentlig poenget med denne tråden? Å påpeke at man i Leaf kan skru av lysene om man vil? Dette kan da alle biler gjøre, og sjåførene gjør det av forskjellige årsaker:
- De vil at bilen skal se skikkelig kul ut ut og skrur av hovedlys/på med tåkelys
- De skrur av lysene fordi de mener de ikke bør være påslått på dagen
- De skrur av lysene for å spare strøm
- De har ingen anelse om hvilken innstilling bryteren bør stå på

De som lar automatikken styre lysene har stort sett nødvendige lys til en hver tid.

For øvrig sitter jeg med en opplevelse av at trillingene påtreffes oftest uten lys. Men det kan skyldes at jeg ser en del kommunale trillinger (Nordstrand bydel). Dvs folk som kjører biler de ikke har noe eierskap til, og dermed lite kontroll på funksjonalitet som lysstyring.
Ser også ofte fossilbiler uten baklys i mørket, så det er ikke merke-spesifikt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fws

Hvis du treffer på en Leaf som ikke har på lysene bak om kvelden er det mest sansynlig en importert Leaf. De norsk solgte Leafene har lyssensor som automatisk skrur på lysene når det blir mørkt.

Ellers er det blitt et generelt problem at mange ikke skrur på lysene riktig når det blir mørkt. Det burde vært obligatorisk med automatisk lyssensor på alle nye biler. Det virker som det er mange som ikke er klar over at lysene ikke er på bak. Også glemmer de å skru på lysene om kvelden siden veiene er ok opplyst, spesielt her i Oslo området. Jeg har sett dette problemet på de flest bilmerker, men her jeg bor er det veldig mange Toyotaer som har glemt å skru de på. Når det er sagt, synes jeg det generelt er færre som glemmer å skru de på nå, enn det det var i fjor. Så vi får håpe det er et forbigående problem!
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

KjellG

Det er andre svarte spøkelser også, men jeg synes jeg ser flest Leaf.
Det er det visst flere som gjør, jfr VG:

"Lesere som har kontaktet VG har lagt merke til flere Nissan Leaf som er mørklagt bak. Flere har lurt på om de kjører uten baklys for å spare størm, men er det som veimyndighetene tror, skyldes det altså uvitenhet."

Kravet om kjørelys i begge ender ved oppstart burde gjeninnføres.

Sele

Kravet om kjørelys i begge ender ligger i norsk lov men den overstyres altså av ett EU-direktiv. Og uansett så er det førers plikt at kjøretøyet til enhver tid har korrekt lys. Det er krav om at kjøretøyet skal ha to nærlys allikevel ser man ofte kjøretøy med bare ett nærlys..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA