Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 7

Startet av e-curious, torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

e-curious

Kan det skade bilen å avbryte ladingen ved å nappe ut ledning fra støpsel i veggen? Fks at bilen står til lading og noen bare napper ut ledningen uten at ladingen er avsluttet i bilen/kladden.

Det står advarsel mot dette i manualen til bilen, men hvor skadelig er det?  Det er snakk om å sette opp kontakter på parkeringsplassen her, men etter det jeg skjønner så vil disse ikke være låsbare.

siforko

Sitat fra: e-curious på mandag 14. september 2015, klokken 16:23
Kan det skade bilen å avbryte ladingen ved å nappe ut ledning fra støpsel i veggen? Fks at bilen står til lading og noen bare napper ut ledningen uten at ladingen er avsluttet i bilen/kladden.

Det står advarsel mot dette i manualen til bilen, men hvor skadelig er det?  Det er snakk om å sette opp kontakter på parkeringsplassen her, men etter det jeg skjønner så vil disse ikke være låsbare.

Kan umulig være noe problem. Mye det samme som om strømmen plutselig forsvinner.
Og det hender jo til tider
Kjører E-Golf FL300

spaceman

Tror ikke bilen tar noen skade av det, men tror schuko kontakten ikke har godt av det. Kan få lysbue som gir ekstra slitasje ved å nappe ut en kontakt med høy belastning.

e-curious


TB

Bakgrunnen for å advare mot å trekke ut kontakt med belastning er at kontakt og plugg vil få skade / slitasje. Eksempel er det eit vanlig problem ved bruk av støvsuger at bruker trekker ut kontakten - i staden for å slå av støvsuger - trekke ut, sette inn, slå på.

At nokon skulle ha morro av å trekke ut kabler for elbilar som lader bør ikkje vere av eit slikt omfang at det bør vere eit problem. Det har vore tilfeller av tjuveri av ladekabler. For bilar med type 2 kontakt er kontakten låsbar. For type 1 er det ulike metodar for å lås.

Om området generelt er belasta vil overvåkning med kamera vere ein metode for å motvirke "uønska hendelsar".
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019


sven erik

det går ikke ut over bilen en kontakten  en  en enkel  måte og   sikre det på er  å skru fast en kjetting eller noe som en tar runt  kontakten og låser fast  eller noe annet   og husk heng opp kabel 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA